Elementy kultury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-EKA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury antycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla filologii klasycznej - I roku studiów 1go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje panoramę kultury dwóch społeczeństw antycznych: Grecji i Rzymu. Szczególny nacisk spoczywa na zagadnieniach kultury, obyczajowości (wspólnota mężczyzn i miejsce kobiet, erotyka, paiderastia), typów przekazu kultury i komunikacji społecznej (wykształcenie - paideia, teatr, funkcje literatury i obrazu, widowiska), religii (mit, wierzenia, obrzędy, święta), form życia społecznego (polis, sympozjon, uczestnictwo w życiu politycznym), zjawisk akulturacji (inne kultury, wzajemne związki, kultura grecka a Rzym). |
Pełny opis: |
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do egzaminu. Grecja: B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, Warszawa 2009; J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji, Warszawa 2002; Rzym: A. Giardina (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 2002; M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005; P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999. UWAGA: Obowiązuje również znajomość podstaw geografii świata antycznego, np. na podstawie Atlasu do historii starożytnej L. Piotrowicza (Warszawa, wiele wydań), a także znajomość podstaw mitologii antycznej, np. wg. Mitologii Jana Parandowskiego (wiele wydań). Literatura „referencyjna”, pozwalająca lepiej przyswoić sobie materiał z wykładów: Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa (wiele wydań); P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987; K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1964; E. Makowiecka, Sztuka Rzymu (od Augusta do Konstantyna), Warszawa 2010; D. Sacks, Encyklopedia świata starożytnych Greków, Warszawa 2001; Słownik kultury antycznej, pod red. R. Kuleszy, Warszawa 2012; Słownik pisarzy antycznych, pod red. A. Świderkówny, Warszawa (wiele wydań). |
Efekty uczenia się: |
Student W zakresie wiedzy - rozróżnia religie i mitologie świata antycznego (K_W11/P6S_WG); - rozpoznaje wybrane wytwory kultury materialnej starożytności (K_W11/P6S_WG); - opisuje wpływ osiągnięć kultury starożytnej Grecji i Rzymu na kulturę czasów późniejszych (K_W11/P6S_WG); - wyjaśnia podstawowe zagadnienia z zakresu teorii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury grecko-rzymskiego antyku (K_W11/P6S_WG); - ma elementarną wiedzę o powiązaniach filologii klasycznej z pokrewnymi naukami humanistycznym, w tym nauki o kulturze i religii (K_W08/ P6S_WG) W zakresie umiejętności - rozpoznaje różne rodzaje tekstów i wytworów antycznej kultury materialnej i literackiej (K_U08/P6S_UW); - przeprowadza ich krytyczną analizę (K_U08/P6S_UW); - interpretuje je z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń w procesie historyczno-kulturowym (K_U03/P6S_UW). W zakresie kompetencji społecznych - określa poziom swojej wiedzy i umiejętności ((K_K01/P6S_KK); - docenia tradycję i I znaczenie antyku w perspektywie kultury europejskiej (K_K04/P6S_KO) - wymienia argumenty na rzecz znaczenia nauk o starożytności dla kultury europejskiej (K_K04/P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 110 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Czarski, Monika Mikuła, Marek Węcowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Czarski, Marek Węcowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do pracy naukowej, zapewniając studentowi podstawową wiedzę o kulturze starożytnej Grecji i Rzymu, niezbędną na dalszych etapach studiów. Przedmiot obejmuje panoramę kultury dwóch społeczeństw antycznych: Grecji i Rzymu. Szczególny nacisk spoczywa na zagadnieniach kultury, obyczajowości (wspólnota mężczyzn i miejsce kobiet, erotyka, paiderastia), typów przekazu kultury i komunikacji społecznej (wykształcenie - paideia, teatr, funkcje literatury i obrazu, widowiska), religii (mit, wierzenia, obrzędy, święta), form życia społecznego (polis, sympozjon, uczestnictwo w życiu politycznym), zjawisk akulturacji (inne kultury, wzajemne związki, kultura grecka a Rzym). |
|
Pełny opis: |
