Dzieje edycji książki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-W1A3DE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje edycji książki |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu (III r. st.) - stacjonarne Przedmioty specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów - studia stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie w syntetycznej formie najważniejszych etapów rozwoju książki polskiej i jej funkcji, od powstania do czasów współczesnych, w kontekście europejskim. Poruszone zostaną kwestie przemian w procesach produkcji, rozpowszechniania i użytkowania książki, a także perspektywy badań nad książką. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: - przedstawić formy książki, budowę, funkcje – przedstawić systematyczną wiedzę o dziejach książki polskiej w kontekście książki zachodnioeuropejskiej potrzebną do zaliczenia przedmiotu – zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat: a) rozwoju polskiej książki, b) jej twórców c) obrotu książką d) teorii książki i nauki o książce – przedstawieni zostaną: a) tworzenie struktur nowoczesnej infrastruktury wydawniczej w XVIII w kontekście współczesności b) ruch wydawniczy w Polsce XIX i XX w. c) najsłynniejsze księgozbiory polskie – osobne zajęcia poświęcone zostaną miejscu książki w XXI w. |
Literatura: |
Barbara Bieńkowska, Halina Chamerska, Zarys dziejów książki, Warszawa 1987. Adam Bromberg, Książki i wydawcy, Warszawa 1993. Paulina Buchwald-Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997. Paulina Buchwald-Pelcowa, Dawne wydania dzieł Jana Kochanowskiego, Warszawa 1993. Paulina Buchwald-Pelcowa, Historia literatury i historia książki, Kraków 2005. Svend Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965. Elizabeth Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004. Lucien Febre, Henri-Lucien Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014. S. A. Kondek, Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek w Polsce w latach 1948–1955, Warszawa 1999. S. A. Kondek, Władza i wydawcy. Polityczne uwarunkowania produkcji książek w Polsce w latach 1944–1949, Warszawa 1993. Kazimierza Maleczyńska, Książki i biblioteki w Polsce okresu zaborów , Wrocław 1987. Krzysztof Migoń, Z dziejów nauki o książce, Wrocław 1979. Jan Okopień, Pionierzy czarnej sztuki 1473-1600, Warszawa 2002. Janusz Sowiński, Typografia wytworna w Polsce 1919-1939, Wrocław 1995. Anna Żbikowska-Migoń, Historia książki w XVIII w., Warszawa 1989. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafić: WIEDZA 1.Wymienić formy występowania książki Opisać strukturę i właściwości książki, a także jej funkcje 2. Scharakteryzować rozwój ruchu wydawniczego na ziemiach polskich XVIII, XIX i XX w. 2. Operować podstawowymi pojęciami z zakresu bibliologii i dziejów wydawnictw UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wyjaśnić genezę poszczególnych elementów współczesnej książki 2. Dokonywać rozpoznania stylistycznych cech książki polskiej od XV do XX w. 3. Rozpoznać podstawowe problemy obiegu książki w aspekcie historycznym i współczesnym POSTAWY 1. Postrzegać książkę jako zbiór elementów technicznych i semiotycznych oraz rozumieć zależność między nim 2. Rozumieć zachodzące przemiany w artystycznym i formalnym kształcie książki 3. Docenić różnorodność form książki i być świadomym dalszych dróg jej rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Egzamin pisemny. Nakład pracy: 1. Udział w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS). 2. Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS). 3. Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin (1 ECTS). Nieobecności: 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Wykorzystanie narzędzi AI: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Wichrowska, Milena Wojtyńska-Nowotka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wichrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Maciejak, Elżbieta Wichrowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Wichrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.