Kultura pogranicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D4-KULTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura pogranicza |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na VI sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami kultury pogranicza. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami kultury pogranicza. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Pojęcie pogranicza i kultury pogranicza; 2. Typy pograniczy (regionalne, międzypaństwowe, międzysystemowe, międzyetniczne, międzykulturowe, religijne); 3. Pogranicza statyczne (np. międzypaństwowe) i pogranicza dynamiczne, rozproszone (np. religijne – przykład: pogranicze między Polakami i Żydami w okresie międzywojennym); 4. Asymetryczność pograniczy (np. polsko-niemieckie i niemiecko-polskie); 5. Historyczna zmiennność pograniczy i historyczna zmienność polskich pograniczy; 6. Typy dyskursu o pograniczach i na pograniczach, polskie inicjatywy związane z dyskursem pogranicznym: Stowarzyszenie „Borussia” w Olsztynie oraz Fundacja Pogranicze w Sejnach 7. Wymiar antropologiczny pogranicza: spotkanie z Innym/Obcy oraz kwestia tożsamości – religijnej, narodowej, regionalnej itp.; 8. Pogranicze wobec doświadczenia totalitaryzmu i fundamentalizmu; 9. Pojęcie regionu: Europa Środowa – Europa Środkowo-Wschodnia – Międzymorze; 10. Pogranicze polsko-niemieckie i niemiecko-polskie; 11. Pogranicze polsko-ukraińskie i ukraińsko-polskie oraz pogranicze polsko-białoruskie i białorusko-polskie; 12. Pogranicze polsko rosyjskie i rosyjsko-polskie; 13. Pogranicze polsko-litewskie i litewsko-polskie; 14. „Słabe” pogranicza polsko-czeskie (czesko-polskie) oraz polsko-słowackie (słowacko-polskie); 15. Procesualność pogranicza, zmiany kategorii dyskursu, pytania o przyszłość. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
Zalecana literatura przedmiotu: • Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wstęp i oprac. A. Mencwel, Warszawa 2001 (wstęp, wybrane teksty) • Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Wstęp i oprac. G. Godlewski, Warszawa 2003 (wstęp, wybór tekstów) • Andrzej Mencwel: Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006 • Robert Traba: Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa 2008 • Tematy polsko-białoruskie. Historia – literatura – edukacja. Red. R. Traba, Olsztyn 2003 • Tematy polsko-niemieckie. Historia – literatura – edukacja. Red. E. i R. Traba, Olsztyn 1997 • Tematy polsko-litewskie. Historia – literatura – edukacja. Red. R. Traba, Olsztyn 1998 • Tematy polsko-ukraińskie. Historia – literatura – edukacja. Red. R. Traba, Olsztyn 2000 • Tematy żydowskie. Historia – literatura – edukacja. Red. E. i R. Traba, Olsztyn 1999 • Polacy i Rosjanie. Przezwyciężanie uprzedzeń. Red. A. de Lazari i T. Rongińska, Łódź 2006 • Ryszard Kapuściński: Ten Inny, Kraków 2006 • Krzysztof Czyżewski: Ścieżka pogranicza, Sejny [1998] • Erwin Kruk: Warmia i Mazury, Wrocław 2003 • Jacek Kolbuszewski: Kresy, Wrocław 1999 • Andrzej Zawada: Dolny Śląsk. Ziemie spotkania, Wrocław 2002 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: 1) zna i rozumie w podstawowym stopniu ujęcia teoretyczne i metodologiczne nauk humanistycznych, przede wszystkim kulturoznawstwa (ze szczególnym uwzględnieniem jego interdyscyplinarności); rozumie ich wzajemne związki i inspiracje, posiada elementarną wiedzę na temat szkół i kierunków badawczych, z odniesieniem do dziedzictwa kulturowego oraz historycznych i współczesnych uwarunkowań społeczno-politycznych Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W01; P6S_WG Zakres i głębia) 2) zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W06; P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 3) zna i rozumie w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 5) potrafi samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konsekwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społeczne i religijne etc.). prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08; P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 6) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02; P6S_KK) 7) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; P6S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia. Na końcową ocenę składają się: Merytoryczny udział w zajęciach (50%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Boroch | |
Prowadzący grup: | Justyna Szlachta-Ignatowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.