Lata sześćdziesiąte: The Beatles i ich czasy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-BEAT60-EL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Lata sześćdziesiąte: The Beatles i ich czasy |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs nie zakłada żadnych szczególnych umiejętności ani żadnej wiedzy o temacie. Jedynym wymaganiem wobec słuchaczy jest konieczność posługiwania się językiem angielskim na poziomie co najmniej B1, co będzie konieczne dla zaznajomienia się z materiałami kursowymi. Wystarczy znajomość bierna (zrozumienie tekstu mówionego i pisanego). Kurs nie jest przeznaczony dla studentów kierunków: - anglistyka i pokrewnych I, II, III stopnia - amerykanistyka i pokrewnych I, II, III stopnia - kulturoznawstwo I, II, III stopnia - socjologia I, II, III stopnia |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten jest wprowadzeniem do historii kultury lat sześćdziesiątych w krajach Europy zachodniej (głównie Wielkiej Brytanii) i USA. Ma na celu przedstawienie w chronologicznym zarysie najistotniejszych aspektów kultury tej epoki, ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej. Ramą kursu są elementy biografii zespołu The Beatles, szczególnie te, w których zbiegają się wszystkie najważniejsze zjawiska społeczno-kulturalne epoki zwanej „the sixties”. Pozwala to lepiej zilustrować przemiany kulturowe. Kurs podzielony jest na moduły tematyczne, z których każdy skoncentrowany jest na dwóch aspektach problemu i zawiera ćwiczenia do wykonania. W celu zbudowania u uczestników spójnego zarysu tej epoki, czyli czasów sfilmowanych, zilustrowanych i bogato opisanych, na kursie wykorzystane są różnorodnego typu materiałów dydaktyczne, min. teksty z epoki, materiały ikonograficzne, plakaty, okładki albumów muzycznych, reprodukcje dzieł sztuki, wykłady w formie plików wideo, pliki audio. |
Pełny opis: |
Niniejszy kurs przedstawia zarys historii kultury świata zachodniego lat sześćdziesiątych XX wieku. Ma na celu przedstawienie w chronologicznym zarysie najistotniejszych aspektów "the sixties", ze szczególnym uwzględnieniem kultury młodzieżowej i kultury popularnej. Ten temat będzie tematem przewodnim każdego z modułów kursu. Dodatkowo, w celu zilustrowania tych zjawisk i przedstawieniu ich z interesującej perspektywy kurs będzie zawierał elementy biografii zespołu The Beatles, gdyż nie tylko najważniejsze zmiany w kulturze zachodniej lat 60. przypadają na lata 1963-1969, co pokrywa się z zawrotną karierą zespołu, lecz także uosabia on wiele marzeń tej epoki (młodość, sukces, buntowniczość, ideały, zaangażowanie). Dzięki temu modelowo wpisuje się w jej historię i pozwala zobaczyć, jak ścisłe były związki pomiędzy kulturą popularną, a przemianami społecznymi i kulturowymi. Wybrane elementy biografii zespołu będą więc punktem odniesienia do poznania i rozważań szeregu zjawisk kulturowych charakterystycznych dla epoki zwanej „the sixties”. Specyfiką tego kursu jest fakt, iż w celu naszkicowania bogatej historii kulturalnej epoki, wykorzystuje on wiele typów materiałów - teksty z epoki, fotografie, reklamy, fragmenty programów telewizyjnych i radiowych, fragmenty filmów, okładki albumów muzycznych, a także ilustrowane wykłady w postaci plików wideo. Temat kursu podzielony został na moduły, z których każdy będzie poruszał w kolejności chronologicznej dwa wybrane aspekty. Poniżej przestawiono zakres tematyczny kursu, przy czym warto zaznaczyć, że niektóre jego zagadnienia zostaną rozwinięte, inne zaś pojawią się jedynie w tle: - wybrane elementy z biografii zespołu The Beatles - społeczeństwo czasów baby-boomu w Europie zachodniej, „społeczeństwo dobrobytu” - kultura materialna lat 1955-1970, początki społeczeństwa konsumpcyjnego - wybrane zagadnienia z historii muzyki rozrywkowej od końca lat 50. do końca lat 60. (rock'n'roll, rockabilly, skiffle, pop i rock, rock psychodeliczny) - pojawienie się i rozkwit kultury młodzieżowej lat 60., subkultury modsów i rockersów - „Swinging