Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura hebrajska(Z)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-HE3-LH(Z)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura hebrajska(Z)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci z sukcesem zakończyli II rok studiów licencjackich.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Historia współczesnej literatury hebrajskiej od Haskali (połowa XIX wieku) do początku XXI wieku. Chodzi o literaturę pisaną początkowo w Europie, a od początku XX wieku również w Palestynie. A po II wojnie światowej, a zwłaszcza od 1948 roku prawie wyłącznie w Izraelu.

Pełny opis:

Historia współczesnej literatury hebrajskiej od Haskali (połowa XIX wieku) do początku XXI wieku. Chodzi o literaturę pisaną początkowo w Europie, a od początku XX wieku również w Palestynie. A po II wojnie światowej, a zwłaszcza od 1948 roku prawie wyłącznie w Izraelu.

W trakcie wykładu zostanie przedstawiony główny zarys rozwoju tej literatury w wymiarach językowym i kulturowym, jak też zostaną pokazane przykłady rozwiązań eksperymentalnych. Poprzez wskazanie na różne style literackie i odmienne tematyki poruszane w różnych okresach i przez przedstawicieli różnych pokoleń pisarzy. Zostaną przedstawieni bardziej szczegółowo główni autorzy, zarówno pisarze jak i poeci, literatury hebrajskiej.

Literatura:

שמואל ורסס, הקיצה עמי: ספרות ההשכלה בעידן המודרניזציה, מגנס 2001

שמואל פיינר, מלחמת תרבות: תנועת ההשכלה היהודית המאה ה-19, כרמל 2010

איריס פרוש, נשים קוראות: יתרונה של שוליות, עם עובד, 2001

גרשון שקד, הסיפורת העברית 1880-1970, 5 כרכים, כתר 1978-1998

דן מירון, בודדים במועדם, עם עובד 1987

דן מירון, חדשות מאזור הקוטב, זמורה ביתן, 1993

דן מירון, אמהות מייסדות אחיות חורגות, הקיבוץ המאוחד, 2004

ברוך קורצוויל, מסות על סיפורי ש"י עגנון, שוקן, 1966

נורית גוברין, תלישות והתחדשות, משרד הביטחון 1985

נורית גוברין, מעגלים, מסדה, 1975

אבנר הולצמן, אהבות ציון: פנים בספרות העברית החדשה, כרמל 2006

אבנר הולצמן, חיים נחמן ביאליק, שזר 2009

אבנר הולצמן, מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, שזר, 2011

דן לאור, חיי עגנון, שוקן, 1998

יגאל שוורץ, מה שרואים מכאן, כנרת, 2005

יגאל שוורץ, הידעת את הארץ שם הלימון פורח, דביר, 2007

ניצה בן-דב, והיא תהילתך, שוקן, 2006

מיכאל גלוזמן, הגוף הציוני: לאומיות, מגדר ומיניוצ בספרות העברית החדשה, קב"מ, 2007

חיים באר, גם אהבתם גם שנאתם: ביאליק, ברנר עגנון מערכות יחסים, עם עובד 2002

יצחק לאור, אנו כותבים אותך מולדת: מסות על ספרות ישראלית, קב"מ, 1995

אניטה שפירא, ברנר: סיפור חיים, עם עובד, 2008

דויד ביאל, ארוס והיהודים, עם עובד, 1994

ניסים קלדרון, יום שני הקשרים, 2009

נסים קלדרון, ארול אחד - מאיר אריאל ביוגרפיה, כנרת זמורה דביר, 2016

Gershon Shaked, Modern Hebrew Fiction. Indiana University Press, 2000

Benjamin Harshav, Language in Time of Revolution, Stanford University Press, 1993

Hannan Hever, producing the Modern Hebrew Canon, New York University Press, 2002

Robert Alter, Hebrew and Modernity, Indiana University Press, 1994

Ruth Wisse, The Modern Jewish Canon, The Free Press, 2000

Yael Feldman, No Room of Their Own, Columbia University Press,

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu kursu przewidzianego program:

Wiedza:

-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Hebrajskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ literatury/piśmiennictwo hebrajskie. [K_W05]

- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10]

- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela. [K_W16]

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa. [K_W18]

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela. [K_W19]

Umiejętności:

- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. . [K_U06]

- umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności. [K_U07]

- rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu i Izraela. . [K_U10]

- potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej i izraelskiej poprzez analizę językową/ filologiczną. [K_U15]

Kompetencje:

- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [¬K_K06]

- ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej. . [¬K_K07]

- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Izraela i judaizmu. [¬K_K08]

- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. [¬K_K09]

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i obecność na zajęciach.

Bycie przygotowanym na każde zajęcia, lektura w domu.

egzamin pisemny na koniec każdego semestru w klasie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Shoshana Ronen
Prowadzący grup: Shoshana Ronen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

W pierwszym semestrze źródło lektur będzie inne niż w poprzednich latach tego kursu. Skoncentrujemy się na poezji hebrajskiej, która jest częścią współczesnego kanonu hebrajskiego, ale w innym aspekcie. Będziemy czytać, sprawdzać czytanie ze zrozumieniem i analizować skomponowane wiersze. Będziemy również słuchać muzyki i dyskutować na jej temat: jaki rodzaj interpretacji muzyka nadaje wierszom.

Będziemy czytać wiersze bardzo ważnych poetów, takich jak:

Hayim Nahman Bialik

Shaul Tshernihovsky

David Fogel

Rachel

Natan Alterman

Lea Goldberg

Zelda

Avraham Halfi

Amir Gilboa

Alexander Pen

Yonatan Ratosh

Yehuda Amichai

Natan Zach

Dalia Ravikovitch

David Avidan

Meir Wieseltier

Yona Wallach

Yair Horowitz

Hanoch Levin

Erez Biton

Agi Mish'ol

Roni Somech

Shim'on Adaf

Meir Ariel

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)