Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-1A
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Anatomia I
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 10.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przedstawiają budowę ciała ludzkiego, jego topografię, układy i wspólne zależności. Ponadto student poznaje anatomiczne nazewnictwo w języku polskim i angielskim.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie nauka budowy ciała ludzkiego w aspekcie topograficznym (głowa, szyja, grzbiet, klatka piersiowa, brzuch, miednica, kończyna górna, kończyna dolna) i funkcjonalnym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ nerwowy i narządy zmysłów, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowo-płciowy, układ hormonalny, powłoka wspólna). Ponadto studenci poznają mianownictwo anatomiczne w języku polskim i angielskim, stosunki topograficzne między narządami z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem osobniczym i starzeniem, anatomiczne podstawy badania przedmiotowego i symptomatologii chorób, analizę relacji między strukturami anatomicznymi na podstawie badań radiologicznych oraz anatomiczne podstawy wybranych procedur w zabiegowych naukach klinicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, tom I-V, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2020

2. Gielecki J., Żurada A., Axial Skeleton. Clinical anatomy of skull and spine. Szkielet osiowy.

Anatomia kliniczna czaszki i kręgosłupa, Wyd. Medycyna Radiologia Edukacja, 2016

3. Netter F. H., Atlas anatomii człowieka, Wydawnictwo Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2020

4. Paulsen F., Waschke J., (red. wyd. pol. Jędrzejewski K., Poluguj M.), Atlas anatomii człowieka

Sobotta cz. 1-3 (angielskie mianownictwo anatomiczne), Wydawnictwo Urban & Partner,

Wrocław, 2019

5. Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Voll M., Wesker K., PROMETEUSZ Atlas anatomii

człowieka, tom 1–3, MedPharm, Wrocław, tom I - 2016r., tom II - 2016r., tom III - 2015r.

6. Weber John C. (red.), Sekcja zwłok. Podręcznik Shearera, PZWL Wydawnictwo lekarskie,

Warszawa, 2015

Literatura uzupełniająca

1. David L. Felten, Anil Shetty, red. wyd. pol. Szczudlik A., Atlas neuroanatomii i neurofizjologii

Nettera, wyd. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2018

2. Drake R., Wayne Vogl A., Mitchell A., (red. wyd. pol.) Bruska M., Ciszek B., Kowieński P.,

Maciejewski R., Woźniak W., Gray Anatomia. Podręcznik dla studentów, Wyd. Urban & Partner,

Wrocław, 2020

3. Moeller T. B., Reif E., Ciszek B., Kieszonkowy atlas anatomii radiologicznej w przekrojach TK i RM,

wyd. Medipage, Warszawa, 2007

4. Narkiewicz O., J. Moryś J., Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, Wydawnictwo PZWL, Warszawa, 2014

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

A.W1. mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim

A.W2. budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna)

A.W3. stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami

Umiejętności: student potrafi

A.U3. wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego

A.U4. wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy) A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

K_K5. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

K_K7. korzystania z obiektywnych źródeł informacji

K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formułująca (cząstkowa):

Aktywność/postawa w trakcie realizacji ćwiczeń.

Oceny z kolokwiów cząstkowych.

Kolokwia z poszczególnych bloków tematycznych.

Egzamin z anatomii składa się z 3 części:

Egzamin praktyczny

Test

Egzamin ustny (forma przewidziana jedynie dla egzaminu poprawkowego)

1. Egzamin praktyczny obejmuje rozpoznanie 30 punktów anatomicznych

- na preparatach anatomicznych (zwłokach) i 20 elementów anatomicznych zaznaczonych na zdjęciach RTG, TK, MR ocenianych każdy w skali od 0 do 2 pkt:

- odpowiedź prawidłowa, mianownictwo anatomiczne w jednym języku: polskim, łacińskim i angielskim - 2 pkt.

- odpowiedź prawidłowa, miana w dwóch językach – polskim i angielskim - 1 pkt.

- odpowiedź nieprawidłowa 0 pkt.

- warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% możliwych punktów.

2. Egzamin pisemny składa się z testu jednokrotnego wyboru (MCQ) obejmujących 100 pytań, za odpowiedź poprawną student otrzymuje 1 pkt., warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie co najmniej 60% możliwych punktów (minimum 60 punktów).

3. Część ustna – student odpowiada na 6 losowo wybranych zadan problemowych ocenianych w skali od 0 do 5 pkt. każde, a oceniane jest:

- udzielenie wyczerpującej temat /zadania/ odpowiedzi,

- umiejętność integracji wiedzy z dziedzin /przedmiotów/ pokrewnych,

- samodzielność lub/i kreatywność w prezentacji problematyki, propozycje rozwiązań,

- prezentacja aktualnej wiedzy związanej z przedmiotem /dziedziną/,

- rozpoznanie problemów wynikających z zadania.

Egzamin będzie oparty o pytania związane z efektami kształcenia anatomii, pozwalające na sprawdzenie wiedzy, poziomu zrozumienia, umiejętności wnioskowania i rozwiązywania problemów. Przykładowe pytania będą udostępnione studentom na pierwszych zajęciach z przedmiotu.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen uzyskanych z poszczególnych części egzaminu.

Kryteria i skala ocen.

Wskazany poziom znajomości treści kształcenia dotyczy każdego ocenianego elementu (kolokwium, egzamin pisemny - testy)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Maciejewski
Prowadzący grup: Ryszard Maciejewski, Marcin Wiśniewski, Jarosław Wysocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)