Psychologia rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju dziecka |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdobycie wiedzy na temat różnych sfer rozwoju dziecka (motorycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej i osobowości) oraz rozwoju osobowości. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami rozwoju dziecka w wieku: od urodzenia do późnego dzieciństwa ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy |
Pełny opis: |
I. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć. Procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, inteligencja. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu. Rozwój moralności.Rozwój społeczny dziecka.Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka” II Przygotowanie studentów do rozumienia procesów rozwojowych dziecka i poznania jego możliwości psychomotorycznych na danym etapie III. 3. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka 4. Rodzaje uczenia się 5. Prawa w psychologii (efekt Zeigarnik, prawa Yerkesa – Dodsona, teoria dysonansu poznawczego Festingera i inne) 6. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka 7. Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, inteligencja 8. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna 9. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu, kształtowanie się osobowości 10. Rozwój moralności u dziecka 11. Rozwój społeczny dziecka 12. Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka 13. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym 14. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym 15. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym |
Literatura: |
1.Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999. 2..Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 3..Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001 4.Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Praca zbiorowa pod red. nauk. B. Harwas-Napierały i J. Trempały. PWN, Warszawa 2002 (str. 47 – 163) |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia Wiedza:absolwent zna i rozumie główne szkoły i kierunki psychologiczne oraz pojęcia psychologiczne, uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka: poznawczego, emocjonalnego i moralnego; wie, czym charakteryzują się procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się; zna i rozumie wczesne uwarunkowania rozwoju mowy oraz terminy i pojęcia z zakresu rozwoju mowy dziecka i psycholingwistyki; podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej wie, jak przebiega rozwój w zakresie procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych, Umiejętności: absolwent potrafi zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii, w tym psychologii rozwojowej i klinicznej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych, jak i w komunikacji z pacjentami i ich rodzinami; stale pogłębiać swoje kompetencje w tym zakresie; opisać podstawowe mechanizmy i czynniki rozwoju zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej we własnej pracy w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami Kompetencje Społeczne: absolwent jest gotów do: dostrzegania i odpowiedzialnego analizowania trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy, a także do odpowiedzialnego wspierania ich w pokonywaniu tych trudności; respektowania praw pacjenta, konstruktywnego komunikowania się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym Wzrost tolerancji dla odmiennych poglądów na bazie zrozumienia ich źródeł. Przejawianie szacunku dla siebie nawzajem i dla odmiennych przekonań. Zrozumienie, na czym polega umiejętność wymiany myśli i dyskusji opartej o argumenty merytoryczne, na przykładzie prezentowanych psychologicznych teorii i ujęć rozwoju dziecka. Traktowanie pacjentów i ich opiekunów w sposób podmiotowy i indywidualny oraz wspierania ich w pokonywaniu trudności, Współpraca z opiekunami pacjenta oraz z zespołem terapeutycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Grażyna Katra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady służą zapoznaniu studentów z podstawowymi modelami rozwoju psychicznego oraz wiedzą o rozwoju człowieka od urodzenia do adolescencji w zakresie poszczególnych funkcji psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy. Przygotowanie do pracy z dziećmi w różnym wieku o typowym i nietypowym przebiegu rozwoju. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do percepcji wykładu z psychologii rozwojowej poprzez zapoznanie z podstawowymi pojęciami tej gałęzi psychologii oraz procesami, które ona opisuje. A także prezentacja głównych teorii rozwoju w zakresie podstawowych obszarów funkcjonowania człowiek i opis kolejnych stadiów rozwojowych do okresu dorastania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej. Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej oraz czynników i mechanizmów rozwoju. Rozwój w kolejnych fazach życia od okresu prenatalnego do dorastania - w zakresie funkcjonowania fizycznego, motorycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego. Kształtowanie się osobowości dziecka. Wskazanie głównych zagrożeń rozwojowych w kolejnych fazach życia. Omówienie rozwoju samoregulacji oraz kryzysów w rozwoju. Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami rozwoju jako wyniku oddziaływania uwarunkowań indywidulanych (wrodzonych i nabytych) oraz środowiskowych (w tym roli socjalizacji i wychowania). Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej, schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej i mechanizmów rozwoju Główne teorie i modele rozwoju. Uwarunkowania, czynniki i mechanizmy rozwoju Rozwój w okresie prenatalnym i wczesnego dzieciństwa Rozwój poznawczy, emocjonalnym językowy, społeczny i osobowości w średnim i późnym dzieciństwie Rozwój w okresie dorastania Dojrzałość szkolna Kryzysy w rozwoju Rozwój samoregulacji Nietypowy przebieg rozwoju i jego konsekwencje psychologiczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. Berko, G. J., Bernstein, R. N. (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. [r. 8.] Brzezińska, A. (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [rozdział 1. i 2.] Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2021). Psychologia. Poznań: Wydawnictwo Rebis. [r. 8., 296-328] Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1.; 2. 66-76; r. 5. 238-276] Siegel, D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1. 1-18; r. 7. 217-246] Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 5. 101-130] Literatura dodatkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. [tom I i III] Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Warszawa: Media Rodzina. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady służą zapoznaniu studentów z podstawowymi modelami rozwoju psychicznego oraz wiedzą o rozwoju człowieka od urodzenia do adolescencji w zakresie poszczególnych funkcji psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy. Przygotowanie do pracy z dziećmi w różnym wieku o typowym i nietypowym przebiegu rozwoju. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do percepcji wykładu z psychologii rozwojowej poprzez zapoznanie z podstawowymi pojęciami tej gałęzi psychologii oraz procesami, które ona opisuje. A także prezentacja głównych teorii rozwoju w zakresie podstawowych obszarów funkcjonowania człowiek i opis kolejnych stadiów rozwojowych do okresu dorastania. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej. Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej oraz czynników i mechanizmów rozwoju. Rozwój w kolejnych fazach życia od okresu prenatalnego do dorastania - w zakresie funkcjonowania fizycznego, motorycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego. Kształtowanie się osobowości dziecka. Wskazanie głównych zagrożeń rozwojowych w kolejnych fazach życia. Omówienie rozwoju samoregulacji oraz kryzysów w rozwoju. Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami rozwoju jako wyniku oddziaływania uwarunkowań indywidulanych (wrodzonych i nabytych) oraz środowiskowych (w tym roli socjalizacji i wychowania). Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej, schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej Istota rozwoju psychicznego, pojęcie zmiany rozwojowej i mechanizmów rozwoju Główne teorie i modele rozwoju. Uwarunkowania, czynniki i mechanizmy rozwoju Rozwój w okresie prenatalnym i wczesnego dzieciństwa Rozwój poznawczy, emocjonalnym językowy, społeczny i osobowości w średnim i późnym dzieciństwie Rozwój w okresie dorastania Dojrzałość szkolna Kryzysy w rozwoju Rozwój samoregulacji Nietypowy przebieg rozwoju i jego konsekwencje psychologiczne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. Berko, G. J., Bernstein, R. N. (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP. [r. 8.] Brzezińska, A. (red.). Portrety psychologiczne człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. [rozdział 1. i 2.] Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2021). Psychologia. Poznań: Wydawnictwo Rebis. [r. 8., 296-328] Schaffer, H. R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1.; 2. 66-76; r. 5. 238-276] Siegel, D. (2009). Rozwój umysłu. Jak stajemy się tym, kim jesteśmy? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 1. 1-18; r. 7. 217-246] Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą? Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. [r. 5. 101-130] Literatura dodatkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. [tom I i III] Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Warszawa: Media Rodzina. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.