Antropologia współczesności Czech
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KU6AWCZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia współczesności Czech |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć Slawistyki Zajęcia specjalnościowe 1M |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak. Przedmiot obowiązkowy. |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć. Wychodzimy z założenia (za Paulem Rabinowem i Anthonym Stavrianskisem opisanego w „Demands of the Day: On the Logic of Anthropological Inquiry”), że badania nad współczesnością posiadają trzy możliwe fazy: to, co obecne; to, co faktyczne; oraz to, co współczesne. Pierwsza odnosi się do o sytuacji zaobserwowanej przez badacza (zbieranie danych z terenu), druga to problematyzacja tego, co zaobserwowane, trzecia zaś to analiza antropologiczna. W konsekwencji wybrane zagadnienie zostanie wraz ze słuchaczami przeniesione na trzy pola refleksji od obserwacji (zbieranie danych), przez selekcję i kategoryzację (pole namysłu), do konceptualizacji (wiedza). Implikacją przyjętej perspektywy jest założony sposób pracy nad wybranymi zagadnieniami, innymi słowy forma zajęć. Przyjęliśmy, że najbardziej efektywna (zarówno dla słuchaczy, jak i dla prowadzącego) będzie forma laboratorium kulturoznawczego (nawiązując tym samym do takich badaczy jak Charles Peirce, Aby Warburg, a zwłaszcza Claude Lévi-Strauss). Przede wszystkim ze względu na otwartość, która gwarantuje stworzenie warunków, swoistej platformy do swobodnej wymiany refleksji, którą Aleksandra Kil, Jacek Małczyński, Dorota Wolska nazywają „współmyśleniem” („Ku laboratorium humanistycznemu”). „[…] współmyślność – piszą – nie jest stanem, lecz raczej momentem czy zbiorem takich momentów twórczej, efektywnej intelektualnej współpracy. Współmyślność jest przygodna, efemeryczna, zdarzeniowa, trudna do uchwycenia i nie ma gwarancji, że zawsze się uda. Ten rodzaj współpracy wymaga zaufania i chęci bezinteresownego dzielenia się wiedzą, jakkolwiek prostodusznie to brzmi”. Zespołowość (w zbieraniu danych i dyskusji nad nimi), intensywna wymiana refleksji zapewnia, że proces wydobywania wiedzy będzie przebiegał kolektywnie, we współpracy (współmyślności) prowadzącego i słuchaczy. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - przedmiot i zakres badań antropologii współczesności - w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Czechach i na tle europejskim. - zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim Student/ka potrafi: - dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku czeskim - dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii - przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje - korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, - twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej - analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Czechach - korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego - interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych Student/ka jest gotowa/gotów do: - badania kultury czeskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji, oparte na opracowaniu i prezentacji materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacji dyskusji w grupie. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Kulmiński | |
Prowadzący grup: | Robert Kulmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Przykładowa literatura: Chris Shilling, Antropologia ciała, Warszawa 2010 Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, Kraków 2007 Maříková, Hana, (red.) Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe, Praha 2010. Brouček Stanislav, Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR, [online] http://www.cizinci.cz/files/clanky/107/vietnamska_etnika.pdf, Zdeněk Uherek (red.), Kultura – společnost – tradice, Praha 2006 Brouček, Stanislav (red.), Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství), Praha 2003 Chytil Daniel, Život cizinů v ČR, http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_daniel_chytil_csu/$File/csu_tk_cizinci_prezentace_chytil.pdf Tatjana Šišková (red.), Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století), Praha 2001 Šamanová Gabriela, Národnost ve sčítání lidu v českých zemích, http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3921/f11/100023s_Samanova-narodnost.pdf Zdeněk Uherek, Zuzana Korecká, Tereze Pojarová (red.), Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice, Praha 2008 Tůmová Věra, Vietnamských obchodů je více než družstevních prodejen, http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/vietnamskych-obchodu-je-vice-nez-druzstevnich-prodejen/r~i:article:731370/, (data dostępu: 14.03.2014) Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová (red.