Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2W2-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 2 r. Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Wykład monograficzny poświęcony historii dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznej muzyki rozrywkowej, która stała się istotnym punktem odniesienia dla ważnych w kulturze zachodniej przemian społecznych, kulturowych i światopoglądowych. Przedmiotem zajęć będzie historia zarówno nurtów i gatunków muzycznych, jak i poszczególnych kompozytorów, wykonawców, zespołów. Lekturze tekstów poświęconych przemianom w świecie dwudziestowiecznej muzyki towarzyszyć będzie słuchanie poszczególnych utworów, fragmentów koncertów oraz wywiadów z muzykami. Integralną część zajęć stanowić będzie również namysł nad wideoklipem jako tekstem kultury. Muzyka - główny i najistotniejszy temat zajęć - pojawiać się będzie we właściwych dla niej kontekstach: literackim, historyczno-społecznym, estetycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze wykładu monograficznego poświęcone historii muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku. Refleksja wokół muzyki pojawiać się będzie w odniesieniu do istotnych wydarzeń kulturowych i historycznych. Jako integralna część zajęć zaplanowane zostały sytuacje pozwalające doświadczyć muzyki - zgodnie z metodologicznymi założeniami Johna Cage'a czy Agaty Chęćki-Gotkowicz - to jest: słuchanie utworów, fragmentów koncertów, wywiadów z artystami a także oglądanie teledysków oraz fragmentów filmów muzycznych. |
Pełny opis: |
Wykład monograficzny dotyczący historii muzyki rozrywkowej rozumianej jako istotna część kultury popularnej XX i XXI wieku. Punkt wyjścia stanowić będzie refleksja wokół roli muzyki w życiu człowieka, strategii odbioru utworów muzycznych, psychologicznych aspektów ich słuchania oraz społecznych uwarunkowań muzycznych wyborów i gustów. Zarówno lektury, jak i towarzysząca im refleksja dotyczyć będą muzycznej genologii, dziejów muzyki rozrywkowej postrzeganej całościowo, historii poszczególnych zespołów, wykonawców i wykonawczyń. Wśród gatunków muzycznych pojawią się między innymi: jazz, blues, folk, soul, rock and roll, rock i hard rock, rozmaite odmiany metalu, punk wraz z pochodnymi (hard core, crust i grind core), rock gotycki i inne gatunki przynależące do niszy dark independent (gothic, industrial, dark electro, ebm, aggrotech, harsch noise), techno oraz gatunki pokrewne, rap i hip hop. Część spotkań poświęcona zostanie interpretacjom warstwy lirycznej poszczególnych utworów, pojawią się także wywiady z twórcami i twórczyniami współczesnej muzyki rozrywkowej. Ważnym elementem spotkań będzie analiza przykładów teledysków jako realizacji intermedialnego gatunku kultury masowej. |
Literatura: |
Zob. informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - znajomość gatunków współczesnej muzyki rozrywkowej i umiejętność ich rozróżniania; - wiedza na temat strategii odbioru muzyki uwarunkowanych psychologicznie oraz społecznie; - znajomość historycznych, społecznych i kulturowych kontekstów muzyki rozrywkowej; Umiejętności: - rozwój umiejętności prowadzenia samodzielnych kwerend bibliotecznych oraz internetowych; - rozwój umiejętności prowadzenia dyskusji na temat tekstów kultury i rozmaitych uwarunkowań, w których pojawiają się i funkcjonują. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności w całym cyklu zajęć); 2. Test w formie pytań otwartych dotyczących merytorycznych zagadnień pojawiających się trakcie zajęć (próg zaliczenia: 51%). |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pierwsza edycja wykładu monograficznego "Kulturowa historia muzyki rozrywkowej". Specyfikę zajęć stanowi fakt, że integralną ich część stanowić będzie wspólne słuchanie i omawianie utworów muzycznych, oglądanie wideoklipów oraz fragmentów koncertów. Zestaw lektur, poświęconych rozmaitym aspektom muzyki popularnej oraz wielu jej gatunkom, pomoże uczestnikom i uczestniczkom w podjęciu refleksji wokół doświadczania muzyki jako psychofizycznego procesu a także w głębszym poznaniu historycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań muzyki jako obszaru kultury popularnej. |
