Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia idei-starożytność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-01HIS-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia idei-starożytność
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają dwa cele i dwa przedmioty badań: pierwszym jest spojrzenie na myśl polityczną starożytnych Greków, drugim – zbadanie, w jaki sposób ta myśl jest współcześnie przywoływana, czytana, używana, wykorzystywana. Te dwa zagadnienia pozostaną ze sobą splecione, aby dostarczyć informacji zarówno o podstawowych pojęciach filozofii politycznej starożytności, jak i spróbować zobaczyć jak można ją odczytywać współcześnie.

Pełny opis:

Tematy poruszane na zajęciach:

1. Oralność i piśmienność w starożytnej Grecji

2. Mimesis

3. Władza i podmiotowość w pieśniach Homera

4. Wojna Peloponeska

5. Polityczne znaczenie tragedii greckiej

6. Sokrates

7. Kriton i prawa

8. Nieśmiertelność według Sokratesa

9. Sofiści

10. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 1)

11. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 2)

12. Oikos i Polis

13. Bios i Zoe

14. Stoicyzm w starożytnym Rzymie

Literatura:

Wybrane lektury do zajęć (w sali zostaną wskazane odpowiednie fragmenty):

- Platon, "Ion" [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Eric. A. Havelock, "Przedmowa do Platona", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- Arystoteles, "Poetyka", przeł. H. Podbielski, wyd. PWN, Warszawa 1988.

- Erich Auerbach, "Mimesis: rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu", przeł. Z. Żabicki, PIW, Warszawa 1968.

- Homer, "Iliada", różne wydania.

- Homer, "Odyseja", różne wydania.

- Max Horkheimer, Theodor Adorno, "Dialektyka Oświecenia", przeł. M. Łukasiewicz, wyd. IFiS PAN, Warszawa 1994

- Peter Sloterdijk, "Gniew i czas", przeł. A. Żychliński, wyd. Scholar, Warszawa 2011

- Tukidydes, "Wojna Peloponeska", różne wydania (fragmenty).

- Simone Weil, "Iliada, czyli poemat siły" [w:] tejże, "Dzieła", przeł. M. Frankiewicz, wyd. Brama, Poznań 2004.

- Friedrich Nietzsche, "Narodziny tragedii z ducha muzyki", przeł. B. Baran, wyd. Aletheia, Warszawa 2009

- Platon, "Obrona Sokratesa", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Ksenofont, "Obrona Sokratesa", przeł. D. Tymura, wyd. PIW, Warszawa 2019.

- Platon, "Kriton", [w:] tegoż, Dialogi, t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005

- Platon, "Fedon", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005

- Platon, "Protagoras" [w:] tegoż, "Dialogi" t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005.

- Cyprian Mielczarski, "Sofiści i polityka", wyd. PWN, Warszawa 2010.

- Platon, "Państwo", przeł. W. Witwicki, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2009

- Arystoteles, "Etyka Nikomachejska", przeł. D. Gromska, wyd. PWN, Warszawa 2010

- Arystoteles, "Polityka", przeł. L. Piotrowicz, wyd. PWN, Warszawa 2010

- Hannah Arendt, "Kondycja ludzka", przeł. A. Łagodzka, wyd. Aletheia, Warszawa 2010

- Marek Aureliusz, "Rozważania do siebie samego", różne wydania.

- Michel Foucault, "Hermeneutyka podmiotu", przeł. M. Herer, wyd. PWN, Warszawa 2012

Lektury uzupełniające (poza lekturami omawianymi w ramach zajęć):

- Bruno Snell, "Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia", przeł. A. Onysymow, Warszawa 2009

- Albert Lord, "Pieśniarz i jego opowieść", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

- Christian Meier, "Powstanie polityczności u Greków", przeł. M. A. Cichocki, Warszawa 2012.

- Giovanni Reale, "Historia filozofii starożytnej", t. I-IV, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 2010.

- Szymon Wróbel, "Lektury retroaktywne. Rodowody współczesnej myśli filozoficznej", Kraków 2014

Efekty uczenia się:

K_W04

K_W05

K_W07

K_W08

K_U03

K_U09

K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Obecność na zajęciach.

Praca pisemna i rozmowa o pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)