(pl) Studia po polsku - rozumienie i pisanie tekstów akademickich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-SPP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (pl) Studia po polsku - rozumienie i pisanie tekstów akademickich |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie oferowane przez "Polonicum" (ONLY FOR FOREIGNERS!) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zajęcia zalecane są studentom przygotowującym prace licencjackie lub magisterskie oraz wszystkim, którzy chcą doskonalić umiejętność pisania po polsku tekstów z dziedziny, którą studiują. Program jest realizowany w dwóch autonomicznych cyklach semestralnych z doborem tematów dostosowanym do potrzeb uczestników. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób, które znają język polski na poziomie B2 lub C. Ich celem jest przygotowanie studentów- cudzoziemców do pisania prac zaliczeniowych oraz prac licencjackich i magisterskich w języku polskim. Studenci będą zapoznawać się z konstrukcjami gramatycznymi i słownictwem charakterystycznymi dla stylu naukowego oraz poznawać zasady kompozycji i redakcji prac typowych dla kształcenia na poziomie akademickim. Przedmiot ma formę konwersatorium, co znaczy, że na zajęciach będą zarówno podawane informacje teoretyczne, jak i prowadzone ćwiczenia praktyczne z zakresu rozumienia i pisania teksów, również z wykorzystaniem prac, które studenci przygotowują na swoje zajęcia kierunkowe. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci będą rozszerzać swoją znajomość gramatyki polskiej o formy i konstrukcje gramatyczne przewidziane programem dla poziomów B2 i C, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych potrzeb danej grupy zajęciowej. Prowadzone będą również ćwiczenia z polskiej ortografii i interpunkcji. Ponadto uczestnicy będą poznawać słownictwo ogólne charakterystyczne dla wszystkich typów tekstów naukowych, jak na przykład operatory spajające i porządkujące tekst. Zapoznają się też z zasadami budowy tekstu akademickiego, w tym ze sporządzaniem przypisów i bibliografii. Będą analizować fragmenty autentycznych tekstów naukowych z różnych dziedzin, aby następnie dokonywać prezentacji i korekty językowej fragmentów własnych prac licencjackich lub magisterskich. Tematyka zajęć (prezentacja i ćwiczenia praktyczne związane z tematem często zajmują więcej niż jedne zajęcia): 1. Strategie skutecznego czytania: czytanie globalne, selektywne i szczegółowe. 2. Podstawowe zagadnienia konstrukcji tekstu naukowego. - układ tekstu; - typy i struktura akapitów; - cytaty, przypisy, bibliografia. 3. Rodzaje tekstów: - definicje; - klasyfikacje; - opisy; - wyrażanie relacji przyczyna => skutek; - porównania; - wyrażanie opinii; - przedstawianie danych; - sprawozdania; - argumentacje; - streszczenia - recenzje. 4. Wykładniki spójności tekstu: spójniki i konektory logiczne. 5. Sposoby osiągania precyzji i jasności wypowiedzi. 6. Doskonalenie poprawności gramatycznej, ortograficznej i interpunkcyjnej |
Literatura: |
• I. Kugiel-Abuhasna, Studiologia, Kraków 2019; • E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Pisać jak z nut, Universitas, Kraków 2016; • M. Wójcikiewicz, Piszę, więc jestem, Wyd. UJ, Kraków 1993; • E.Lipińska, Nie ma róży bez kolców, wyd. II, Universitas, Kraków 2009; • E. Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Prolog, Kraków 2016 • E. Bajor, E. Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Bestom, Łódź 2006; • A. Seretny, By nie brakło słów, Prolog, Kraków 20016; • G.Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową i doktorską, wyd. IV, Unversitas, Kraków 2001. Materiały własne lektorki. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu osoba potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane i szczegółowe wypowiedzi pisemne dotyczące dziedziny, którą studiuje. Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem wypowiedzi pisemnej, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań. Zna budowę tekstu akademickiego. Potrafi posługiwać się językowymi regułami organizacji wypowiedzi, wskaźnikami zespolenia tekstu. |
Metody i kryteria oceniania: |
• pisemna praca końcowa przygotowana w domu – 40% • teksy pisane lub redagowane na zajęciach – 20% • prace domowe – 20% • aktywna obecność na zajęciach – 20% Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii i (student, który osiągnie poniżej 60% punktów w którejś kategorii, nie otrzyma zaliczenia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kajak, Maria Kuc | |
Prowadzący grup: | Maria Kuc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.