Konwersatorium monograficzne językoznawcze 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BB2KM-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.305
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium monograficzne językoznawcze 2 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii bałtyckiej - studia 2-go stopnia Przedmioty specjalizacji językoznawczej filologii bałtyckiej |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | litewski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zaliczony przedmiot "Wykład lub konwersatorium monograficzne 1". Zajęcia są opracowane z założeniem przygotowania studenta do końcowych wyników studiów bałtystycznych drugiego stopnia na ścieżce językoznawczej. Przedmiot będzie prowadzony jako konwersatorium. Oczekuje się dużego wkładu pracy własnej studenta na zadane tematy, naukowej dyskusji, umiejętności przedstawienia własnych poglądów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jako kurs teoretyczny ma za zadanie dać studentowi możliwość pogłębienia wiadomości teoretycznych z zakresu leksykologii, zagadnień leksykalno-semantycznych, w tym z zakresu leksykologii. leksyki i semantyki wyrazów języka litewskiego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zakres badań leksykologicznych i leksykalno-semantycznych z uwzględnieniem specyfiki słownictwa języka litewskiego tak w ujęciu synchronicznym, jak i z uwzględnieniem procesów jego kształtowania się. Pod tym względem będą studiowane prace badaczy lituanistów dotyczące warstwom historycznym słownictwa języka litewskiego. Sporo uwagi zostanie poświęcone specyfice procesów zapożyczenia, zostaną omówione główne kwestie dotyczące kontaktów językowych. Kurs trwa jeden semestr i kończy się zaliczeniem. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie się do nich i aktywna praca na zajęciach. W trakcie semestru student będzie zobowiązany do przedstawienia prezentacji/wyników własnego badania leksykalno-semantycznego wybranej gupy semantycznej wyrazów. Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów kształcenia: a) liczba godzin kontaktowych: 30 godz. b) samodzielne przygotowanie się do zajęć (w tym czytanie materiałów w języku obcym), konsultacje z wykładowcą 120 godz. |
Literatura: |
Apresjan Ju., Definiowanie znaczeń leksykalnych jako zagadnienie semantyki teoretycznej, In: Semantyka i słownik, Wrocław 1972. Buttler D., Struktura znaczeniowa wyrazów, Prace filologiczne XXVI, 1976. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa PWN, 2002. Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej., Warszawa PWN, 2001. Grzegorczykowa R., Warianty tekstowe znaczeń leksykalnych wyrazów, Prace filologiczne XXXIII, 1986. Jordanskaja L., Mielczuk I., Konotacja w semantyce lingwistycznej i leksykografii, In: Konotacja, red. J. Bartmiński, 1988. Maćkiewicz J., Słowo o słowie, Gdańsk 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, Wrocław 1993. Sabaliauskas A., Lietuvių kalbos leksika, Vilnius 1997. Zinkevičius Z. Lietuvių kalbos istorija, t. I-VI, Vilnius 1984-1994 (wybrane rozdziały dot. historii kształtowania się leksyki j. litewskiego) Seria "Lietuvių kalbotyros klausimai" - "Acta Linguistica Lithuanica" (wybrane artykuły do. leksyki j. litewskiego i zapożyczeń) Najnowsze badania z zakresu leksykologii. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: (WIEDZA) - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii; - ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię z zakresu leksykologii; - umiejętnie posługuje się terminologią w języku polskim i litewskim; - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze leksykalnej i semantycznej języka litewskiego; (UMIEJĘTNOŚCI) -umie posługiwać się ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla filologii; - wyszukuje analizuje i selekcjonuje, wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; - ma umiejętność właściwego doboru argumentów, wykorzystuje poglądy innych autorów, ma umiejętność poprawnego formułowania wniosków; - efektywnie organizuje własną pracę; (KOMPETENCJE SPOŁECZNE) - akceptuje potrzebę przestrzegania norm etycznych pracy naukowej; - jest świadomy zdobytej przez siebie wiedzy i zna zakres zdobytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, konsultacje z wykładowcą (50 proc.), samodzielne przygotowanie się do zajęć (30 proc.), przygotowanie prezentacji/ wyników własnego badania (20 proc.). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Mitan-Gawryszewska, Joanna Tabor-Książyk, Jan Wiślicki | |
Prowadzący grup: | Jan Wiślicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne będą prowadzone synchronicznie w wykorzystaniem narzędzia Google Meet. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Zofia Mitan-Gawryszewska, Joanna Tabor-Książyk, Jan Wiślicki | |
Prowadzący grup: | Jan Wiślicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.