Fizjologia i patologia rozwoju dziecka w pierwszym roku życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3900-1F5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia i patologia rozwoju dziecka w pierwszym roku życia |
Jednostka: | Wydział Medyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla I roku studiów kierunku lekarskiego |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Z uwagi na praktyczny aspekt fakultetu (nauka badania przedmiotowego dziecka) w zajęciach warsztatowych może uczestniczyć max 10 osób oraz wymagane jest zaświadczenie o niekaralności |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom kompleksowej wiedzy na temat kluczowych procesów fizjologicznych oraz potencjalnych patologii, które mogą wystąpić w okresie niemowlęcym. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny obejmuje problemy związane z podstawowymi etapami rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego i emocjonalnego dziecka od narodzin do pierwszego roku życia. Podczas zajęć zostaną przedstawione odrębności okresu noworodkowego takie jak adaptacja do życia pozałonowego oraz specyficzne problemy żywieniowe w tym okresie życia. W szczególny sposób zostanie podkreślony fundamentalny wpływ karmienia piersią na dalszy rozwój dziecka. W trakcie kursu poruszane będą również zagadnienia związane z neurofizjologią rozwoju dziecka i wczesnymi oznakami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przedstawione zostaną narzędzia i metody oceny rozwoju dziecka: siatki centylowe, testy przesiewowe. W trakcie kursu zaplanowano zajęcia z psychologiem, który przedstawi Studentom problematykę zaburzeń psychicznych matki w okresie okołoporodowym. W części warsztatowej zajęć Studenci zostaną zapoznani z umiejętnością badania przedmiotowego niemowlęcia oraz oceną rozwoju psychoruchowego. Przedstawiona zostanie metodyka badania odruchów niemowlęcych. |
Literatura: |
1. Kawalec W., Grenda R., Kulus M. Pediatria t.1 i t.2. Wydawnictwo PZWL 2024. 2. Szajewska H., Horwath A.: Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna 2024. 3. Szajewska H., Socha P., Horwath A.: Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne 2021;18:805-822 - dostępny pod linkiem: https://ptghizd.pl/cm/uploads/2021/04/smp_01_2021_zasady_zywienia_zdrowych_niemowlat.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka po zaliczeniu zajęć zna i rozumie: - E.W1. Zasady karmienia naturalnego, żywienie dziecka zdrowego i zapobiegania otyłości oraz modyfikacje żywieniowe wynikające z chorób; - E.W2. Zasady profilaktyki chorób występujących u dzieci, w tym badania przesiewowe, badania bilansowe i szczepienia ochronne; Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu zajęć potrafi: - E.U2. Zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta; - E.U6. Prowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie: 1) ogólnopediatryczne 2) neurologiczne 3) układu mięśniowo-szkieletowego - E.U8. przeprowadzić badanie bilansowe, w tym zestawić pomiary antropometryczne i ciśnienia tętniczego krwi z danymi na siatkach centylowych oraz oceniać stopień zaawansowania dojrzewania |
Metody i kryteria oceniania: |
Test, ocena bieżąca aktywności podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Agata Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.