Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyka literacka, muzyczna, filmowa - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-S1A2KL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krytyka literacka, muzyczna, filmowa - warsztaty
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Warsztaty z krytyki literackiej, muzycznej i filmowej pozwalają zapoznać się z formami krytyki związanej z różnymi dziedzinami sztuki: literaturą, muzyką i filmem. Podczas zajęć studenci tworzą własne teksty o charakterze krytycznym.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i autorami polskiej oraz światowej krytyki literackiej, środowiskiem współczesnych czasopism krytycznoliterackich, muzycznych i filmowych. Na zajęciach omawiane są cechy różnych odmian tekstów krytycznych (krótki opis, felieton, wywiad, recenzja). Student zapoznaje się z historią i aktualnym stanem krytyki literackiej, filmowej i muzycznej w Polsce, jej obecną rolą i miejscem. Przedmiot omawia poetykę i sytuację krytyków obecnych w nowych mediach i krytyków akademickich; przedstawia warsztat krytyka literackiego, podstawy retoryki dziennikarskiej (język w mediach i medialność języka).

Literatura:

Krytyka literacka:

Wybór recenzji polskich krytyków i krytyczek z XX i XXI wieku (m.in. Kazimierz Wyka, Henryk

Bereza, Jan Błoński, Przemysław Czapliński, Justyna Sobolewska).

Przegląd tekstów ze współczesnych polskich czasopism: „artPapieru”, „Czasu Kultury”, „Dwutygodnika”, „Kontentu”, „Nowych Książek”, „wórczości”.

Krytyka muzyczna:

Michał Bristiger, Krytyka a poetyka muzyczna, w: Współczesne problemy krytyki artystycznej, red. Alicja Helman, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.

Anna Chęćka, Słuch metafizyczny, Warszawa 2020.

Andrzej Chłopecki, Minisłowniczek szczególnie popularnych i nagminnie stosowanych zwrotów wytrychów recenzentów muzycznych z ich właściwym (wedle mego mniemania) tłumaczeniem, w: Andrzej Chłopecki, Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, PWM, Warszawa 2016.

Kuba Krzewiński, Kilka próśb do osób zajmujących się krytyką muzyczną, „Ruch Muzyczny” 24/2022.

Katarzyna Osior-Szot, Krytyk – istota pytająca, „Ruch Muzyczny” 24/2022.

Filip Szałasek, Jak pisać o muzyce, Gdańsk 2015.

Krytyka filmowa:

Polskie piśmiennictwo filmowe. Kino polskie wczoraj i dziś, red. Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza, Bydgoszcz 2013.

David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, (część V: Krytyczna analiza filmów), tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010.

Alicja Helman, Strategie krytyki filmowej, „Kino” 1980, nr 12.

Pauline Kael, Co dzień w kinie, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1978.

Agnieszka Ogonowska, Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków 2004.

Rafał Syska, Wszyscy jesteśmy krytykami, „EKRANy” 2012, nr 6.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- podstawowe pojęcia i zjawiska z zakresu krytyki literackiej, muzycznej i filmowej, a także zna i zrozumie różnice pomiędzy nimi.

Student potrafi:

przygotować własną recenzję dzieła literackiego, muzycznego i filmowego.

Student jest gotów do:

- uczestnictwa w kulturze poprzez zainteresowanie najnowszymi zjawiskami literackimi, muzycznymi i filmowymi.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda warsztatowa oraz projektowa, elementy pogadanki, analiza tekstów. Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanego przez uczestników projektu w postaci recenzji.

Dopuszczalne 2 nieobecności.

Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym.

Nakład pracy:

– udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS);

– przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS);

– przygotowanie projektu: 60 godzin (2 ECTS).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 36 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Jaworska, Maciej Libich, Piotr Sadzik, Paweł Siechowicz
Prowadzący grup: Justyna Jaworska, Maciej Libich, Paweł Siechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)