Sztuka kryminału i horroru - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A3SK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka kryminału i horroru - warsztaty |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 3 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wyznacznikami gatunkowymi oraz cechami stylu i poetyki kryminału i grozy. Student na zajęciach zapoznaje się z przemianami w obrębie konwencji. Punktem odniesienia są przede wszystkim kryminały i horrory literackie, ale pojawiają się również odwołania to innych tekstów kultury (np. filmów). W trakcie zajęć praktycznych student zaznajamia się z tajnikami warsztatu, kształci umiejętności budowania nastroju grozy, suspensu.Zajęcia poświęcone ważnym gatunkom literatury popularnej: powieści kryminalnej oraz horroru. Składać się będą z dwóch komponentów: warsztatowego oraz teoretycznego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy lub też – by ująć rzecz bardziej metaforycznie – proponują procedurę lustrzanych odbić. Studentki i studenci otrzymują zadania pisarskie do wykonania, następnie zaś efekty tych prac są konfrontowane z tym, jak podobne problemy były (i są) rozwiązywane w literaturze przez pisarki/pisarzy-zawodowców oraz uzupełniane refleksją dotyczącą przemian literatury gatunkowej (powieści kryminalnej i horroru). Taka „laboratoryjna” metoda pozwala spojrzeć na powieść kryminalną i horror z dwóch stron: teoretycznej oraz praktycznej. W przypadku powieści kryminalnej zajęcia będą koncentrowały się wokół kreacji postaci; w przypadku horroru – mechanizmu grozy. ajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy lub też – by ująć rzecz bardziej metaforycznie - proponują procedurę lustrzanych odbić. Studentki i studenci otrzymują zadania pisarskie do wykonania, następnie zaś efekty tych prac są konfrontowane z tym, jak podobne problemy były (i są) rozwiązywane w literaturze przez pisarki/pisarzy-zawodowców oraz uzupełniane refleksją dotyczącą przemian literatury gatunkowej. Taka „laboratoryjna” metoda pozwala spojrzeć na powieść kryminalną z dwóch stron: teoretycznej oraz praktycznej. W planie zajęć przewidziane są także spotkania z twórczyniami/twórcami literatury. |
Literatura: |
1. Słownik literatury popularnej. (1997). (red.) Żabski, J., Wrocław. 2. Na tropie motywów: literatura kryminalna (2016). (red.) Gemra, A., Kraków 3. Burszta, W., Czubaj M. (2017). Kryminalna odyseja i dalsze szkice o czytaniu i pisaniu, Gdańsk. 4. Czubaj, M. (2010). Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk. 5. King, S. (2001). Jak pisać: pamiętnik rzemieślnika, Warszawa. 6. King, S. (2020). Danse macabre, Warszawa. 7. Regiewicz, A. (2017). Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropach kryminału, Gdańsk Oraz wybrane utwory klasyków kryminału i horroru (m.in. R. Chandlera, G. Greene’a, S. Kinga, H. Mankella) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA. Studentka/student zna: - podstawowe zasady konstrukcji utworu gatunkowego (powieści kryminalnej; horroru); - najważniejsze subgatunki i konwencje w obrębie powieści kryminalnej i horroru; - najważniejszych twórców oraz ich dzieła. UMIEJĘTNOŚCI. Studentka/student potrafi: - stworzyć samodzielnie oryginalny utwór literacki w obrębie omawianych gatunków; - opisać metody pracy nad własnym tekstem artystycznym; - aplikować wiedzę dotyczącą reguł i cech gatunkowych związanych z powieścią kryminalną i horrorem do samodzielnej twórczości; - opisać i uzasadnić „chwyty” gatunkowe zastosowane we własnym tekście. KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Studentka/student jest gotowa/gotów do: - uczestniczenia w życiu literackim; ma świadomość wagi spotkań z innymi autorkami/autorami (spotkania autorskie, festiwale literackie, warsztaty) dla kształtowania własnego warsztatu twórczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy wykonują w trakcie semestru zadania pisarskie i na tej podstawie wystawiana jest końcowa ocena w skali 2 (ocena niedostateczna) – 5! (ocena celująca). Uczestnicy zajęć oceniani są również na podstawie ich aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć. Uczestnicy zajęć mają prawo do dwóch nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia podczas konsultacji. Przy pisaniu tekstów własnych zabrania się korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji. Nakład pracy i punkty ECTS: - uczestnictwo w zajęciach – 1 ECTS (30 godz.); - bieżące przygotowanie do zajęć i zaliczenia (przygotowywanie tekstów własnych, które stanowią podstawę do wystawienia oceny końcowej) – 2 ECTS (60 godz.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Czubaj, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Czubaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Czubaj, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Czubaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.