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do egzaminu. Grecja: B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, Warszawa 2009; J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji, Warszawa 2002; Rzym: A. Giardina (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 2002; M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005; P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999. UWAGA: Obowiązuje również znajomość podstaw geografii świata antycznego, np. na podstawie Atlasu do historii starożytnej L. Piotrowicza (Warszawa, wiele wydań), a także znajomość podstaw mitologii antycznej, np. wg. Mitologii Jana Parandowskiego (wiele wydań). Literatura „referencyjna”, pozwalająca lepiej przyswoić sobie materiał z wykładów: Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa (wiele wydań); P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987; K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1964; E. Makowiecka, Sztuka Rzymu (od Augusta do Konstantyna), Warszawa 2010; D. Sacks, Encyklopedia świata starożytnych Greków, Warszawa 2001; Słownik kultury antycznej, pod red. R. Kuleszy, Warszawa 2012; Słownik pisarzy antycznych, pod red. A. Świderkówny, Warszawa (wiele wydań). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin, 110 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Czarski, Marek Węcowski | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Czarski, Marek Węcowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do pracy naukowej, zapewniając studentowi podstawową wiedzę o kulturze starożytnej Grecji i Rzymu, niezbędną na dalszych etapach studiów. Przedmiot obejmuje panoramę kultury dwóch społeczeństw antycznych: Grecji i Rzymu. Szczególny nacisk spoczywa na zagadnieniach kultury, obyczajowości (wspólnota mężczyzn i miejsce kobiet, erotyka, paiderastia), typów przekazu kultury i komunikacji społecznej (wykształcenie - paideia, teatr, funkcje literatury i obrazu, widowiska), religii (mit, wierzenia, obrzędy, święta), form życia społecznego (polis, sympozjon, uczestnictwo w życiu politycznym), zjawisk akulturacji (inne kultury, wzajemne związki, kultura grecka a Rzym). |
|
Pełny opis: |
Cel wykładu jest dwojaki: Po pierwsze, będziemy obserwować Greków i Rzymian w ich „środowisku naturalnym”, w świecie, który przeżywali, tworzyli i opisywali dostępnymi im kategoriami intelektualnymi – odmiennymi od tych, jakimi posługują się ludzie innych epok i kultur (w tym naszej). W ten sposób poznamy Greków i Rzymian w całej ich „obcości”, odmienności. Pozwoli to uniknąć pułapek potocznego myślenia o rzekomo bardzo nam bliskiej starożytności. Zwracać będziemy uwagę na pewne wyjątkowe cechy, wyróżniające cywilizację Greków i Rzymian na tle innych cywilizacji. Te wyjątkowe cechy (np. religia obywatelska czy wspólnota obywatelska) stanowią tło, na którym narodziły się i ewoluowały zjawiska o fundamentalnym znaczeniu dla dalszego rozwoju cywilizacji europejskiej, jak choćby filozofia i demokracja. Jednym słowem, patrząc na świat antyczny będziemy się starali widzieć jednocześnie to, co stanowi o cywilizacyjnej ciągłości dziejów Europy, jak i to, co stanowi o odrębności cywilizacji grecko-rzymskiej. Sposób realizacji przedmiotu: Przedmiot realizowany w sali dydaktycznej. W razie konieczności realizowania zajęć w systemie zdalnym będą one prowadzone z wykorzystaniem Platformy Kampus, Google Meet, komunikacji mailowej lub czatu (Hangouts), stosownie do możliwości technologicznych prowadzącego i studentów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do egzaminu. Grecja: B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, Warszawa 2009; J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji, Warszawa 2002; Rzym: A. Giardina (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 2002; M. Kocur, We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005; P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999. UWAGA: Obowiązuje również znajomość podstaw geografii świata antycznego, np. na podstawie Atlasu do historii starożytnej L. Piotrowicza (Warszawa, wiele wydań), a także znajomość podstaw mitologii antycznej, np. wg. Mitologii Jana Parandowskiego (wiele wydań). Literatura „referencyjna”, pozwalająca lepiej przyswoić sobie materiał z wykładów: Encyklopedia sztuki starożytnej, Warszawa (wiele wydań); P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987; K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1964; E. Makowiecka, Sztuka Rzymu (od Augusta do Konstantyna), Warszawa 2010; D. Sacks, Encyklopedia świata starożytnych Greków, Warszawa 2001; Słownik kultury antycznej, pod red. R. Kuleszy, Warszawa 2012; Słownik pisarzy antycznych, pod red. A. Świderkówny, Warszawa (wiele wydań). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.