Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-PNJŁ1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla filologii klasycznej - I roku studiów 1go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które miały już kontakt z łaciną bądź to w Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które miały już kontakt z łaciną bądź to w szkole średniej, bądź na lektoratach uniwersyteckich. Praktyczna nauka języka klasycznego stanowi podstawę przygotowania do pracy badawczej filologa, przede wszystkim klasycznego, ale także innych specjalności (języki indoeuropejskie). Dostarcza bowiem informacji o strukturze i rozwoju języka oarz zapoznaje z jego zasobem leksykalnym; wprowadza również fundamentalne wiadomości dotyczące krytyki tekstu, metryki i translatoryki. szkole średniej, bądź na lektoratach uniwersyteckich. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności. Pierwszy semestr poświęcony jest powtórzeniu, uzupełnieniu i usystematyzowaniu posiadanej wiedzy z zakresu morfologii łacińskiej i podstawowych zagadnień składni. W drugim semestrze omawiana jest składnia przypadków, składnia zdań podrzędnych, najważniejsze zasady mowy zależnej. Słuchacze zapoznają się również z podstawami metryki łacińskiej oraz powtarzają i uzupełniają wiadomości o środkach stylistycznych. Repetycji i wprowadzaniu nowych zagadnień towarzyszy lektura tekstów oryginalnych (Cezar, Nepos, Cyceron, Seneka, Owidiusz etc.) |
Literatura: |
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty lub Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne). 3. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego (wydanie dowolne). 4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT). B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Cornu copiae, Warszawa 2016. Uzupełniająca: M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959. Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000. T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925. J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000. Słowniki: Słownik łacińsko-polski, pod red. M. Plezi, t. 1 – 5. Oxford Latin Dictionary, red. P.G.W. Glare. Mały słownik polsko-łaciński, pod red. nauk. L. Winniczuk. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy – zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG); – zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu co najmniej średnim (K_W02 /P6S_WG). w zakresie umiejętności – tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW); – samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/P6S_UW); – samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U08/P6S_UW); – tłumaczy teksty o średniej trudności (K_U08/P6S_UW) – rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW); – rozpoznaje i potrafi określić zastosowane środki stylistyczne, co ułatwia mu zrozumienie i interpretację tekstu (K_U08/P6S_UW). w zakresie kompetencji społecznych – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK); - samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK); - docenia wagę kultury starożytnej Grecji i Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,5/P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% - śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 25% - końcowe zaliczenie pisemne – 35% Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Kontrola obecności: dopuszczalne trzy nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mikuła, Katarzyna Pietruczuk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pietruczuk, Magdalena Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które miały już kontakt z łaciną bądź to w szkole średniej, bądź na lektoratach uniwersyteckich. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności. Pierwszy semestr poświęcony jest powtórzeniu, uzupełnieniu i usystematyzowaniu posiadanej wiedzy z zakresu morfologii łacińskiej i podstawowych zagadnień składni. W drugim semestrze omawiana jest składnia przypadków, składnia zdań podrzędnych, najważniejsze zasady mowy zależnej. Słuchacze zapoznają się również z podstawami metryki łacińskiej oraz powtarzają i uzupełniają wiadomości o środkach stylistycznych. Repetycji i wprowadzaniu nowych zagadnień towarzyszy lektura tekstów oryginalnych (Cezar, Nepos, Cyceron, Seneka, Owidiusz etc.) Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
|
Literatura: |
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty lub Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne). 3. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego (wydanie dowolne). 4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT). Uzupełniająca: M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959. Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000. T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925. J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000. Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015 Słowniki: Słownik łacińsko-polski, pod red. M. Plezi, t. 1 – 5. Oxford Latin Dictionary, red. P.G.W. Glare. Mały słownik polsko-łaciński, pod red. nauk. L. Winniczuk. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Kokoszkiewicz, Magdalena Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Konrad Kokoszkiewicz, Magdalena Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które miały już kontakt z łaciną bądź to w szkole średniej, bądź na lektoratach uniwersyteckich. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie słuchaczy do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności. Pierwszy semestr poświęcony jest powtórzeniu, uzupełnieniu i usystematyzowaniu posiadanej wiedzy z zakresu morfologii łacińskiej i podstawowych zagadnień składni. W drugim semestrze omawiana jest składnia przypadków, składnia zdań podrzędnych, najważniejsze zasady mowy zależnej. Słuchacze zapoznają się również z podstawami metryki łacińskiej oraz powtarzają i uzupełniają wiadomości o środkach stylistycznych. Repetycji i wprowadzaniu nowych zagadnień towarzyszy lektura tekstów oryginalnych (Cezar, Nepos, Cyceron, Seneka, Owidiusz etc.) Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
|
Literatura: |
1. Materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty lub Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne). 3. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego (wydanie dowolne). 4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT). Uzupełniająca: M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959. Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000. T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925. J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000. Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015 Słowniki: Słownik łacińsko-polski, pod red. M. Plezi, t. 1 – 5. Oxford Latin Dictionary, red. P.G.W. Glare. Mały słownik polsko-łaciński, pod red. nauk. L. Winniczuk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.