Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A1PS
Kod Erasmus / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pojęcie, terminy i subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Cele, zasady i metody. Klasyfikacje niepełnosprawności. System opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych.

Pełny opis:

Pojęcie pedagogiki specjalnej, jej miejsce wśród innych nauk, subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Cele i zasady pedagogiki specjalnej. Metody pedagogiki specjalnej. Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności. System opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych.

Literatura:

Doroszewska J. (1989). Pedagogika specjalna. Wrocław

Dykcik W. (2009). Pedagogika specjalna. Poznań

Hulek A. (1988). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa

Sękowska Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Kraków

Sowa J. (1997). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów

Domagała A., Mirecka U. (red.) (2021) Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Lublin. Wyd. Harmonia Universalis

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

•Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej

•Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej

•Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej

Umiejętnosci. Student:

•potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności

•potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności

Kompetencje społeczne. Student:

•Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce

•potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych

z różnymi instytucjami i specjlistami

Student zna:

w zaawansowanym stopniu najważniejsze teorie pedagogiczne, modele i metody kształcenia i wychowania oraz ich uwarunkowania, w tym wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych,

formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu;

w zaawansowanym stopniu cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej, wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych,

podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej;

student umie:

korzystać z wiedzy w zakresie pedagogiki, w tym z metod i technik pedagogiki specjalnej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych, jak i terapeutycznych;

uwzględniać zagadnienia z tej dziedziny w procesie uczenia się przez całe życie, a także wykorzystywać je we współpracy ze specjalistami z innych dziedzin; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, w pracy nauczyciela i logopedy;

odwołując się do swoich kompetencji w tym zakresie, organizuje nie tylko swoją pracę zawodową, lecz także działania na rzecz szeroko pojmowanego środowiska społecznego.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne, 50% poprawnych odpowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska-Robak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)