Psychologia dla lekarzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-2PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dla lekarzy |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla II roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia istotne dla rozumienia procesów psychologicznych u osób chorych somatycznie. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń. Zagadnienia przedstawione podczas wykładu są równolegle na wybranych konkretnych przykładach analizowane i dyskutowane w ramach ćwiczeń. Tematyka zajęć obejmuje m.in. zdrowie i chorobę w perspektywie pacjenta, wpływ osobowości na doświadczanie choroby, znaczenie stresu dla powstawania i przebiegu chorób somatycznych, ból i cierpienie w ujęciu psychologicznym, psychologiczne aspekty przemocy i traumy, zagadnienia z psychologii rozwojowej ważne dla wykonywania zawodu lekarza. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011 2. Będkowska-Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Suchocka L. Psychologia bólu. Warszawa 2008. 2. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001 3. Heszen – Celińska I., Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie: D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej D.W3. formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej D.W9. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem D.W13. mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie: D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi: D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi: D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U2. dostrzegać́ oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do: K_K2. kierowania się dobrem pacjenta K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych K_K2. kierowania się dobrem pacjenta K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium ustne, ocena bieżąca zadań realizowanych na ćwiczeniach Ocena przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z kolokwium zaliczającego wykład i oceny aktywności studenta na ćwiczeniach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Maryniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dragan, Rafał Dziurla, Emilia Łojek, Joanna Radoszewska, Marcin Rzeszutek, Małgorzata Sobol, Adrianna Wielgopolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.