Metody badań logopedycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A3MB |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań logopedycznych |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 3 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauczenie studentów stosowania w logopedii metod i technik badawczych oraz wystandaryzowanych i niewystandaryzowanych narzędzi. Studenci poznają zasady: podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego, stosowane w logopedii metody: obserwacyjną, wywiadu, testową, ankietową oraz odpowiednie do ich zastosowania narzędzia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona studium przypadku. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia: - podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego, - metoda obserwacyjna, - metody wywiadu, narzędzia do przeprowadzenia wywiadu, - metoda testowa, narzędzia do badań przesiewowych, - metoda testowa, narzędzia do badań całościowych, - metoda ankietowa, - studium przypadku jako podstawowa metoda badań klinicznych. |
Literatura: |
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie. 2. Brzeziński J., 2005, Metodologia badań psychologicznych. 3. Czarnecki K., 2009, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów. 4. Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. 5. Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: G.Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t. 2 , 6. Krajna E., Żebryk-Stopa A., 2012, Zasady diagnostyki neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii. 7. Kurowska M., Wolańska E. (red.) 2015, Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. 8. Łobocki M., 1978, Metody badań pedagogicznych. 9. Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red), 2015, Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. 10. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii. 11.Skorny Z., 1974, Metody badań i diagnostyka psychologiczna. 12. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej. oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy (dyslalia) i dla opóźnionego rozwoju mowy; - zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych Umiejętności: - student umie opisywać podstawowe współczesne ustalenia dotyczące zaburzeń psychoruchowych dziecka; - student umie posługiwać się wybranymi testami językowymi, próbami badawczymi Kompetencje społeczne: - dąży do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z wadami lub chorobami narządów głosu, mowy i słuchu - potrafi współpracować z innymi specjalistami oceniającymi rozwój dziecka: z psychologiem, pedagogiem |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i w zespole: realizowanie w ramach zespołu zadań, które danemu zespołowi wyznaczył prowadzący - ustne przedstawienie wyników pracy w zespole w postaci krótkiej prezentacji podczas zajęć - zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Anna Lis-Skowrońska, Joanna Zawadka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauczenie studentów stosowania w logopedii metod i technik badawczych oraz wystandaryzowanych i niewystandaryzowanych narzędzi. Studenci poznają zasady: podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego, stosowane w logopedii metody: obserwacyjną, wywiadu, testową, ankietową oraz odpowiednie do ich zastosowania narzędzia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona studium przypadku. |
|
Literatura: |
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie. 2. Brzeziński J., 2005, Metodologia badań psychologicznych. 3. Czarnecki K., 2009, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów. 4. Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. 5. Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: G.Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t. 2 , 6. Krajna E., Żebryk-Stopa A., 2012, Zasady diagnostyki neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii. oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach 7. Kurowska M., Wolańska E. (red.) 2015, Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. 8. Łobocki M., 1978, Metody badań pedagogicznych. 9. Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red), 2015, Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. 10. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii. 11. Skorny Z., 1974, Metody badań i diagnostyka psychologiczna. 12. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauczenie studentów stosowania w logopedii metod i technik badawczych oraz wystandaryzowanych i niewystandaryzowanych narzędzi. Studenci poznają zasady: podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego, stosowane w logopedii metody: obserwacyjną, wywiadu, testową, ankietową oraz odpowiednie do ich zastosowania narzędzia. Szczególna uwaga zostanie poświęcona studium przypadku. |
|
Literatura: |
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie. 2. Brzeziński J., 2005, Metodologia badań psychologicznych. 3. Czarnecki K., 2009, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów. 4. Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. 5. Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: G.Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t. 2 , 6. Krajna E., Żebryk-Stopa A., 2012, Zasady diagnostyki neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii. oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach 7. Kurowska M., Wolańska E. (red.) 2015, Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. 8. Łobocki M., 1978, Metody badań pedagogicznych. 9. Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red), 2015, Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki. 10. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii. 11. Skorny Z., 1974, Metody badań i diagnostyka psychologiczna. 12. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.