Biochemia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-2B2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia II |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe dla II roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
8.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biochemia I 3900-2B1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dokonany będzie systematyczny przegląd metabolizmu człowieka, z uwzględnieniem jego regulacji i specyfiki narządowej oraz aspektów klinicznych - najważniejszych enzymopatii oraz typowych celów terepautycznych, a także przedstawione będą wybrane właściwości fizyko-chemiczne głównych typów związków budujących nasz organizm. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładu: szlaki powstawania i rozpadu węglowodanów, lipidów, aminokwasów i ich pochodnych oraz nukleotydów i ich pochodnych u człowieka; najczęstsze zaburzenia metabolizmu i główne cele terapeutyczne. Seminarium: mechanizmy regulacji i integracji metabolizmu, metabolizm „medyczny”: choroby i inne zaburzenia metabolizmu, metabolizm ksenobiotyków, metodologia przeprowadzania badań naukowych i wynikająca z niej siła dowodu naukowego. Laboratorium: właściwości głównych grup związków występujących w organizmie człowieka, ich metabolizm i sposoby jego regulacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rodwell VM, Bender DA, Botham KM, Kennelly PJ, Weil AP (red. naukowa tłumaczenia Smoleński RT). Biochemia Harpera. Ilustrowana. PZWL Wyd. Lekarskie, Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania). Ferrier DR (red. naukowy tłumaczenia Chlubek D). Lippincott Illustrated Reviews; Biochemia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2018. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW, Solnica B (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017 (także wcześniejsze wydania). Postępy Biochemii http://www.postepybiochemii.pl/ Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej https://phmd.pl/resources/html/cms/MAINPAGE Literatura uzupełniająca: Berg JM, Stryer L, Tymoczko JL, Gatto GJ (red. naukowi tłumaczenia Szweykowska-Kulińska Z, Jarmołowski A). Biochemia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 (także wcześniejsze wydania). Artykuły i dane naukowe dostępne w PubMed/Medline https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ i Cochrane Library https://www.cochranelibrary.com/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu zna i rozumie: B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu potrafi: B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu wykładu jest gotów/jest gotowa do: K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium zna i rozumie: B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium potrafi: B.U6. przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek B.U12. wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu seminarium jest gotów/jest gotowa do: K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium zna i rozumie: B.W15. podstawowe szlaki kataboliczne i anaboliczne, sposoby ich regulacji oraz wpływ na nie czynników genetycznych i środowiskowych B.W16. profile metaboliczne podstawowych narządów i układów B.W25. związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi B.W29. zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium potrafi: B.U3. obliczać stężenia molowe i procentowe związków oraz stężenia substancji w roztworach izoosmotycznych, jedno- i wieloskładnikowych B.U8. posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak analiza jakościowa, miareczkowanie, kolorymetria, pehametria, chromatografia, elektroforeza białek i kwasów nukleinowych B.U9. obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów B.U13. planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu laboratorium jest gotów/jest gotowa do: K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem podejścia do zaliczeń z przedmiotu jest obecność na 10 z 13 wykładów, 5 z 6 seminariów i 6 z 7 ćwiczeń. laboratorium: test pisemny; seminarium: metoda "odwróconej klasy"; wykład: egzamin pisemny Zaliczenie laboratorium - test pisemny z wiedzy zdobytej w trakcie wykonywania laboratorium. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z testu jest uzyskanie min. 65% punktów możliwych do zdobycia. Uzyskane punkty są przeliczane na oceny wg skali: 65-72% dostateczny, 73-79% dostateczny plus, 80-86% dobry, 87-93 % dobry plus, 94-100 % bardzo dobry. Zaliczenie seminarium - wiedza zdobyta na seminarium będzie sprawdzana metodą "odwróconej klasy" - poprzez ocenę pytań testowych ułożonych przez studentów. Zaliczenie wykładu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczenia seminarium i zaliczenia laboratorium. Egzamin pisemny zaliczający wykład składać się będzie z pytań testowych, schematów do uzupełnienia i pytań otwartych dot. materiałów omawianych podczas wykładu. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie min. 65% punktów możliwych do zdobycia. Uzyskane punkty są przeliczane na oceny wg skali: 65-72% dostateczny, 73-79% dostateczny plus, 80-86% dobry, 87-93 % dobry plus, 94-100 % bardzo dobry. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu. Na ocenę końcową będzie się składać ocena z egzaminu (50% wagi), ocena z zaliczenia seminarium (25% wagi) i ocena z zaliczenia laboratorium (25% wagi). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR SEM
SEM
CZ PT WYK
SEM
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Seminarium, 20 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Agnieszka Zembroń-Łacny | |
Prowadzący grup: | Jakub Drożak, Agnieszka Girstun, Robert Jarzyna, Anna Kiersztan, Piotr Kozłowski, Agnieszka Mroczek, Joanna Trzcińska-Danielewicz, Katarzyna Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.