Historia języka czeskiego z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KU6HJCZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka czeskiego z elementami gramatyki historycznej |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe 1M |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie historii językowej w ramach studiów bohemistycznych. Punkt ciężkości położony jest na tych elementach, które kształtują dzisiejszy stan języka czeskiego i świadomość językową narodu z wybranej specjalizacji, z uwzględnieniem wpływających na zarówno stan języka, jak i na świadomość językową czynników wewnętrznych i zewnętrznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami kształtowania się i funkcjonowania języka czeskiego na przestrzeni dziejów. Punktem wyjścia jest określenie genetycznych i arealnych związków między językami używanymi w regionie i odbicie tych związków w systemie gramatycznym i leksykalnym. Przedstawiona zostanie stratyfikacja językowa i jej odbicie w sytuacji komunikacyjnej w obrębie poszczególnych subregionów. Procesy językowe powiązane zostaną ze zjawiskami z zakresu świadomości etnicznej i językowej, a zwłaszcza z procesami kształtowania się standardowego języka narodowego. Uwzględnione zostaną procesy dywergencji i konwergencji językowej na omawianym obszarze, łącznie z oddziaływaniem polityki językowej, aż do współczesności. Punkt ciężkości będzie spoczywał na przedstawieniu historii zewnętrznej języka czeskiego, z uwzględnieniem faktów z zakresu historii wewnętrznej w takim zakresie, w jakim wymaga tego całościowy ogląd historii języka narodowego. |
Literatura: |
• Český jazyk, red. J. Kořenský, Opole 1998, • Český jazyk na přelomu tisíciletí, red. F. Daneš, Praha 1997 - wybrane rozdziały, • Lamprecht A., Šlosar D., Bauer J., Historická mluvnice češtiny, Praha 1986 • Siatkowska E., Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992 - wybrane rozdziały • Siatkowska E., Siatkowski J., Wybór tekstów staroczeskich, Warszawa 1967 - fragmenty • Stieber Z., Zarys dialektologii języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1965 – fragmenty |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - czynniki kształtujące historię języka czeskiego - etapy historii zewnętrznej języka czeskiego - elementy historii wewnętrznej języka czeskiego - wpływ historii języka na jego stan współczesny - funkcjonowanie systemu języka czeskiego na przestrzeni dziejów a także jest zaznajomiony z tradycjami badań nad historią języka czeskiego Student/ka potrafi: - ocenić wpływ poszczególnych postaci historycznych na rozwój języka narodowego - wskazać źródła historyczne poszczególnych składników dzisiejszej tradycji językowej i scharakteryzować czynniki ją kształtujące - zinterpretować przykłady poszczególnych faz rozwojowych tradycji językowej - prowadzić dobrze uzasadnioną dyskusję, opierając się na rzetelnych argumentach zarówno w języku polskim, jak i czeskim Student/ka jest gotowa/gotów do: - pogłębiania posiadanej wiedzy na temat historii języka czeskiego, korzystając z dostępnych źródeł historycznych i współczesnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Aby zostać dopuszczonym do egzaminu należy spełnić następujące warunki: być obecnym na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym), aktywnie uczestniczyć w zajęciach Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć w porozumieniu z osobą prowadzącą zajęcia.. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS praca własna studenta: 75 h – 3 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Greń | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Greń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Hebal-Jezierska | |
Prowadzący grup: | Dorota Górnicka-Urban | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.