Krytyka literacka, muzyczna, filmowa - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2KL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Krytyka literacka, muzyczna, filmowa - warsztaty |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r. Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty z krytyki literackiej, muzycznej i filmowej pozwalają zapoznać się z formami krytyki związanej z różnymi dziedzinami sztuki: literaturą, muzyką i filmem. Podczas zajęć studenci tworzą własne teksty o charakterze krytycznym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i autorami polskiej oraz światowej krytyki literackiej, środowiskiem współczesnych czasopism krytycznoliterackich, muzycznych i filmowych. Na zajęciach omawiane są cechy różnych odmian tekstów krytycznych (krótki opis, felieton, wywiad, recenzja). Student zapoznaje się z historią i aktualnym stanem krytyki literackiej, filmowej i muzycznej w Polsce, jej obecną rolą i miejscem. Przedmiot omawia poetykę i sytuację krytyków obecnych w nowych mediach i krytyków akademickich; przedstawia warsztat krytyka literackiego, podstawy retoryki dziennikarskiej (język w mediach i medialność języka). |
Literatura: |
Krytyka literacka: Wybór recenzji polskich krytyków i krytyczek z XX i XXI wieku (m.in. Kazimierz Wyka, Henryk Bereza, Jan Błoński, Przemysław Czapliński, Justyna Sobolewska). Przegląd tekstów ze współczesnych polskich czasopism: „artPapieru”, „Czasu Kultury”, „Dwutygodnika”, „Kontentu”, „Nowych Książek”, „wórczości”. Krytyka muzyczna: Michał Bristiger, Krytyka a poetyka muzyczna, w: Współczesne problemy krytyki artystycznej, red. Alicja Helman, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973. Anna Chęćka, Słuch metafizyczny, Warszawa 2020. Andrzej Chłopecki, Minisłowniczek szczególnie popularnych i nagminnie stosowanych zwrotów wytrychów recenzentów muzycznych z ich właściwym (wedle mego mniemania) tłumaczeniem, w: Andrzej Chłopecki, Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, PWM, Warszawa 2016. Kuba Krzewiński, Kilka próśb do osób zajmujących się krytyką muzyczną, „Ruch Muzyczny” 24/2022. Katarzyna Osior-Szot, Krytyk – istota pytająca, „Ruch Muzyczny” 24/2022. Filip Szałasek, Jak pisać o muzyce, Gdańsk 2015. Krytyka filmowa: Polskie piśmiennictwo filmowe. Kino polskie wczoraj i dziś, red. Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza, Bydgoszcz 2013. David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, (część V: Krytyczna analiza filmów), tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010. Alicja Helman, Strategie krytyki filmowej, „Kino” 1980, nr 12. Pauline Kael, Co dzień w kinie, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1978. Agnieszka Ogonowska, Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków 2004. Rafał Syska, Wszyscy jesteśmy krytykami, „EKRANy” 2012, nr 6. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - podstawowe pojęcia i zjawiska z zakresu krytyki literackiej, muzycznej i filmowej, a także zna i zrozumie różnice pomiędzy nimi. Student potrafi: przygotować własną recenzję dzieła literackiego, muzycznego i filmowego. Student jest gotów do: - uczestnictwa w kulturze poprzez zainteresowanie najnowszymi zjawiskami literackimi, muzycznymi i filmowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda warsztatowa oraz projektowa, elementy pogadanki, analiza tekstów. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanego przez uczestników projektu w postaci recenzji. Dopuszczalne 2 nieobecności. Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym. Nakład pracy: – udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS); – przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS); – przygotowanie projektu: 60 godzin (2 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Jaworska, Maciej Libich, Piotr Sadzik, Paweł Siechowicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Jaworska, Maciej Libich, Paweł Siechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.