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha 2005 Fiona Bowie, Antropologie náboženství, Praha 2008 Ivo Možný, Sociologie rodiny, Praha 2002 Petr Mareš, Sociologie nerovnosti a hudoby, Praha 1999 Marc Auge, Antropologie současných světů, Brno 1999 Zygmunt Bauman, Tim May, Mzslet sociologicky, Praha 2004 Barbora Tošnerová, Mediální obraz cizincu v ceském tisku za roky 2008 a 2009, https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/medialni-obraz-cizincu-v-ceskem-tisku-za-roky-2008-a-2009 Petra Schindler-Wisten, O chalupách a lidech. Chalupářství v českých zemích v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2017 Miroslav Vaněk, Lenka Krátká, (red.), PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÝCH PROFESÍ Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014 Zygmunt Bauman, Úvahy o postmoderní době, Praha 1995 Zygmunt Bauman, Tekuté časy, Praha 2008 Jiří Šubrt (red.), Soudobá sociologie, Praha 2008 Ivo Možný, Rodina a společnost, Praha 2008 Radka Šustrová, Luba Hédlová (red.), Česká paměť: národ, dějiny a místa paměti, Praha 2014 Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009 Kalábová Helena, Fenomenologie zdraví a nemoci, Liberec 2011 Soukup Martin (red.), Tělo 2.0: hranice těla a podoby bolesti, Červený Kostelec 2017 Činátl Kamil, Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme, Praha 2014 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Kulmiński | |
Prowadzący grup: | Robert Kulmiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Chris Shilling, Antropologia ciała, Warszawa 2010 Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, Kraków 2007 Maříková, Hana, (red.) Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe, Praha 2010. Brouček Stanislav, Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR, [online] http://www.cizinci.cz/files/clanky/107/vietnamska_etnika.pdf, Zdeněk Uherek (red.), Kultura – společnost – tradice, Praha 2006 Brouček, Stanislav (red.), Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství), Praha 2003 Chytil Daniel, Život cizinů v ČR, http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_daniel_chytil_csu/$File/csu_tk_cizinci_prezentace_chytil.pdf Tatjana Šišková (red.), Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století), Praha 2001 Šamanová Gabriela, Národnost ve sčítání lidu v českých zemích, http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3921/f11/100023s_Samanova-narodnost.pdf Zdeněk Uherek, Zuzana Korecká, Tereze Pojarová (red.), Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice, Praha 2008 Tůmová Věra, Vietnamských obchodů je více než družstevních prodejen, http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/vietnamskych-obchodu-je-vice-nez-druzstevnich-prodejen/r~i:article:731370/, (data dostępu: 14.03.2014) Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová (red.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha 2005 Fiona Bowie, Antropologie náboženství, Praha 2008 Ivo Možný, Sociologie rodiny, Praha 2002 Petr Mareš, Sociologie nerovnosti a hudoby, Praha 1999 Marc Auge, Antropologie současných světů, Brno 1999 Zygmunt Bauman, Tim May, Mzslet sociologicky, Praha 2004 Barbora Tošnerová, Mediální obraz cizincu v ceském tisku za roky 2008 a 2009, https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/medialni-obraz-cizincu-v-ceskem-tisku-za-roky-2008-a-2009 Petra Schindler-Wisten, O chalupách a lidech. Chalupářství v českých zemích v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2017 Miroslav Vaněk, Lenka Krátká, (red.), PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÝCH PROFESÍ Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014 Zygmunt Bauman, Úvahy o postmoderní době, Praha 1995 Zygmunt Bauman, Tekuté časy, Praha 2008 Jiří Šubrt (red.), Soudobá sociologie, Praha 2008 Ivo Možný, Rodina a společnost, Praha 2008 Radka Šustrová, Luba Hédlová (red.), Česká paměť: národ, dějiny a místa paměti, Praha 2014 Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009 Kalábová Helena, Fenomenologie zdraví a nemoci, Liberec 2011 Soukup Martin (red.), Tělo 2.0: hranice těla a podoby bolesti, Červený Kostelec 2017 Činátl Kamil, Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme, Praha 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.