Ortodoncja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1OR |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ortodoncja |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe zagadnienia z anatomii i fizjologii jamy ustnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia z podstaw ortodoncji umożliwią zdobycie wiedzy na temat rozwoju, fizjologii, patologii i leczenia wad narządu żucia, co pozwoli na prowadzenie interdyscyplinarne pacjentów z wadami zgryzu i wadami wymowy. |
Pełny opis: |
Wykłady poświęcone są przekazaniu informacji o rozwoju narządu żucia i diagnostyce ortodontycznej, zagadnieniom związanym z profilaktyką, etiologią i epidemiologią wad zgryzu, omawiane są podstawowe metody badania, rozpoznawania i leczenia ortodontycznego oraz zespołowego leczenia wad narządu żucia, a także współzależności między wadami zgryzu a wadami wymowy. W czasie ćwiczeń studenci uczą się rozpoznawania wad zgryzu na modelach diagnostycznych łuków zębowych oraz anamnezy, klinicznego badania pacjenta ogólnego, zewnątrzustnego i wewnątrzustnego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji narządu żucia. |
Literatura: |
Wymagana: 1. Gruba J., Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B.: Wybrane zagadnienia logopedyczne Część II- s,z,c,dz; www.komlogo.pl, Gliwice 2010 2. Olczak-Kowalczyk D., Grudziąż-Sękowska J.: Współzależność wad wymowy i wad zgryzu- doniesienie wstępne. Nowa Stomatologia 2010,2,62-67 3. Podstawy ortodoncji dla logopedów. Rokitiańska M., Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2004; 4. Ocena Współzależności występowania wady zgryzu, wady artykulacji i dysfunkcji narządu żucia u dzieci z przedszkoli warszawskich., Zadurska M., Siemińska-Piekarczyk B., Wierusz W., Mysiorska M., Kosińska K., Stomatologia Współczesna, supl.2007, 2, 17-24 Zalecana: 1. Stomatologia Wieku Rozwojowego red.Szpringer-Nodzak M., Wochna-Sobańska M., PZWL, Warszawa 2003; 2. Zarys Współczesnej Ortodoncji. red. Karłowska I., PZWL, Warszawa 2008; Współzależność wad zgryzu i wymowy na tle przyczynowym., Mackiewicz B., Magazyn Stomatologiczny 1992, 2, 28-30; 3. Wady zgryzu a wady wymowy- przegląd piśmiennictwa. Raftowicz-Wójcik K., Matthews-Brzozowska T., Dental Medical Problems, 2005, 42, 1, 149-154; 4. Zgryzy otwarte w leczeniu ortodontyczno-logopedycznym, Górniak D., Konopska L., Stomatologia Współczesna, 1996, 3, 467-470; Zniekształcenia dźwiękowej formy wypowiedzi w tyłozgryzach, Konopska L., Wędrychowska-Szulc B., Bielawska H., Górniak D. 5. Zaburzenia artykulacji u osób z poprzednimi wadami zgryzu, Konopska l., Rucińska-Grygiel B., Górniak D., Magazyn Stomatologiczny, 1998, 8, 32, 37 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent kursu: (wiedza) - posiada wiedzę o rozwoju układu stomatognatycznego, diagnostyce oraz etiologii, etiopatogenezie i leczeniu wad narządu żucia, - zna rolę ortodonty i logopedy w leczeniu wad zgryzu i wymowy - posiada podstawową wiedzę o warunkach zgryzowych w różnych okresach rozwojowych dziecka K_W21 - posiada ogólną znajomość wad zgryzu, wynikających z wad wrodzonych twarzy i szczęki K_W38 - zna współczesne poglądy na współzależność wad zgryzu i wad wymowy ze szczególnym uwzględnieniem seplenienia K_W28 (umiejętności) - posiada umiejętność rozpoznawania wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych, - potrafi uzyskać z wywiadu informacje na temat przyczyn wad zgryzu i zaburzeń artykulacji, (kompetencje społeczne) - widzi potrzebę i potrafi współpracować z lekarzem ortodontą w zakresie zwalczania dysfunkcji i parafunkcji narządu żucia, - widzi potrzebę szerzenia informacji na temat zasad profilaktyki ortodontycznej i higieny jamy ustnej. - promuje wzorce zdrowego życia K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na wykładach. Obowiązkowa obecność, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zaliczenie ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 38 miejsc
Wykład, 15 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.