Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pojęcie, terminy i subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Cele, zasady i metody. Klasyfikacje niepełnosprawności. System opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych. |
Pełny opis: |
Pojęcie pedagogiki specjalnej, jej miejsce wśród innych nauk, subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Cele i zasady pedagogiki specjalnej. Metody pedagogiki specjalnej. Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności. System opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych. |
Literatura: |
Doroszewska J. (1989). Pedagogika specjalna. Wrocław Dykcik W. (2009). Pedagogika specjalna. Poznań Hulek A. (1988). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa Sękowska Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Kraków Sowa J. (1997). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów Domagała A., Mirecka U. (red.) (2021) Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Lublin. Wyd. Harmonia Universalis |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: •Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej •Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej •Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej Umiejętnosci. Student: •potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności •potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności Kompetencje społeczne. Student: •Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce •potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych z różnymi instytucjami i specjlistami Student zna: w zaawansowanym stopniu najważniejsze teorie pedagogiczne, modele i metody kształcenia i wychowania oraz ich uwarunkowania, w tym wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych, formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu; w zaawansowanym stopniu cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej, wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych, podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej; student umie: korzystać z wiedzy w zakresie pedagogiki, w tym z metod i technik pedagogiki specjalnej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych, jak i terapeutycznych; uwzględniać zagadnienia z tej dziedziny w procesie uczenia się przez całe życie, a także wykorzystywać je we współpracy ze specjalistami z innych dziedzin; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, w pracy nauczyciela i logopedy; odwołując się do swoich kompetencji w tym zakresie, organizuje nie tylko swoją pracę zawodową, lecz także działania na rzecz szeroko pojmowanego środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, 50% poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska-Robak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.