Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny: Kino gatunków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A3W3-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny: Kino gatunków
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 3 r.
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Tematyka wykładów koncentruje się na historii i współczesności kina ukazywanej przez pryzmat konwencji. Zajęcia rozpoczną się od teoretycznego przybliżenia zagadnienia gatunku (gatunki literackie a gatunki filmowe, kino gatunków a kino autorskie, cechy kina gatunkowego wg Ricka Altmana, tzw. styl zerowy). Następnie wykłady poświęcone będą konkretnym gatunkom filmowym: westernowi, komedii, kryminałowi, melodramatowi, musicalowi, horrorowi i science fiction.

Pełny opis:

Tematyka wykładów koncentruje się na historii i współczesności kina ukazywanej przez pryzmat konwencji. Zajęcia rozpoczną się od teoretycznego przybliżenia zagadnienia gatunku (gatunki literackie a gatunki filmowe, kino gatunków a kino autorskie, cechy kina gatunkowego wg Ricka Altmana, tzw. styl zerowy). Następnie wykłady poświęcone będą konkretnym gatunkom filmowym: westernowi, komedii, kryminałowi, melodramatowi, musicalowi, horrorowi i science fiction. Na każdych zajęciach omawiać będziemy przekrojowo historię rozwoju gatunku i jego rozmaite odmiany, a także dokonywać analizy formalnej konkretnych scen filmowych (traktowanych jako reprezentacje gatunku). Na wykładzie zajmiemy się również zagadnieniem hybrydyczności gatunkowej oraz grą z gatunkami w kinie współczesnym,

Literatura:

Altman, Charles. W stronę teorii gatunku filmowego,. "Kino" 1987, nr 6.

Altman, Charles (Rick), Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Bădulescu, Dana. „The Hybrids of Postmodernism”. Postmodern Openings 3 (2014): 9–20.

Carroll, Noël. Filozofi a horroru, albo paradoksy uczuć. Tłum. Mirosław Przylipiak. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.

Głowiński, Michał. „O gatunkach literackich – po latach”. W: Tradycja i przyszłość genologii, Dariusz Kulesza, 13–24. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2013.

Has-Tokarz, Anita. Horror w literaturze współczesnej i fi lmie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2011.

Hendrykowski, Marek. „Hybrydy gatunkowe”. Film 4 (1999): 118.

Lasić, Stanko. Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej. Tłum. Magdalena Petryńska. Warszawa: PIW, 1976.

Pietrzak, Przemysław. „Generic Consciousness in the Polish Theory of Genres”. Przegląd Filozofi czno-Literacki 2/47 (2017): 175–186.

Przylipiak, Mirosław. Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016.

Ritzer, Ivo, Peter W. Schulze. „Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows”. W: Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows, Ivo Ritzer, Peter W. Schulze, 9–38. Marburg: Schüren, 2013.

Szczęsna, Ewa. „Tożsamość hybrydyczna”. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura 2 (9) (2004): 9–18.

Efekty uczenia się:

Uczestnik zna różne aspekty teoretyczne kategorii gatunku oraz rozmaite metodologie stosowane w genologii, poznaje przekrojową historię wybranych gatunków, umie wskazywać ich cechy dystynktywne oraz analizować struktury gatunkowe.

K_W01, K_U02, K_K07

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, test zaliczeniowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Birkholc, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Robert Birkholc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Pełny opis:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Literatura:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Birkholc, Piotr Sadzik
Prowadzący grup: Robert Birkholc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Pełny opis:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Literatura:

Zob. podstawowe informacje o przedmiocie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)