Historia literatury litewskiej 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA3HL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.203
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury litewskiej 2 |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka litewskiego w stopniu umożliwiającym lekturę litewskich tekstów literackich i naukowych. Zaliczony kurs „Historia literatury litewskiej 1 (do 1918 roku)”. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu historii współczesnej literatury litewskiej (XX-XXI wiek), prezentacja najważniejszych twórców i najistotniejszych tekstów tego okresu. Zajęcia stanowią kontynuację kursu „Historia literatury litewskiej 1”, który obejmuje literaturę litewską do przełomu XIX i XX wieku. Poruszana na zajęciach problematyka uwzględnia m.in. tradycje literackie, próby modernizacji, postawy literackie wobec przemian historyczno-społecznych, życie literackie na emigracji oraz rozwój form narracyjnych w niepodległej Litwie. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z historią współczesnej literatury litewskiej poprzez omówienie podstawowych zagadnień jej dotyczących, takich jak m.in.: wpływ odzyskania niepodległości na twórczość literacką, pisarze litewscy a hasła walki o sprawiedliwość społeczną i prawa narodu litewskiego, kierunki modernistyczne, nurt psychologiczny, symbolizm (V. Mykolaitis-Putinas, B. Sruoga), impresjonizm, neoromantyzm (S. Nėris, A. Miškinis, J. Aistis, B. Brazdžionis), tradycje epickie (J. Tumas-Vaižgantas, V. Krėvė, A. Vienuolis), awangarda (K. Binkis, J. Žlabys-Žengė), modernizacja narracji realistycznej (J. Savickis, I. Šeinius), postawy literackie wobec okupacji sowieckiej, literatura lagrowa i łagrowa, twórczość partyzantów (B. Sruoga, D. Grinkevičiūtė, B. Krivickas, L. Baliukevičius-Dzūkas), życie literackie i najwybitniejsze dzieła literackie na emigracji (A. Mackus, H. Nagys, A. Nyka-Niliūnas, A. Škėma, M. Katiliškis), sytuacja literatury litewskiej i jej zmiany w okresie radzieckim, próby odnowy języka poetyckiego (J. Marcinkevičius, J. Vaičiūnaite, V. Bložė, M. Martinaitis, S. Geda, T. Venclova), rozwój form narracyjnych (I. Meras) i wersje socjokulturowej sowieckiej przestrzeni w prozie (J. Aputis, R. Granauskas, B. Radzevičius), literatura a ruch niepodległościowy na początku lat 90., próby powieści postmodernistycznej. Studenci zapoznają się z najważniejszymi dokonaniami twórczymi pisarzy litewskich oraz problematyką literatury litewskiej XX wieku poprzez czytanie, analizy i interpretacje wybranych tekstów literackich. Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: konwersatorium – 60 godz., samodzielne przygotowywanie się do zajęć – 60 godz., konsultacje dot. pracy pisemnej i przygotowanie pracy – 30 godz., przygotowanie się do egzaminu końcowego – 30 godz. RAZEM = 180 godzin. |
Literatura: |
1-2. Polityczno-kulturalna panorama Litwy lat 1918-1940. 3. Juozas Tumas-Vaižgantas i jego antropologia kultury – J. Tumas-Vaižgantas, Dėdės ir dėdienės (fragment). 4. Struktura wspólnoty wiejskiej w prozie Vincasa Krėvė – V. Krėvė, Bedievis (fragment). 5. Jednostka i wspólnota w prozie Antanasa Vienuolisa – aspekt społeczny i psychologiczny – A. Vienuolis, Paskenduolė (fragment). 6. Pierwsze próby modernizowania prozy: poetyka impresjonistyczna i awangardowa (Ignas Šeinius i Jurgis Savickis). – J. Savickis, Kova, Fleita (opowiadania). – I. Šeinius, Kuprelis (fragment). 7. „Dalej od Maironisa“. Pierwsza fala nowoczesnej poezji – liryka symbolistyczna (Balys Sruoga, Vincas Mykolaitis-Putinas – wybór wierszy). 8. Pierwsza fala awangardy – „Keturi vėjai” (Kazys Binkis) – K. Binkis, J. Žlabys-Žengė - wybór wierszy 9. Kierunki rozwoju dramatu w międzywojniu – Balys Sruoga, Vincas Krėvė, Kazys Binkis – K. Binkis, Generalinė repeticija. 10. Vincas Mykolaitis-Putinas i powieść "Altorių šešėly" – V. Mykolaitis-Putinas, W cieniu ołtarzy. 11. Społeczno-kulturowe konteksty czwartego dziesięciolecia: kulturowe programy neoromantyków i „Trzeciego Frontu” („Trečias frontas“) 12-13. Liryka wyznaniowa Jonasa Aistisa, Antanasa Miškinisa, Salomėji Nėris, Bernardasa Brazdžionisa – wybór wierszy. 14. Przesłanki do powstania literatury emigracyjnej i najważniejsze pokolenia poetów – krąg antologii „Žemė” (žemininkai) i „bez ziemi” (bežemiai) – V. Mačernis, K. Bradūnas, A. Nyka-Niliūnas, H. Nagys, L. Sutema, A. Mackus – wybór wierszy. 