Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia współczesności Czech

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-KU6AWCZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia współczesności Czech
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Harmonogram zajęć Slawistyki
Zajęcia specjalnościowe 1M
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: czeski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Brak. Przedmiot obowiązkowy.

Skrócony opis:

Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć.

Pełny opis:

Zasadniczym celem przedmiotu jest ekscerpcja najistotniejszych elementów składowych współczesnych czeskich praktyk kulturowych (współczesność rozumiana będzie w tym wypadku jako okres od 2000 roku) z perspektywy antropologii kultury. Ponieważ świadomi jesteśmy nieciągłości, niejednorodności, rozwarstwiania a czasami przypadkowości procesów kulturowych we współczesnym świecie proponujemy 7 kręgów zagadnień (zakres tematów), z których w każdym roku akademickim zostanie wybrane jedno (ewentualnie dwa) do pogłębionej analizy podczas zajęć.

Wychodzimy z założenia (za Paulem Rabinowem i Anthonym Stavrianskisem opisanego w „Demands of the Day: On the Logic of Anthropological Inquiry”), że badania nad współczesnością posiadają trzy możliwe fazy: to, co obecne; to, co faktyczne; oraz to, co współczesne. Pierwsza odnosi się do o sytuacji zaobserwowanej przez badacza (zbieranie danych z terenu), druga to problematyzacja tego, co zaobserwowane, trzecia zaś to analiza antropologiczna. W konsekwencji wybrane zagadnienie zostanie wraz ze słuchaczami przeniesione na trzy pola refleksji od obserwacji (zbieranie danych), przez selekcję i kategoryzację (pole namysłu), do konceptualizacji (wiedza). Implikacją przyjętej perspektywy jest założony sposób pracy nad wybranymi zagadnieniami, innymi słowy forma zajęć. Przyjęliśmy, że najbardziej efektywna (zarówno dla słuchaczy, jak i dla prowadzącego) będzie forma laboratorium kulturoznawczego (nawiązując tym samym do takich badaczy jak Charles Peirce, Aby Warburg, a zwłaszcza Claude Lévi-Strauss). Przede wszystkim ze względu na otwartość, która gwarantuje stworzenie warunków, swoistej platformy do swobodnej wymiany refleksji, którą Aleksandra Kil, Jacek Małczyński, Dorota Wolska nazywają „współmyśleniem” („Ku laboratorium humanistycznemu”). „[…] współmyślność – piszą – nie jest stanem, lecz raczej momentem czy zbiorem takich momentów twórczej, efektywnej intelektualnej współpracy. Współmyślność jest przygodna, efemeryczna, zdarzeniowa, trudna do uchwycenia i nie ma gwarancji, że zawsze się uda. Ten rodzaj współpracy wymaga zaufania i chęci bezinteresownego dzielenia się wiedzą, jakkolwiek prostodusznie to brzmi”. Zespołowość (w zbieraniu danych i dyskusji nad nimi), intensywna wymiana refleksji zapewnia, że proces wydobywania wiedzy będzie przebiegał kolektywnie, we współpracy (współmyślności) prowadzącego i słuchaczy.

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

- przedmiot i zakres badań antropologii współczesności

- w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Czechach i na tle europejskim.

- zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim

Student/ka potrafi:

- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku czeskim

- dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii

- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje

- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, - twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej - analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Czechach

- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego

- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w Czechach w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych

Student/ka jest gotowa/gotów do:

- badania kultury czeskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna.

Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji, oparte na opracowaniu i prezentacji materiałów źródłowych związanych z wybranym tematem zajęć oraz moderacji dyskusji w grupie.

Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym.

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.

Rozkład pracy studenta:

uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS

praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS

łącznie: 4 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kulmiński
Prowadzący grup: Robert Kulmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Przykładowa literatura:

Chris Shilling, Antropologia ciała, Warszawa 2010

Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, Kraków 2007

Maříková, Hana, (red.) Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe, Praha 2010.

Brouček Stanislav, Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR, [online] http://www.cizinci.cz/files/clanky/107/vietnamska_etnika.pdf,

Zdeněk Uherek (red.), Kultura – společnost – tradice, Praha 2006

Brouček, Stanislav (red.), Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství), Praha 2003

Chytil Daniel, Život cizinů v ČR, http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_daniel_chytil_csu/$File/csu_tk_cizinci_prezentace_chytil.pdf

Tatjana Šišková (red.), Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století), Praha 2001

Šamanová Gabriela, Národnost ve sčítání lidu v českých zemích, http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3921/f11/100023s_Samanova-narodnost.pdf

Zdeněk Uherek, Zuzana Korecká, Tereze Pojarová (red.), Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice, Praha 2008

