Historia idei-starożytność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01HIS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia idei-starożytność |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają dwa cele i dwa przedmioty badań: pierwszym jest spojrzenie na myśl polityczną starożytnych Greków, drugim – zbadanie, w jaki sposób ta myśl jest współcześnie przywoływana, czytana, używana, wykorzystywana. Te dwa zagadnienia pozostaną ze sobą splecione, aby dostarczyć informacji zarówno o podstawowych pojęciach filozofii politycznej starożytności, jak i spróbować zobaczyć jak można ją odczytywać współcześnie. |
Pełny opis: |
Tematy poruszane na zajęciach: 1. Oralność i piśmienność w starożytnej Grecji 2. Mimesis 3. Władza i podmiotowość w pieśniach Homera 4. Wojna Peloponeska 5. Polityczne znaczenie tragedii greckiej 6. Sokrates 7. Kriton i prawa 8. Nieśmiertelność według Sokratesa 9. Sofiści 10. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 1) 11. Idealizm Platoński, czyli "Państwo" (cz. 2) 12. Oikos i Polis 13. Bios i Zoe 14. Stoicyzm w starożytnym Rzymie |
Literatura: |
Wybrane lektury do zajęć (w sali zostaną wskazane odpowiednie fragmenty): - Platon, "Ion" [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005. - Eric. A. Havelock, "Przedmowa do Platona", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. - Arystoteles, "Poetyka", przeł. H. Podbielski, wyd. PWN, Warszawa 1988. - Erich Auerbach, "Mimesis: rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu", przeł. Z. Żabicki, PIW, Warszawa 1968. - Homer, "Iliada", różne wydania. - Homer, "Odyseja", różne wydania. - Max Horkheimer, Theodor Adorno, "Dialektyka Oświecenia", przeł. M. Łukasiewicz, wyd. IFiS PAN, Warszawa 1994 - Peter Sloterdijk, "Gniew i czas", przeł. A. Żychliński, wyd. Scholar, Warszawa 2011 - Tukidydes, "Wojna Peloponeska", różne wydania (fragmenty). - Simone Weil, "Iliada, czyli poemat siły" [w:] tejże, "Dzieła", przeł. M. Frankiewicz, wyd. Brama, Poznań 2004. - Friedrich Nietzsche, "Narodziny tragedii z ducha muzyki", przeł. B. Baran, wyd. Aletheia, Warszawa 2009 - Platon, "Obrona Sokratesa", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki wyd. ANTYK, Kęty 2005. - Ksenofont, "Obrona Sokratesa", przeł. D. Tymura, wyd. PIW, Warszawa 2019. - Platon, "Kriton", [w:] tegoż, Dialogi, t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005 - Platon, "Fedon", [w:] tegoż, "Dialogi", t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005 - Platon, "Protagoras" [w:] tegoż, "Dialogi" t. I, przeł. W. Witwicki, wyd. ANTYK, Kęty 2005. - Cyprian Mielczarski, "Sofiści i polityka", wyd. PWN, Warszawa 2010. - Platon, "Państwo", przeł. W. Witwicki, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2009 - Arystoteles, "Etyka Nikomachejska", przeł. D. Gromska, wyd. PWN, Warszawa 2010 - Arystoteles, "Polityka", przeł. L. Piotrowicz, wyd. PWN, Warszawa 2010 - Hannah Arendt, "Kondycja ludzka", przeł. A. Łagodzka, wyd. Aletheia, Warszawa 2010 - Marek Aureliusz, "Rozważania do siebie samego", różne wydania. - Michel Foucault, "Hermeneutyka podmiotu", przeł. M. Herer, wyd. PWN, Warszawa 2012 Lektury uzupełniające (poza lekturami omawianymi w ramach zajęć): - Bruno Snell, "Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia", przeł. A. Onysymow, Warszawa 2009 - Albert Lord, "Pieśniarz i jego opowieść", przeł. P. Majewski, wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010. - Christian Meier, "Powstanie polityczności u Greków", przeł. M. A. Cichocki, Warszawa 2012. - Giovanni Reale, "Historia filozofii starożytnej", t. I-IV, przeł. E. I. Zieliński, Lublin 2010. - Szymon Wróbel, "Lektury retroaktywne. Rodowody współczesnej myśli filozoficznej", Kraków 2014 |
Efekty uczenia się: |
K_W04 K_W05 K_W07 K_W08 K_U03 K_U09 K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Obecność na zajęciach. Praca pisemna i rozmowa o pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.