Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest uzupełnienie kompetencji nauczycieli o wiedzę z zakresu dydaktyki tj. teorii nauczania-uczenia się oraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań przebiegu procesu kształcenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu opisowo: Celem przedmiotu pedagogika ogólna jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (współczesne wychowanie, nowoczesna dydaktyka); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Studenci podczas wykładów zostaną zapoznani z głównymi dyscyplinami pedagogicznymi. Realizację powyższych celów umożliwia między innymi wprowadzenie następujących treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii. |
Literatura: |
Arends R., Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994. Danilewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia. WSiP Warszawa 2002. Davis R., Dar dysleksji. Zysk i ska, Poznań 2001. Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998. Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli, Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016. https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/ Janowski A., Pedagogika praktyczna. Wyd. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2002. Janowski A.: Poznawanie uczniów, Fraszka Edukacyjna Warszawa 2002 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP Gdańsk 2003. Kawula S. i inni, Pedagogika rodziny. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002 Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003. Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991 i nast. Kupisiewicz Cz.: Podstawy dydaktyki, WSiP 2005 Kwiatkowska H., Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast. Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice. GWP. Gdańsk 2005. Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tomy 1-3 GWP. Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: a) opisuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalność pedagogiczną oraz ich prawidłowości i zakłóceń; b) opisuje proces wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficzne i społeczno-kulturowe podstawy; c) przedstawia współczesne teorie dotyczące wychowania; d) wymienia główne elementy i cechy środowisk wychowawczych oraz opisuje procesy w nich zachodzące; Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: a) potrafi dokonywać operacjonalizacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; c) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną korzystając z różnych źródeł; d) potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi; Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych): a) analizuje poziom swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych; b) ma świadomość sensu, wartości i potrzeby podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę zawiera pytania zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące wiedzy) i otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Dobromir Dziewulak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.