London” - Londyn jako stolica kultury i mody popularnej (1963-1967) - psychodelia - w sztuce (plakaty i okładki albumów) i muzyce - pop art, wpływ tego kierunku na kulturę wizualną końca lat 60., w tym na okładki albumów muzycznych (zespoły The Who, The Beatles, The Rolling Stones) - oblicza kontestacji i kontrkultury - ideały i rzeczywistość, wspólnoty młodzieżowe, „summer of love”, San Francisco i dzielnica Haight Ashbury - rewolucje roku 1968 (Francja i Stany Zjednoczone Ameryki) - koniec ideałów - rozpad społeczności hippisowskich, opór establishmentu, radykalizacja polityczna - mit lat sześćdziesiątych dzisiaj - uproszczenie i spłycenie epoki Dobór tematów i zakresu każdego z nich, zastosowane metody dydaktyczne, w tym metody aktywizacyjne, pomogą słuchaczom w zbudowaniu obrazu tej epoki, która niebezpiecznie i niesłusznie przedstawiana jest w mediach w wersji uładzonej i sztucznej. Jako że opowiada o epoce wspólnot, kurs stawia duży nacisk na interakcję pomiędzy słuchaczami i prowadzącymi a także pomiędzy samymi słuchaczami, dlatego ważnym elementem zajęć będą między innymi fora wymiany myśli i zadania grupowe. UWAGA Kurs wymaga dostępu do szybkiego łącza internetowego co najmniej raz w tygodniu. Należy pamiętać, że dostęp przez sieć komórkową bywa zawodny, wtedy konieczne jest stałe łącze lub skorzystanie z dobrej sieci wifi, na przykład w budynkach Uniwersytetu. Językiem kursu jest język polski, ale do zaznajomienia się z niektórymi materiałami kursowymi potrzebna jest konieczność posługiwania się językiem angielskim na poziomie co najmniej B1. Wystarczy znajomość bierna (zrozumienie tekstu mówionego i pisanego). |
Literatura: |
Do uzyskania zaliczenia wystarczy znajomość materiałów umieszczonych na kursie. Podana poniżej bibliografia nie jest więc obowiązkowa, niezbędna do zaliczenia przedmiotu, zawiera źródła, na podstawie których kurs został stworzony i sugestie bibliograficzne dla osób zainteresowanych wybranym aspektem tematu. Do wykonania niektórych zadań będzie konieczna wizyta w bibliotece. Brick Howard, Age of Contradiction. American Thought & Culture in the 1960s, Cornell University Press, Ithaca and London, 1998 Charters, Ann, The Portable Sixties Reader, Penguin Books, New York, 2003 Cohen, Elisabeth, A Consumers’ Republic. The Politics of Mass Consumption in Postwar America, Vintage Books, New York, 2004 Doggett, Peter, There’s a Riot Going On. Revolutionaries, Rock Stars, and the Rise and Fall of the ‘60s, Canongate, Edinburgh, Scotland, 2007 Donnelly, Mark, Sixties Britain, Pearson, Edinburgh, 2005 Eclimont, Christian-Louis, Swinging Sixties, Flammarion, Paris, 2009 Emerick, Geoff; Massey, Howard, En studio avec les Beatles, Le Mot et le Reste, 2009 Evans, Mike, The Art Of the Beatles, Beech Tree Books, New York, 1984 Frontani, Michael R, The Beatles: image and the media, University Press of Mississippi, 2007 Gaillard, Alice, Les Diggers, L'Échappée, Montreuil, 2009 Glynn, Stephen, A Hard Day’s Night, I.B. Tauris, London, 2005 Gould, Jonathan, Can’t Buy Me Love. The Beatles, Britain, and America, Harmony Books, New York, 2007 Heale, Michael J., The Sixties in America. History, Politics and Protest, Fitzroy Dearborn Publishers, Chicago, 2001 Howard, Gerald, The Sixties. Art, Politics and Media of our Most Explosive Decade, Edited By Gerald Howard, Marlowe & Company, New York, 1995 Jankowski, Kazimierz, Hipisi w poszukiwaniu ziemi obiecanej, Wydawnictwo Jacek Santorski, 2003 Jarniewicz, Jerzy, Kwiatkowska, Alina, Fifty Years With the Beatles, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2010 Jawłowska, Aldona, Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa, 1975 Judt, Tony, Powojnie, Rebis, Poznań, 2010 Kimball, Roger, Długi marsz. Jak rewolucja kulturalna z lat 60. zmieniła Amerykę, Sprawy polityczne, Elbląg, 2008, Kirsch, Hans-Christian, W drodze. Poeci pokolenia beatników, Iskry, Warszawa, 2006 Klejsa, Konrad, Filmowe oblicza kontestacji, Trio, Warszawa, 2008 