Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dla lekarzy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-2PS
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia dla lekarzy
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty podstawowe dla II roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia istotne dla rozumienia procesów psychologicznych u osób chorych somatycznie.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu i ćwiczeń. Zagadnienia przedstawione podczas wykładu są równolegle na wybranych konkretnych przykładach analizowane i dyskutowane w ramach ćwiczeń. Tematyka zajęć obejmuje m.in. zdrowie i chorobę w perspektywie pacjenta, wpływ osobowości na doświadczanie choroby, znaczenie stresu dla powstawania i przebiegu chorób somatycznych, ból i cierpienie w ujęciu psychologicznym, psychologiczne aspekty przemocy i traumy, zagadnienia z psychologii rozwojowej ważne dla wykonywania zawodu lekarza.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011

2. Będkowska-Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Suchocka L. Psychologia bólu. Warszawa 2008.

2. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001

3. Heszen – Celińska I., Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:

D.W1. społeczny wymiar zdrowia i choroby, wpływ środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych

D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej

D.W3. formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu

D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia

D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej

D.W9. podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie

D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia

D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny

D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem

D.W13. mechanizmy, cele i sposoby leczenia uzależnień od substancji psychoaktywnych

D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich

Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie:

D.W2. społeczne czynniki wpływające na zachowania w zdrowiu i w chorobie, szczególnie w chorobie przewlekłej

D.W4. postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia

D.W7. psychospołeczne konsekwencje hospitalizacji i choroby przewlekłej

D.W10. rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia

D.W11. problematykę adaptacji pacjenta i jego rodziny do choroby jako sytuacji trudnej oraz do związanych z nią wydarzeń, w tym umierania i procesu żałoby rodziny

D.W12. rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz mechanizmy radzenia sobie ze stresem

D.W19. kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich

Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi:

D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych

D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta

D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować

Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi:

D.U1. uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych

D.U2. dostrzegać́ oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować

D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta

D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji

D.U10. identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować

Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do:

K_K2. kierowania się dobrem pacjenta

K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do

K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K_K2. kierowania się dobrem pacjenta

K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium ustne, ocena bieżąca zadań realizowanych na ćwiczeniach

Ocena przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z kolokwium zaliczającego wykład i oceny aktywności studenta na ćwiczeniach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Maryniak
Prowadzący grup: Małgorzata Dragan, Rafał Dziurla, Emilia Łojek, Joanna Radoszewska, Marcin Rzeszutek, Małgorzata Sobol, Adrianna Wielgopolan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)