Tůmová Věra, Vietnamských obchodů je více než družstevních prodejen, http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/vietnamskych-obchodu-je-vice-nez-druzstevnich-prodejen/r~i:article:731370/, (data dostępu: 14.03.2014)

Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová (red.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha 2005

Fiona Bowie, Antropologie náboženství, Praha 2008

Ivo Možný, Sociologie rodiny, Praha 2002

Petr Mareš, Sociologie nerovnosti a hudoby, Praha 1999

Marc Auge, Antropologie současných světů, Brno 1999

Zygmunt Bauman, Tim May, Mzslet sociologicky, Praha 2004

Barbora Tošnerová, Mediální obraz cizincu v ceském tisku za roky 2008 a 2009, https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/medialni-obraz-cizincu-v-ceskem-tisku-za-roky-2008-a-2009

Petra Schindler-Wisten, O chalupách a lidech. Chalupářství v českých zemích v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2017

Miroslav Vaněk, Lenka Krátká, (red.), PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÝCH PROFESÍ Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014

Zygmunt Bauman, Úvahy o postmoderní době, Praha 1995

Zygmunt Bauman, Tekuté časy, Praha 2008

Jiří Šubrt (red.), Soudobá sociologie, Praha 2008

Ivo Možný, Rodina a společnost, Praha 2008

Radka Šustrová, Luba Hédlová (red.), Česká paměť: národ, dějiny a místa paměti, Praha 2014

Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009

Kalábová Helena, Fenomenologie zdraví a nemoci, Liberec 2011

Soukup Martin (red.), Tělo 2.0: hranice těla a podoby bolesti, Červený Kostelec 2017

Činátl Kamil, Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme, Praha 2014

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kulmiński
Prowadzący grup: Robert Kulmiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Przykładowa literatura:

Chris Shilling, Antropologia ciała, Warszawa 2010

Waldemar Kuligowski, Antropologia współczesności, Kraków 2007

Maříková, Hana, (red.) Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe, Praha 2010.

Brouček Stanislav, Aktuální problémy adaptace vietnamského etnika v ČR, [online] http://www.cizinci.cz/files/clanky/107/vietnamska_etnika.pdf,

Zdeněk Uherek (red.), Kultura – společnost – tradice, Praha 2006

Brouček, Stanislav (red.), Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství), Praha 2003

Chytil Daniel, Život cizinů v ČR, http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/prezentace_z_tk_daniel_chytil_csu/$File/csu_tk_cizinci_prezentace_chytil.pdf

Tatjana Šišková (red.), Menšiny a migranti v České republice (My a oni v multikulturní společnosti 21. století), Praha 2001

Šamanová Gabriela, Národnost ve sčítání lidu v českých zemích, http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c3/a3921/f11/100023s_Samanova-narodnost.pdf

Zdeněk Uherek, Zuzana Korecká, Tereze Pojarová (red.), Cizinecké komunity z antropologické perspektivy: vybrané případy významných imigračních skupin v České republice, Praha 2008

Tůmová Věra, Vietnamských obchodů je více než družstevních prodejen, http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ceska-ekonomika/vietnamskych-obchodu-je-vice-nez-druzstevnich-prodejen/r~i:article:731370/, (data dostępu: 14.03.2014)

Dana Bittnerová, Mirjam Moravcová (red.), Kdo jsem a kam patřím? Identita národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky. Praha 2005

Fiona Bowie, Antropologie náboženství, Praha 2008

Ivo Možný, Sociologie rodiny, Praha 2002

Petr Mareš, Sociologie nerovnosti a hudoby, Praha 1999

Marc Auge, Antropologie současných světů, Brno 1999

Zygmunt Bauman, Tim May, Mzslet sociologicky, Praha 2004

Barbora Tošnerová, Mediální obraz cizincu v ceském tisku za roky 2008 a 2009, https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/medialni-obraz-cizincu-v-ceskem-tisku-za-roky-2008-a-2009

Petra Schindler-Wisten, O chalupách a lidech. Chalupářství v českých zemích v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2017

Miroslav Vaněk, Lenka Krátká, (red.), PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÝCH PROFESÍ Česká společnost v období tzv. normalizace a transformace, Praha 2014

Zygmunt Bauman, Úvahy o postmoderní době, Praha 1995

Zygmunt Bauman, Tekuté časy, Praha 2008

Jiří Šubrt (red.), Soudobá sociologie, Praha 2008

Ivo Možný, Rodina a společnost, Praha 2008

Radka Šustrová, Luba Hédlová (red.), Česká paměť: národ, dějiny a místa paměti, Praha 2014

Mayer Françoise, Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita, Praha 2009

Kalábová Helena, Fenomenologie zdraví a nemoci, Liberec 2011

Soukup Martin (red.), Tělo 2.0: hranice těla a podoby bolesti, Červený Kostelec 2017

Činátl Kamil, Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme, Praha 2014

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)