Informatyka i biostatystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-2IB |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka i biostatystyka |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla II roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Podstawy baz danych (np. arkusze kalkulacyjne, struktury danych, bazy relacyjne). Podstawy wizualizacji danych. Podstawy narzędzi statystycznych. Podstawy systemów informatycznych w opiece zdrowotnej. |
Literatura: |
A. Stanisz. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. StatSoft. Kraków 2006 Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. Cezary Watała. Wydawnictwo Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2012. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Creswell John W. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. Podręcznik europejskiego prawa o ochronie danych osobowych; Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Rada Europy, 2020 |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie: B.W27. podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych B.W28. możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń zna i rozumie: B.W26. podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej B.W27. podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi: B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski; K.U10. wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń potrafi: B.U10. korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi B.U11. dobierać odpowiedni test statystyczny, przeprowadzać podstawowe analizy statystyczne, posługiwać się odpowiednimi metodami przedstawiania wyników, interpretować wyniki metaanalizy i przeprowadzać analizę prawdopodobieństwa przeżycia B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski; K.U10. wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez: właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do: K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów Student/Studentka po zaliczeniu ćwiczeń jest gotów/jest gotowa do: K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów |
Metody i kryteria oceniania: |
śródsemestralne pisemne sprawdziany, sprawdzian końcowy. Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu końcowego jest zaliczenie sprawdzianów cząstkowych. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu końcowego jest uzyskanie co najmniej 65% punktów możliwych do zdobycia. Ocena ze sprawdzianu końcowego jest ostateczną oceną z przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Zieliński | |
Prowadzący grup: | Miron Kursa, Jakub Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.