Lemonnier, Bertrand, Chastagner, Claude et alii, Médias et culture de masse en Grande Bretagne, Armand Colin, Paris, 1999 Lemonnier, Bertrand, L’Angleterre des Beatles, Kime, Paris, 1995 Levy, Shawn, Ready, steady, go! : the smashing rise and giddy fall of Swinging London, Broadway Books, New York, 2003 Lewisohn, Mark, The Complete Beatles Chronicle. Bounty Books, London, 1996 Lewisohn, Mark, The Complete Beatles Recording Sessions, Hamlyn Books, London, 1988 Mac Donald, Ian, Revolution in the Head, Le Mot et le Reste, 2010 Marcuse, Herbert, Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, PIW, 1991 Marwick, Arthur, The Sixties. Cultural Revolution in Britain, France, Italy and the United States, c.1958-c.1974, Oxford University Press, Oxford, 1998 Metzger, Rainer, London in the Sixties, Thames & Hudson, London, 2012 Millard, André, Beatlemania. Technology, Business and Teen Culture in Cold War America, John Hopkins University Press, Baltimore, 2012 Osterwold, Tilman, Pop Art, Taschen, Köln, 2011 Reich, Charles A., The Greening of America (25th anniversary edition), Three Rivers Press, 1995 Roylance, Brian, The Beatles. Antologia, Hachette, Warszawa, 2002 Rycroft, Simon, Swinging City. A Cultural Geography of London 1950-1974, Ashgate, Farnham, 2011 Sandbrook, Dominic, Never Had It So Good. A History of Britain from Suez to The Beatles, Abacus, London, 2013 Sandbrook, Dominic, White Heat. A History of Britain in the Swinging Sixties, Abacus, London, 2011 Sawyers, June Skinner (ed.), Read The Beatles, Penguin Books, 2006 Sean Egan, The Mammoth Books of The Beatles, Running Press Book Publisher, Philadelphia, 2009 Unger, Debbi; Unger, Irwin, The Times Were A Changin'. The Sixties Reader, Three Rivers Press, New York, 1998 Ward, Brian, The 1960s. A Documentary Reader, Wiley-Blackwell, Malden, 2010 Wicke, Peter, Rock Music. Culture, aesthetics and sociology, Cambridge University Press, Cambridge, 1990 Wolfe, Tom, Próba kwasu w elektrycznej oranżadzie, Iskry, Warszawa, 1995 Powyższa bibliografia zawiera jedynie monografie. Warto pamiętać o tym, iż kultura lat 60. to także filmy, programy telewizyjne i radiowe, a także, lub nawet przede wszystkim, muzyka. Dlatego zachęcamy słuchaczy do sięgnięcia po dodatkowe materiały, które w razie potrzeby prowadzący pomogą znaleźć. |
Efekty uczenia się: |
Podczas zajęć wiedza słuchaczy poszerzy się o: - wybrane zagadnienia z historii zespołu The Beatles - kontekst społeczny i ekonomiczny dla przemian kulturowych lat 60. - wiadomości o przemianach w kulturze popularnej, młodzieżowej końca lat 50. i lat 60. - elementy historii muzyki rozrywkowej lat 60. - elementy z historii ruchu kontestatorskiego i kontrkultury (bitnicy i młodzi gniewni, subkultury modsów i rockersów, psychodelia, ruch hipisowski) - charakterystykę pop artu, w szczególności w kontekście wykorzystania jego elementów przez zespoły muzyczne Słuchacze zdobędą także umiejętności: - poruszania się w wielu kontekstach historyczno-kulturowych lat 60. - dostrzeżenia i określenia przemian w muzyce popularnej od końca lat 50. do końca lat 60. - wymienienia i zastosowania w próbie odczytania charakterystycznych elementów sztuki pop - wyjaśnienia ideałów kontestacji i kontrkultury drugiej połowy lat 60. - scharakteryzowania kultury popularnej lat 1964-1969 - krytycznego spojrzenia w stosunku do wydarzeń i zjawisk społeczno-kulturalnych w latach 60. XX wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca słuchaczy będzie na bieżąco poddawana ocenie - przy pomocy testów cząstkowych (testy jednokrotnego i wielokrotnego wyboru), krótkich wypowiedzi pisemnych (do około 200 słów), zaangażowania w pracę w grupie. Terminowość w oddawaniu prac będzie również kryterium branym pod uwagę. Nakład pracy: kurs ma przyznane 3 punkty ECTS, to oznacza obciążenie w wysokości około 10% całkowitego obciążenia w semestrze. Według standardów ECTS 1 punkt to 30 godzin pracy studenta, czyli 3 punkty to 90 godzin pracy własnej studenta. Zakładamy