Wstęp do technik i terminologii sztuk plastycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WDTSZWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do technik i terminologii sztuk plastycznych |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład jest prezentacją podstawowej wiedzy i terminologii w zakresie technik malarstwa, rysunku, grafiki i rzeźby. |
Pełny opis: |
Wykład dedykowany Studentom I roku stanowi przegląd podstawowej wiedzy na temat terminologii i technik sztuk plastycznych w historycznym ujęciu ich rozwoju. Prezentowane są szczegóły technologiczne (np. pigmenty, spoiwa, narzędzia i metody pracy), jak i tradycja artystyczna wykorzystywania omawianych technik, technologii i osiągnięć od starożytności po czasy współczesne. Na wykładzie omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Wstęp. Dawna edukacja artystyczna. 2. Początki malarstwa - mozaiki, iluminacje manuskryptów, witraże. 3. Pigmenty i malarstwo temperowe. 4. Początki malarstwa olejnego. 5. Malarstwo olejne. 6. Malarstwo ścienne, pastel, akwarela, gwasz 7. Rysunek. 8. Techniki graficzne. 9. Materiały rzeźbiarskie. 10. Rzeźba kamienna. 11. Rzeźba drewniana. 12. Rzeźba odlewana. 13. Stiuk i scagliola. 14. Rzeźby ceramiczne, woskowe, z kości słoniowej. 15. Wybrane zagadnienia konserwatorskie. |
Literatura: |
Malarstwo: Materiały i techniki Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, 1996 Carmen Bambach, Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999 Grażyna Bastek, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, 2013 Serenissima. Światło Wenecji. Dzieła mistrzów weneckich XIV-XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, historycznych i prac konserwatorskich, kat. wyst. pod. red. G. Bastek i G. Janczarskiego, Warszawa 1999 David Bomford et al., Art in the Making: Italian Painting Before 1400, 1989 David Bomford, Art in Making: Rembrandt, 1988 Charles Brown, Making and Meaning, Rubens’s Landscapes, 1996 Eve Borsook, The Mural Painters of Tuscany: from Cimabue to Andrea del Sarto, 1980 Spike Bucklow, The Alchemy of Paint, London, 2009 Cennino Cennini, The Craftsman’s Handbook, red. D.V. Thompson Jill Dunkerton et al., Giotto to Dürer. Early Renaissance Painting in the National Gallery, 1991 Marcia Hall, Color and Meaning: Practice and Theory in Renaissance Painting, CUP, 1992 Paul Hills, The Light of Early Italian Painting, 1987 Julius Held, The Oil Sketches of Peter Paul Rubens, 1979 Paul Hills, Venetian Colour, 1999 Andrzej Kozieł, Jak wyglądała i funkcjonowała malarska pracownia Michaela Willmanna, [w:] idem, Michael Willmann i jego malarska pracownia, 2013, s. 72-131 Tytus Sawicki, Konserwacja malowideł ściennych: problemy estetyczne : historia, teoria, praktyka, 2010 Danuta Stępień, Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, 2010 Giorgio Vasari, Vasari on Technique, ed. L. Maclehose. Antoni Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500, tom II: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430–1500, 2011 Krystyna Zwolińska, Podręczna technologia malarstwa, 1997 Rysunek: Frances Ames-Lewis, Drawing in Early Renaissance Italy, 1981 Carmen Bambach, Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice from the Thirteenth to the Sixteenth Century, 1999 Jordi Catafal, Clara Oliva, Techniki graficzne, konsult. i uzup. tekstu Jolanta Talbierska, Warszawa 2004. Charles de Tolnay, History and Technique of Old Master-Drawings, 1943 Trudy Friend, Rysunek i malarstwo : najważniejsze technik : podręcznik, 2010. Joseph Meder, The Mastery of Drawing, tłum. W. Ames, 1923, 1978 K.T. Parker, Catalogue of the collection of drawings in the Ashmolean Museum, tom II, 1956 José M. Parramón, Rysunek artystyczny : historia, pracownia, materiały, techniki, tematy, teoria i praktyka, 1993 David Rosand, Drawing Acts, 2002 Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty : malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały, 1994 Władysław Sobucki, Elżbieta Jeżewska, Wiedza o papierze dla konserwatorow zbiorow, 2015 Disegno – rysunek u źródeł sztuki nowożytnej, red. Tadeusz Żuchowski, Sebastian Dudzik, 2001 Ryciny: Clifford Ackley, Printmaking in the Age of Rembrandt, 1981 Stephen Bann, Parallel Lines: Printmakers, Painters and Photographers in Nineteenth-Century France, 2001 Michael Bury, The Print in Italy 1550-1620, 2001 M.B. Cohn, Old Master Prints and Drawings: A Guide to Preservation and Conservation, 1997 David