Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A1PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju dziecka
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zdobycie wiedzy na temat różnych sfer rozwoju dziecka (motorycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej i osobowości) oraz rozwoju osobowości.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami rozwoju dziecka w wieku: od urodzenia do późnego dzieciństwa ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy

Pełny opis:

I. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć. Procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, inteligencja. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu. Rozwój moralności.Rozwój społeczny dziecka.Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka”

II Przygotowanie studentów do rozumienia procesów rozwojowych dziecka i poznania jego możliwości psychomotorycznych na danym etapie

III.

3. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka

4. Rodzaje uczenia się

5. Prawa w psychologii (efekt Zeigarnik, prawa Yerkesa – Dodsona, teoria dysonansu poznawczego Festingera i inne)

6. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka

7. Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, inteligencja

8. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna

9. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu, kształtowanie się osobowości

10. Rozwój moralności u dziecka

11. Rozwój społeczny dziecka

12. Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka

13. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym

14. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym

15. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym

Literatura:

1.Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999.

2..Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001

3..Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001

4.Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Praca zbiorowa pod red. nauk. B. Harwas-Napierały i J. Trempały. PWN, Warszawa 2002 (str. 47 – 163)     

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia

Wiedza:absolwent zna i rozumie

główne szkoły i kierunki psychologiczne oraz pojęcia psychologiczne,

uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka: poznawczego, emocjonalnego i moralnego;

wie, czym charakteryzują się procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się;

zna i rozumie wczesne uwarunkowania rozwoju mowy oraz terminy i pojęcia z zakresu rozwoju mowy dziecka i psycholingwistyki;

podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej

wie, jak przebiega rozwój w zakresie procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych,

Umiejętności: absolwent potrafi

zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii, w tym psychologii rozwojowej i klinicznej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych, jak i w komunikacji z pacjentami i ich rodzinami; stale pogłębiać swoje kompetencje w tym zakresie;

opisać podstawowe mechanizmy i czynniki rozwoju

zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami

zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej we własnej pracy w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych

zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami

Kompetencje Społeczne: absolwent jest gotów do:

dostrzegania i odpowiedzialnego analizowania trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy, a także do odpowiedzialnego wspierania ich w pokonywaniu tych trudności; respektowania praw pacjenta, konstruktywnego komunikowania się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym

Wzrost tolerancji dla odmiennych poglądów na bazie zrozumienia ich źródeł.

Przejawianie szacunku dla siebie nawzajem i dla odmiennych przekonań.

Zrozumienie, na czym polega umiejętność wymiany myśli i dyskusji opartej o argumenty merytoryczne, na przykładzie prezentowanych psychologicznych teorii i ujęć rozwoju dziecka.

Traktowanie pacjentów i ich opiekunów w sposób podmiotowy i indywidualny oraz wspierania ich w pokonywaniu trudności,

Współpraca z opiekunami pacjenta oraz z zespołem terapeutycznym

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: Grażyna Katra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady służą zapoznaniu studentów z podstawowymi modelami rozwoju psychicznego oraz wiedzą o rozwoju człowieka od urodzenia do adolescencji w zakresie poszczególnych funkcji psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy.

Przygotowanie do pracy z dziećmi w różnym wieku o typowym i nietypowym przebiegu rozwoju.

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do percepcji wykładu z psychologii rozwojowej poprzez zapoznanie z podstawowymi pojęciami tej gałęzi psychologii oraz procesami, które ona opisuje. A także prezentacja głównych teorii rozwoju w zakresie podstawowych obszarów funkcjonowania człowiek i opis kolejnych stadiów rozwojowych do okresu dorastania.

Pełny opis:

Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej.

Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej oraz czynników i mechanizmów rozwoju.

Rozwój w kolejnych fazach życia od okresu prenatalnego do dorastania - w zakresie funkcjonowania fizycznego, motorycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego. Kształtowanie się osobowości dziecka.

Wskazanie głównych zagrożeń rozwojowych w kolejnych fazach życia.

Omówienie rozwoju samoregulacji oraz kryzysów w rozwoju.

Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami rozwoju jako wyniku oddziaływania uwarunkowań indywidulanych (wrodzonych i nabytych) oraz środowiskowych (w tym roli socjalizacji i wychowania).

Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej, schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej

Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej i mechanizmów rozwoju

Główne teorie i modele rozwoju.

Uwarunkowania, czynniki i mechanizmy rozwoju

Rozwój w okresie prenatalnym i wczesnego dzieciństwa

Rozwój poznawczy, emocjonalnym językowy, społeczny i osobowości w średnim i późnym dzieciństwie

Rozwój w okresie dorastania

Dojrzałość szkolna

Kryzysy w rozwoju

Rozwój samoregulacji

Nietypowy przebieg rozwoju i jego konsekwencje psychologiczne

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Berko, G. J., Bernstein, R. N. (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. [r. 8.]

Brzezińska, A. (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [rozdział 1. i 2.]

Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2021). Psychologia. Poznań: Wydawnictwo Rebis. [r. 8., 296-328]

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1.; 2. 66-76; r. 5. 238-276]

Siegel, D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1. 1-18; r. 7. 217-246]

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 5. 101-130]

Literatura dodatkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. [tom I i III]

Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Warszawa: Media Rodzina.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Potocka-Pirosz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady służą zapoznaniu studentów z podstawowymi modelami rozwoju psychicznego oraz wiedzą o rozwoju człowieka od urodzenia do adolescencji w zakresie poszczególnych funkcji psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy.

Przygotowanie do pracy z dziećmi w różnym wieku o typowym i nietypowym przebiegu rozwoju.

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do percepcji wykładu z psychologii rozwojowej poprzez zapoznanie z podstawowymi pojęciami tej gałęzi psychologii oraz procesami, które ona opisuje. A także prezentacja głównych teorii rozwoju w zakresie podstawowych obszarów funkcjonowania człowiek i opis kolejnych stadiów rozwojowych do okresu dorastania.

Pełny opis:

Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej.

Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej oraz czynników i mechanizmów rozwoju.

Rozwój w kolejnych fazach życia od okresu prenatalnego do dorastania - w zakresie funkcjonowania fizycznego, motorycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego. Kształtowanie się osobowości dziecka.

Wskazanie głównych zagrożeń rozwojowych w kolejnych fazach życia.

Omówienie rozwoju samoregulacji oraz kryzysów w rozwoju.

Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami rozwoju jako wyniku oddziaływania uwarunkowań indywidulanych (wrodzonych i nabytych) oraz środowiskowych (w tym roli socjalizacji i wychowania).

Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej, schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej

Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej i mechanizmów rozwoju

Główne teorie i modele rozwoju.

Uwarunkowania, czynniki i mechanizmy rozwoju

Rozwój w okresie prenatalnym i wczesnego dzieciństwa

Rozwój poznawczy, emocjonalnym językowy, społeczny i osobowości w średnim i późnym dzieciństwie

Rozwój w okresie dorastania

Dojrzałość szkolna

Kryzysy w rozwoju

Rozwój samoregulacji

Nietypowy przebieg rozwoju i jego konsekwencje psychologiczne

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Berko, G. J., Bernstein, R. N. (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. [r. 8.]

Brzezińska, A. (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [rozdział 1. i 2.]

Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2021). Psychologia. Poznań: Wydawnictwo Rebis. [r. 8., 296-328]

Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1.; 2. 66-76; r. 5. 238-276]

Siegel, D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1. 1-18; r. 7. 217-246]

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 5. 101-130]

Literatura dodatkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. [tom I i III]

Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Warszawa: Media Rodzina.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)