Źródła tradycji krajów bałtyckich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA1ZTK |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Źródła tradycji krajów bałtyckich |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Jak w przypadku pozostałych przedmiotów wstępnych, wynikające ze zdania egzaminu maturalnego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zaprezentowanie szeroko pojętych źródeł kultury krajów bałtyckich. Uczestnicy kursu zapoznają się z różnorodnym dziedzictwem kulturowym Litwy oraz Łotwy. Uczą się wskazywać cechy uniwersalne kultur bałtyckich oraz takie, które wyróżniają je spośród innych kultur europejskich. Program przedmiotu zakłada prezentację wybranych treści z zakresu mitologii, folkloru, etnografii, sztuk plastycznych, literatury pięknej i ludowej, muzyki itd., które wpłynęły (lub wpływają obecnie) na powstanie swoistego charakteru kultury i mentalności Litwinów i Łotyszy. |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest: - nawiązanie do wcześniejszej wiedzy na temat kultury Litwy i Łotwy zdobytej w ramach programu „Wiedzy o krajach bałtyckich”, pogłębienie wiedzy o korzeniach kultury Litwy; - uczestnicy kursu zyskują podstawową wiedzę z zakresu tradycji kultury europejskiej, a następnie z zakresu historii oraz kultury bałtyckiej, jak również późniejszych faktów historycznych i kulturowych, mających wpływ na kształtowanie się tożsamości mieszkańców Litwy i Łotwy; zapoznają się z najważniejszymi informacjami na temat kultur litewskiej i łotewskiej, jak również z wybranymi opracowaniami, analizującymi dawną i współczesną kulturę krajów bałtyckich; - podczas zajęć pojawić się mogą nawiązania do ważnych i aktualnych wydarzeń związanych z prezentacją kultury Litwy i Łotwy w Polsce. |
Literatura: |
Wybrana literatura w j. polskim: 1. Brűckner Aleksander, Starożytna Litwa. Ludy i bogi. Szkice historyczne i mitologiczne, Olsztyn 1985. 2. Čepienė Irena, Historia litewskiej kultury etnicznej, Kaunas 2000. 3. Greimas Algirdas J., O bogach i ludziach, Kęty 2007. 4. Jackiewicz Mieczysław, Leksykon kultury litewskiej, Warszawa 2005. 5. Jucewicz Ludwik A., Wspomnienia Żmudzi, Wilno 1841. 6. Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, t. 5. Litwa, Wrocław-Poznań 1962. 7. Kraszewski, Józef I., Witolorauda, Wilno 1840, wyd. 2 1846. 8. Miłosz Oskar, Legendy i podania litewskie, Olsztyn 1985. 9. Narbutt Teodor, Dzieje starożytne narodu litewskiego, t. 1, Mitologia litewska, Wilno 1835. 10. Pietkiewicz Kazimierz, Etnografia Łotwy. Kultura materialna, Wrocław 1967. 11. Siemieński Lucjan, Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie, Warszawa 1975 [1845]. 12. Tołłoczko Zdzisława i Tomasz, Architectura sine historiae nihil est. Z dziejów architektury i urbanistyki ziem Łotwy, Kraków 2013. 13. Ulanowska Stefania, Łotysze Inflant polskich a w szczególności gminy Wielońskiej, powiatu Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny, cz. III, Podania. Baśnie. Fraszki, itd., w: „Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, t. XVIII, 1895, s. 232-490. 14. Zahorski Władysław, Podania i legendy wileńskie, Gdańsk 1991 [1925]. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - zna i rozumie miejsce i znaczenie filologii w relacji do innych nauk humanistycznych; - zna i rozumie źródła tradycji etnicznej litewskiej i łotewskiej oraz podstawowe pojęcia z zakresu kulturoznawstwa; - potrafi dekodować wątki kulturowe w literaturze i sztuce Litwy i Łotwy; - potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim wybrane zjawiska społeczno-kulturowe z obszaru Litwy i Łotwy; - jest gotów do właściwej oceny znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; -wyraża zainteresowanie samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu tradycji litewskiej i łotewskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę): a) kontrola obecności – student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze; b) aktywny udział w zajęciach; c) prezentacja multimedialna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Zofia Mitan-Gawryszewska, Justyna Prusinowska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Prusinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. Historia folklorystyki litewskiej i łotewskiej. Przegląd źródeł. 2. Polskie zainteresowania folklorem Litwy i Łotwy. 3. Ludowe pieśni litewskie. 4. Z szafy Krišjānisa Baronsa czyli łotewskie pieśni ludowe. 5. Bajki ajtiologiczne. 6. Podania i legendy litewskie i łotewskie. 7. Miejsca na mapie dla Litwinów i Łotyszy wyjątkowe. 8. Mitologia Bałtów (także Prusów). 9. Romantyzm a folklor i mitologia. Eposy ludowe. 10. Kultura materialna. 11. Budownictwo ludowe. Skanseny. 12. Sztuka sakralna. Krzyże i krikštai. 13. Styl narodowy w architekturze. 14. Litewskość i łotewskość w sztukach plastycznych i muzyce. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.