Freedberg, Dutch Landscape Prints of the Seventeenth Century, 1980 Bamber Gascoigne, How to Identify Prints: A Complete Guide to Manual and Mechanical Processes from Woodcut to Inkjet, 2004 Antony Griffiths, Prints and Printmaking: An Introduction to the Materials and Techniques, 1980 (wraz z późniejszymi wydaniami) Antony Griffiths, The Print Before Photography: An introduction to European Printmaking 1550 – 1820, 2016 Krzysztof Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999 Susan Lambert, Prints: Art and Techniques, 2001 David Landau, Peter Parshall, The Renaissance Print, 1994 Peter Parshall and R. Schoch, Origins of European Printmaking: Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public, 2005 Ad Stijnman, Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes, 2012 Hanna Widacka, Miedzioryt punktowany i jego mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 2, s. 17-20 Hanna Widacka, Akwatinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, nr 4, s. 29-33 Hanna Widacka, Mezzotinta i jej mistrzowie, „Gazeta Antykwaryczna”, 1999, Nr 6, s. 18-22 Krzysztof Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, 1999 Rzeźba: Victoria Avery, Vulcan's Forge in Venus' City, 2011 Andreas Blühm, The Colour of Sculpture 1840-1910, 1996 Josepmaria T. Camí, Jacinto Santamera, Sztuka rzeźbienia w drewnie, 1998 Penelope Curtis, Sculpture 1900-1945, 1999 Małgorzata Dubrowska i Andrzej Sołtan, Brązownictwo warszawskie w XIX i XX wieku : od Norblina do Łopieńskich, 1999 Małgorzata Dygas-Konopacka, Rzeźba w kamieniu, 2011 Albert Elsen, Pioneers of Modern Sculpture, 1973 David Finn, How to Look at Sculpture, 1989 Tom Flynn, The Body in Sculpture, 1998 Jackie Heuman ed., From Marble to Chocolate, 1995 Rudolf Wittkower, Sculpture: Processes and Principles, 1977 Bruce Boucher, Earth and Fire: Italian Terracotta Sculpture from Donatello to Canova, 2002 Benvenuto Cellini, The Treatises of Benvenuto Cellini on Goldsmithing and Sculpture, tłum. C.R. Ashbee, 1967 Malvina Hoffman, Sculpture Inside and Out, 1939 Konstanty Kalinowski, Warsztat barokowego rzeźbiarza, „Artium Quaestiones”, 1995 (7), s. 103-140 Michał Kurzej, Jan Wolff : monografia architekta w świetle analizy prefabrykowanych elementów dekoracji sztukatorskich, 2009 Irving Lavin,’Bozzetti and Modelli: Notes on Sculptural Procedure from the Early Renaissance through Bernini’, 1964 Materiał rzeźby. Między techniką i semantyką, red. Aleksandra Lipińska, 2009 Luciano Mannoni, Tiziano Mannoni, Marble: The History of Culture, 1985 Peta Motture, Large Bronzes in the Renaissance, 2003 Nicolas Penny, The Materials of Sculpture, 1993 Alex Potts, The Sculptural Imaginatio: Figurative, Modernist, Minimalist, 2000 Jack Rich, The Materials and Methods of Sculpture, 1974 Stucco and plasterwork [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. 29, 1998, s. 812-846 The making of sculpture. The materials and techniques of European sculpture, red. Marjorie Trusted, 2007 Arkadiusz Wagner, Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, 2007 Zbigniew Wolski, Sztukatorstwo, 1992 Inne techniki: Michał Gradowski, Dawne Złotnictwo: technika i terminologia, 1984 Aleksander Hrebeniuk, Witraże-mozaiki: sztuka barwnych szkieł i kamyków : technika witraży: średniowieczne mariackie witraże, Wyspiański w witrażach, sztuka mozaikowa, mozaiki w kościele O.O. Jezuitów w Krakowie, 1938 Witraże w obiektach zabytkowych : między konserwacją a sztuką współczesną, red. Joanna Budyn-Kamykowska, 2009 Dawne i nowsze odlewnictwo w Polsce : wyroby żeliwne i inne, oprac. red. Katarzyna Kluczwajd, 2011 Bernard C. Middleton, A History of English Craft Bookbinding Technique, 2008 Józef Szymański, Nauki pomocnicze historii, 2010 |
Efekty uczenia się: |
K_W02: zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03: ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W10: zna terminologię z zakresu teorii i praktyki malarskiej, rysunkowej, graficznej, rzeźbiarskiej, złotniczej i ceramicznej K_W11: ma podstawową wiedzę o technikach i technologii malarstwa (w tym malarstwa ściennego, tablicowego, sztalugowego, książkowego oraz mozaiki), rysunku, grafiki, rzeźby, złotnictwa i ceramiki |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Sarnecka | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Sarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Morawski | |
Prowadzący grup: | Konrad Morawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.