jednakże, że kurs nie powinien zająć słuchaczom więcej niż 70 godzin pracy. Każdy moduł zawierać będzie od dwóch do trzech zadań do wykonania. W zależności od rodzaju zadania wykonanie go będzie wymagało od 30-45 minut (większość zadań) do 3 godzin (2-3 zadania w semestrze). Natomiast do wykonania każdego zadania będzie konieczne zaznajomienie się z materiałami zamieszczonymi w module. Kilka zadań będzie wymagało pracy w grupie, dlatego też obowiązkiem słuchacza będzie reagowanie na to, co dzieje się w grupie, sprawdzanie forum i skrzynki mailowej co najmniej raz dziennie. Testy zamieszczone w modułach mają przede wszystkim charakter dydaktyczny, a nie ewaluacyjny. Dlatego można do nich podchodzić wielokrotnie, przez co można w inny sposób uzupełnić i ustrukturyzować posiadaną wiedzę. Oceną z testu będzie najwyższy uzyskany wynik z wszystkich prób. Kurs będzie zawierał także jedno dłuższe zadanie pisemne, do oddania przed zamknięciem przedostatniego modułu. Zadanie to będzie polegało na przeprowadzeniu wywiadu i spisaniu wspomnień jednej osoby pamiętającej tę epokę i dotyczących zespołu The Beatles. Efektem pracy słuchaczy ma być tekst ciągły nie krótszy niż 700 słów. Wybrane prace słuchaczy zostaną opublikowane na kursie. Kurs wymaga systematyczności w realizacji poszczególnych zadań, co będzie jednym z kryteriów stosowanych przy ocenie pracy słuchaczy. Niezrealizowanie zadania oznacza ocenę 0, w wypadku pracy oddanej po terminie ocenę obniża się o: - 20% przy oddaniu z opóźnieniem nie większym niż 7 dni od pierwotnej daty oddania zadania - 30% przy oddaniu z opóźnieniem większym niż 7 dni od pierwotnej daty oddania zadania i nie większym niż 14 dni od pierwotnej daty oddania zadania. Zadania oddane w terminie późniejszym niż 14 dni od pierwotnej daty oddania zadania będą uznawane jako nieoddane i otrzymają ocenę 0. Uwaga - zadań z ostatniego modułu kursu nie można oddać po terminie. Praca w grupach będzie oceniana merytorycznie (w zależności od zadania) i ewentualnie dodatkowo według zaangażowania i aktywności słuchaczy. Ocena końcowa będzie składała się z dwóch ocen: • średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zadania kursowe (w sumie około 25 zadań podczas trwania kursu). Zadanie nieoddane to 0 punktów (w zależności od typu zadania ocena 0 pojawić się może tuż po zamknięciu zadania lub zostanie wpisana ręczne przez prowadzącego w terminie późniejszym) • wynik testu końcowego. Na koniec zajęć będzie jedno spotkanie ze słuchaczami w celu przeprowadzenia testu składającego się z nie więcej niż 40 krótkich pytań w różnej formie (uzupełnienie odpowiedzi, zdefiniowanie terminu, podanie nazwiska, wypunktowanie aspektów/cech zjawiska itp.). Ocena końcowa będzie sumą z dwóch ocen w następujących proporcjach: Testy i zadania cząstkowe - 60 % oceny końcowej Test semestralny - 40 % oceny końcowej Sposób przeliczenia oceny punktowej na uniwersytecki system oceniania: poniżej 55% - Niedostateczny (2) 55%-66,99% - Dostateczny (3) 67%-76,99% - Dostateczny plus (3+) 77%-85,99% - Dobry (4) 86%-92,99% - Dobry plus (4+) 93%-97,99% - Bardzo dobry (5) Powyżej 98% - Celujący (5!) Nie ma możliwości otrzymania zaliczenia (zal) lub niezaliczenia (nzal). Przedmiot jest na zaliczenie na ocenę. Jako że aktywność podczas kursu oraz udział w zadaniach i w teście końcowym w sali są elementem zaliczenia, brak aktywności na kursie oznaczać będzie ocenę negatywną (ndst). Z kursu można zrezygnować jedynie w terminie przewidzianym w harmonogramie rejestracji, po tym terminie rezygnacja z zaliczenia kursu może się odbyć jedynie decyzją dziekana na podstawie § 23b ust. 5 i 6 Regulaminu studiów. Test końcowy Test ten odbędzie się w budynku Neofilologii przy ulicy Dobrej. Data, godzina i numer sali zostaną podane przed zakończeniem kursu. W celu weryfikacji tożsamości prosimy przynieść dokument ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, legitymacja studencka, prawo jazdy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.