15. Kierunki rozwoju prozy emigracyjnej – A. Škėma, Balta drobulė (fragmenty) 16. Literatura i okupacja sowiecka. – E. Mieželaitis, Człowiek (wybór). 17. Reakcja literatury na okupację i II wojnę światową: historia dzieła jako przykład społeczno-kulturalnej sytuacji w okresie powojennym ("Baltaragio malūnas" Kazysa Boruty) – K. Boruta, Młyn Bałtaragisa. 18-19. Literatura partyzantów, zesłańców, lagrowa i łagrowa: problematyka literatury dokumentarnej w kontekście katastrof połowy XX w. – B. Sruoga, Las bogów. – D. Grinkevičiūtė, Litwini nad Morzem Łaptiewów. – L. Baliukevičius, Dziennik partyzanta „Dzūkasa“. – E. Baliutytė, Formy samoświadomości w litewskiej literaturze dokumentu osobistego, [w:] Zranieni przez czas. Współczesna literatura litewska, opr. i wstęp D. Mitaitė, J. Sprindytė, przekład I. Korybut-Daszkiewicz, J. Tabor, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2011, s. 134-151. 20. Okres „odwilży“ i stabilizacji: poetycki program powrotu jednostki do kultury (Justinas Marcinkevičius, Janina Degutytė – wybór wierszy). 21. Modernizacja poezji (Marcelijus Martinaitis, Sigitas Geda, Vytautas P. Bložė – wybór wierszy). 22. Paradygmat nowoczesnej kultury miejskiej (Judita Vaičiūnaitė, Tomas Venclova – wybór wierszy). 23-24. Kierunki modernizacji prozy (Juozas Aputis, Bronius Radzevičius, Icchokas Meras, Bitė Vilimaitė, Romualdas Granauskas) – R. Granauskas, Ofiara z byka. – I. Meras, Gra o życie. – D. Striogaitė, Proza, której czas nie pokona, [w:] Zranieni przez czas. Współczesna literatura litewska, opr. i wstęp D. Mitaitė, J. Sprindytė, przekład I. Korybut-Daszkiewicz, J. Tabor, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2011, s. 217-232. 25. Spokojni buntownicy (Antanas A. Jonynas, G. Patackas, Kornelijus Platelis, Nijolė Miliauskaitė, Donaldas Kajokas – wybór wierszy). 26. Ironiczne wersje postaw w czasach radzieckich i okresie jego krytycznego wartościowania w prozie (Saulius Šaltenis, Juozas Erlickas, Jurgis Kunčinas, Ričardas Gavelis – wybór). 27. Debiuty ostatniego dziesięciolecia XX w.: prowokacje wobec tradycji (Sigitas Parulskis, Aidas Marčėnas, Jurga Ivanauskaitė – wybór). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA - wymienia i definiuje podstawowe zjawiska, kategorie i prądy w historii współczesnej literatury litewskiej; - zna elementarną terminologię historycznoliteracką związaną z procesem rozwoju literatury litewskiej, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej; - zna w zakresie podstawowym wybranych twórców współczesnej literatury litewskiej i ich najbardziej reprezentatywne dzieła; - zna rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury UMIEJĘTNOŚCI - czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie za pomocą właściwych metod nauki o literaturze, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; - posiada umiejętność wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji nt. dzieł nowożytnej litewskiej literatury, a także prezentowania ich w formie pisemnej; - potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki; - posługuje się pojęciami i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla literaturoznawstwa. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - integruje wiedzę o literaturze litewskiej z wcześniej zdobytą wiedzą z zakresu historii literatury i kultury europejskiej; - rozumie potrzebę aktywnego uczestniczenia w zdobywaniu wiedzy humanistycznej, w kształtowaniu własnej osobowości i formowaniu postaw inteligenckich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem uzyskania zaliczeń semestralnych. Warunki uzyskania zaliczeń semestralnych: a) kontrola obecności (student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50 proc. zajęć wyklucza przystąpienie do egzaminu); b) aktywny udział w dyskusjach; c) systematyczne przygotowywanie się do zajęć (lektura tekstów obowiązkowych i wskazywanych przez prowadzącego); d) pozytywna ocena z pracy rocznej z zakresu nowożytnej literatury litewskiej. Ustny egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem uzyskania zaliczeń semestralnych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Zofia Mitan-Gawryszewska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Tabor-Książyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.