Typografia i projektowanie książki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-W1A3TP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
|
Nazwa przedmiotu: | Typografia i projektowanie książki |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu (III r. st.) - stacjonarne Przedmioty specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów - studia stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Identyczne z wszystkimi zajęciami na specjalizacji edytorskiej. 2. Generalna orientacja w historii kultury materialnej, edytorstwa i bibliologii w Polsce i za granicą. Złożenie egzaminów i zaliczeń potrzebnych do rozpoczęcia 2. roku specjalizacji edytorskiej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z zakresu profesjonalnego projektowania książek oraz typografii książkowej. Obejmują najważniejsze zagadnienia niezbędne przy pracy we współczesnym wydawnictwie książkowym dotyczące: typografii, ilustracji, poligrafii i in. Omówienie relacji: wydawca – autor – składacz tekstu – ilustrator – drukarz. |
Pełny opis: |
Zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe obejmują następujące bloki tematyczne: – zasady projektowania książki – zasady typografii książkowej – omówienie procesu wydawniczego – budowa i oprawa książki – omówienie technik druku – zarys historyczny – własnoręczne wykonanie i oprawa makiety książki |
Literatura: |
• Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Kraków 2013. • Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki, Kraków 2012. • Jacek Mrowczyk, Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008. • Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. • Piotr Dobrołęcki, Ewa Tenderenda-Ożóg, Rynek książki w Polsce 2014. Who is who, Warszawa 2014. • „2+3D. Grafika plus produkt”, ogólnopolski kwartalnik projektowy (wybrane numery). • Projekt Książka: Projektant, Rozmowa z Przemkiem Dębowskim, http://www.dwutygodnik.com/artykul/5317-projekt-ksiazka-projektant.html * Robert Chwałowski, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. * Krzysztof Migoń, Z dziejów nauki o książce, Wrocław 1979. * Jan Bystroń, Człowiek i książka, Warszawa 1935. * Publikacje albumowe i katalogi wystaw zorganizowanych w Muzeum Drukarstwa Warszawskiego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W toku zajęć student nabywa generalną wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania książek i typografii książkowej. Poznaje nowoczesne i historyczne technologie wytwarzania książki. Dowiaduje się, jak wygląda proces wydawniczy na różnych jego etapach. UMIEJĘTNOŚCI Student uczy się przygotowania publikacji do druku. Potrafi samodzielnie przygotować makietę książki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotowy do współpracy z innymi podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawniczym. Student jest gotów do |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie: 1. obecności 2. aktywności na ćwiczeniach 3. pracy zaliczeniowej typu praktyczno-teoretycznego. Nakład pracy: 1. Udział w zajęciach - 15 godzin (0,5 ECTS). 2. Przygotowanie do zajęć - 15 godzin (0,5 ECTS). 3. Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin (1 ECTS). Nieobecności: 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Wykorzystanie narzędzi AI: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. |
Praktyki zawodowe: |
Nie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Pawliński, Milena Wojtyńska-Nowotka | |
Prowadzący grup: | Wojciech Pawliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 15 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Maciejak, Wojciech Pawliński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Pawliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.