|
Pełny opis: |
W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień: 1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna. 2. Świat(y) jazzu. 3. "Odnaleźć muzykę duszy". Blues i soul. 5. Folk. Nie tylko bardowie. 4. Od rock and rolla do hard rocka. 5. Nieświęty pakt. Metal. 6. Pop - electro - techno. Elektroniczna muzyka taneczna. 7. "Krzycz! Milczenie jest zbrodnią!" Punk - hard core - grind core. Muzyka sprzeciwu. 8. "Natural mystic blow". Kapłani Reggae. 9. Rap i hip hop. 10. "Witajcie w mroku". Gotyk na wiele sposobów. 11. Ekstrema i "antimusic". 12. Ad fontes. Muzyka etniczna i "world music". 13. "Devotees". Fanatycy jednego zespołu (The Beatles, Depeche Mode, The Cure, Metallica, New Model Army). 14. Wstydliwy fenomen. Kariera disco polo - od muzyki chodnikowej po "muzykę narodową". 15. Nasze muzyczne fascynacje. |
|
Literatura: |
Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014. Anna Chęćka-Gotkowicz, Ucho i umysł, Gdańsk 2012. Ian Christie, Ryk bestii. Dekady metalu, Warszawa 2021. Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, Gdańsk 2010. Dylan i jego czasy, red. Jarosław Klejnocki, Warszawa 2018. Simon Reynolds, Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984, Warszawa 2015. Jacek Niedziela, Historia jazzu. Sto wykładów, Warszawa 2014. Michael Nyman, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012. Kultura rocka. Twórcy, tematy, motywy, red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Toruń 2019. Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Katowice 2009. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pierwsza edycja wykładu monograficznego "Kulturowa historia muzyki rozrywkowej". Specyfikę zajęć stanowi fakt, że integralną ich część stanowić będzie wspólne słuchanie i omawianie utworów muzycznych, oglądanie wideoklipów oraz fragmentów koncertów. Zestaw lektur, poświęconych rozmaitym aspektom muzyki popularnej oraz wielu jej gatunkom, pomoże uczestnikom i uczestniczkom w podjęciu refleksji wokół doświadczania muzyki jako psychofizycznego procesu a także w głębszym poznaniu historycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań muzyki jako obszaru kultury popularnej. |
|
Pełny opis: |
W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień: 1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna. 2. Świat(y) jazzu. 3. "Odnaleźć muzykę duszy". Blues i soul. 5. Folk. Nie tylko bardowie. 4. Od rock and rolla do hard rocka. 5. Nieświęty pakt. Metal. 6. Pop - electro - techno. Elektroniczna muzyka taneczna. 7. "Krzycz! Milczenie jest zbrodnią!" Punk - hard core - grind core. Muzyka sprzeciwu. 8. "Natural mystic blow". Kapłani Reggae. 9. Rap i hip hop. 10. "Witajcie w mroku". Gotyk na wiele sposobów. 11. Ekstrema i "antimusic". 12. Ad fontes. Muzyka etniczna i "world music". 13. "Devotees". Fanatycy jednego zespołu (The Beatles, Depeche Mode, The Cure, Metallica, New Model Army). 14. Wstydliwy fenomen. Kariera disco polo - od muzyki chodnikowej po "muzykę narodową". 15. Nasze muzyczne fascynacje. |
|
Literatura: |
Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014. Anna Chęćka-Gotkowicz, Ucho i umysł, Gdańsk 2012. Ian Christie, Ryk bestii. Dekady metalu, Warszawa 2021. Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, Gdańsk 2010. Dylan i jego czasy, red. Jarosław Klejnocki, Warszawa 2018. Simon Reynolds, Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984, Warszawa 2015. Jacek Niedziela, Historia jazzu. Sto wykładów, Warszawa 2014. Michael Nyman, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012. Kultura rocka. Twórcy, tematy, motywy, red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Toruń 2019. Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Katowice 2009. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.