Historia sztuki starożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HSSWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki starożytnej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest sztuce starożytnej – greckiej, hellenistycznej i rzymskiej, z uwzględnieniem sztuki egejskiej, egipskiej i orientalnej w stopniu potrzebnym do zrozumienia jej wpływów na sztukę Greków i Rzymian (np. zjawisko egiptomanii w Rzymie). Przedmiotem wykładu będą przede wszystkim: architektura, rzeźba i malarstwo, ze szczególnym uwzględnieniem kompleksów architektonicznych i dzieł sztuki starożytnej, które istotnie wpłynęły na estetykę nowożytną. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu słuchacze poznają zagadnienia o pierwszorzędnym znaczeniu dla zrozumienia dziejów sztuki starożytnej w perspektywie historycznej. 1. Świat śródziemnomorski jako fenomen geograficzny, historyczny i kulturowy. 2. Świat śródziemnomorski i odkrywanie antyku (czyli Winckelmann i inni). 3. Sztuka egejska jako koiné epoki brązu wschodniej części Śródziemnomorza. 4. Kształtowanie się sztuki greckiej – archaiczne początki. 5. Rzeźba grecka od Fidiasza do Lizypa – szukanie ideału. 6. Rzeźba hellenistyczna – dynamika i patetyzm. 7. Porządki architektoniczne i architektura sakralna miast greckich; sanktuaria panhelleńskie (Akropolis Ateńska, Delfy, Olimpia). 8. Architektura cywilna miast greckich w dobie demokracji. 9. Grecka i hellenistyczna sztuka i architektura nagrobna. 10. Pergamon i Aleksandria – stolice hellenistycznych imperiów. 11. Grecka ceramika i malarstwo wazowe. 12. Terakoty, gliptyka i inne małe formy. 13. Sztuka etruska; sztuka grecka Megale Hellas. 14. Początki sztuki rzymskiej. 15. Rzymska architektura sakralna doby Republiki. 16. Rzymska architektura sakralna w okresie cesarstwa. 17. Miasto rzymskie i budowle użyteczności publicznej. 18. Pompeje jako model rzymskiego miasta? 19. Domy, wille i pałace. 20. Dekoracja wnętrz – malowidła i mozaiki. 21. Rzym i potęga obrazów – sztuki wizualne czasów Augusta. 22. Opera nobilia i „rzymska” rzeźba mitologiczna 23. Rzymska sztuka portretowa w okresie republiki i cesarstwa. 24. Relief historyczny i propaganda cesarska. 25. Rzymska sztuka honoryfikacyjna (łuki triumfalne i kolumny) w okresie cesarstwa. 26. Rzymska sztuka nagrobna I (grobowce). 27. Rzymska sztuka nagrobna II (urny i sarkofagi). 28. Rzym i Konstantynopol – stolice cesarstwa. 29. Sztuka późnantyczna I. 30. Sztuka późnoantyczna II. |
Literatura: |
• J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999 • T. Hölscher, Sztuka rzymska: język obrazowy jako system semantyczny, Poznań 2011 • E. Jastrzębowska, Podziemia antycznego Rzymu, Poznań-Gniezno 2014 • W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996 • T. Mikocki, Antyczna gliptyka i portret gliptyczny. Technika, terminologia, ikonografia i ikonologia, Menader 1992, 309-322 • T. Mikocki, Zgodna, pobożna, płodna, skromna, piękna..Propaganda cnót żeńskich w sztuce rzymskiej, Wrocław 1997 • W. Müller-Wiener, Greckie budownictwo antyczne, 2004 • M. Nowicka, Malarstwo antyczne: zarys, Warszawa 1985 • J.A. Ostrowski, Słownik artystóo starożytności: architektura, rzeźba, malarstwo, rzemiosło artystyczne, • J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999 • E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001 • Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu, vol. 1-2, Warszawa • P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999 • P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008 • P. Veyne (red.), Historia życia prywatnego, t. 1, Wrocław 2005 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć i zaliczeniu egzaminu: • ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki starożytnej, z uwzględnieniem dziejów jej badań oraz teorii badawczych (K_W03); • ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki starożytnej z innymi dziedzinami nauki zwłaszcza historią oraz wiedzą o kulturze na przestrzeni dziejów (K_W16); • ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki starożytnej (K_W18); • potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki starożytnej w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03). |
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN PISEMNY (rozpoznawanie zabytków i umiejętność ich interpretacji) - w postaci testu on-line przeprowadzonego na platformie Kampus |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rekowska | |
Prowadzący grup: | Monika Rekowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rekowska | |
Prowadzący grup: | Monika Rekowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.