Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt badawczy Science Based Medicine 2 - metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-2PROJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekt badawczy Science Based Medicine 2 - metodologia badań naukowych
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty podstawowe dla II roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

Wykład: historyczna ewolucja metody naukowej; metody badań naukowych); porównanie metod badań naukowych w naukach ścisłych i przyrodniczych, naukach medycznych i naukach społecznych; metaanalizy i przeglądy wyników badań, sposoby publikowania wyników badań naukowych.

Seminarium: przykłady zastosowania metody naukowej w opublikowanych pracach naukowych, przykłady zastosowania metody naukowej w aktualnych projektach badawczych, podsumowanie projektów.

Projekt: przygotowanie propozycji rozwiązania problemu badawczego określonego przez prowadzącego seminarium, praca studentów w kilkuosobowych zespołach pod kierunkiem prowadzącego seminarium oraz obowiązkowe cotygodniowe konsultacje w terminach seminarium.

Przedmiot jest zorganizowany w sposób wstępujący. Na wykładzie przekazywana jest wiedza, która służy do przygotowania prezentacji i dyskusji na seminarium, zaś seminarium rozwija wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w stopniu pozwalającym na przygotowanie projektu.

Literatura:

Aktualne prace naukowe z pogranicza nauk medycznych i nauk podstawowych medycyny podawane na bieżąco przez prowadzącego seminarium. Lista prac będzie corocznie aktualizowana i dostosowywana do tematów prowadzonych projektów badawczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie:

D.W22. proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej

D.W23. podstawy medycyny opartej na dowodach

Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu zna i rozumie:

D.W22. proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej

D.W23. podstawy medycyny opartej na dowodach

Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu potrafi::

D.U13. przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych

D.U16. wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym

Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium i wykonaniu projektu jest gotów/jest gotowa do:

K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji

K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów

K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja wszystkich efektów uczenia się odbywa się na podstawie pisemnego raportu z projektu, który wiedzę zdobytą podczas wykładu i seminarium oraz umiejętności i kompetencje społeczne doskonalone podczas seminarium i pracy nad projektem.

Oceniany projekt grupowy jest wykonywany w tygodniach 10-11. Projekt ma charakter opracowania pisemnego. Informacja zwrotna dla studentów podawana jest na ostatnim seminarium w tygodniu 12. Projekty oceniane są pod względem następujących kryteriów:

dobór odpowiednich metod badawczych spośród omówionych na wykładach i seminariach,

wykorzystanie literatury naukowej podanej przez prowadzącego seminarium,

wykorzystanie literatury naukowej określonej samodzielnie

zgodność z postulatami EBM i SBM.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 6 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Turzyński
Prowadzący grup: Adam Babiński, Beata Krasnodębska-Ostręga, Krzysztof Turzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-8 (2025-04-03)