Dociekania semantyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C4TN-GO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Dociekania semantyczne |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://zbg.polon.uw.edu.pl/index.php/zajecia-dydaktyczne/konwersatorium-dociekania-semantyczne/ |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium zasadniczo przeznaczone jest dla studentów i doktorantów Wydziału Polonistyki – uczestników seminariów i proseminariów językoznawczych. Mile widziani są goście: studenci i doktoranci z innych filologii, zainteresowani językoznawstwem, zwłaszcza semantyką. Wstępne wymagania: podstawowe wiadomości z zakresu wstępu do językoznawstwa i gramatyki opisowej języka polskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach tych są referowane i dyskutowane tematy z zakresu szeroko rozumianej semantyki. Zamierzamy omawiać wybrane zagadnienia z obszernych tematów badawczych, zwłaszcza rozwijanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i funkcjonalnego. Poruszana problematyka wiąże się z badaniami autorskimi referentów (pracowników, doktorantów, studentów), wykorzystujących dorobek lingwistyki polskiej i światowej. W zależności od tematu badania te - podstawowo językoznawcze - nawiązują do wybranych nurtów filozoficznych, a także wskazują na związki z wybranymi obszarami kultury. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia zwykle są związane z badaniami własnymi prowadzonymi przez uczestników konwersatorium. Dotyczyć one mogą różnorodnych kwestii, w szczególności: - metonimii i metafory w interpretacji kognitywnej (jako narzędzi konceptualizacji) i mechanizmów w działaniach komunikatywnych; - językowego obrazu różnych elementów świata i jego uwarunkowań kulturowych; - różnorodnych sposobów nazywania elementów rzeczywistości społecznej w dyskursie publicznym (w zdarzeniach mownych) oraz multimodalności w sposobie ich ujmowania w konkretnych użyciach; - językowego ujmowania zjawisk takich jak empatia, choroba, uczucia i emocje w polszczyźnie ogólnej; - kwestii teoretycznych, m.in. porządkowania terminologii z zakresu językoznawstwa kognitywnego oraz obserwowania rozwoju aparatu metodologicznego językoznawstwa na podstawie starszych i nowszych prac badawczych; - wybranych problemów dyskursu i multimodalności. |
Literatura: |
Polecamy samodzielną lekturę następujących podręczników akademickich: Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press. Geeraerts D., 2010, Theories of Lexical Semantics, Oxford. University Press; (r. 5: Cognitive Semantics, s. 182-287). Gibbs R. W. (red.), 2008, The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge. Grzegorczykowa R., 2010 i n., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa. Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Szkice z dziejów polskiego słownictwa, Warszawa. Kövecses Z., 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków. Langacker, R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków. Niebrzegowska-Bartmińska,2020, Definiowanie w i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce, Lublin 2020, Wydawnictwo UMCS Tabakowska E., red., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków, Universitas. Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna. Red. nauk. E. Tabakowska, Kraków. Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red.J. Bartmińskiego, Warszawa. Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Warszawa. Większość prac jest dostępna w wersji on line w BUWie; wszystkie są w zbiorach Biblioteki Jana Baudouina de Courtenay. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: – ma większą świadomość złożoności opisu semantycznego zjawisk językowych, – zna wybrane problemy z bogatej literatury przedmiotu, – umie wykorzystać do własnych badań wybrane narzędzia i metody opisu semantyki, – przedstawia syntetycznie główne tezy referowanych tekstów językoznawczych i poddaje je krytycznej ocenie, – z większą swobodą zabiera głos w dyskusji o zjawiskach językowych z poszanowaniem zasad kultury debaty akademickiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie: a) obecności na zajęciach (zob. szczegółowe zasady poniżej) oraz aktywnego w nich udziału; b) końcowego zaliczenia w wybranej w porozumieniu z osobą prowadzącą formie, tj. - rozmowy z osobą prowadzącą na temat wybranego fragmentu jednego z podręczników akademickich, umieszczonych na liście w sylabusie; - przedstawionego na zajęciach referatu prezentującego własne badania z zakresu językoznawstwa. Szacowany nakład pracy studentów: 210 godzin (7 ECTS), w tym: - udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS) - bieżące przygotowanie do zajęć: 90 godzin (3 ECTS) - przygotowanie referatu / przygotowanie się do zaliczenia: 90 godzin (3 ECTS) Zasady dotyczące obecności 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 4.5 par. 17, c. par. 33. Zasady dotyczące sztucznej inteligencji Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia). 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Chojnacka-Kuraś, Marta Falkowska, Jarosław Łachnik | |
Prowadzący grup: | Marta Chojnacka-Kuraś, Marta Falkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.