Perswazja i manipulacja w różnych typach dyskursu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C4K-GO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Perswazja i manipulacja w różnych typach dyskursu |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2024/2025 Moduł "Komparatystyka" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat wykładników językowych funkcji perswazyjnej, wykorzystywanych w różnych typach dyskursu. Umiejętność ich stosowania w sposób zgodny z kulturą języka, a także reagowania na niezgodne z etyką posługiwanie się nimi w wystąpieniach publicznych oraz w rozmowach potocznych jest potrzebna każdemu humaniście, w szczególności filologom. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są przeznaczone dla studentów wszystkich kierunków studiów. Celem zajęć jest zdobycie nowej wiedzy i uzupełnienie już wcześniej poznanej na temat istoty perswazji językowej oraz jej nieetycznej wersji, czyli manipulacji, stosowanej w różnych typach dyskursu. Naukowa analiza tych zjawisk z zastosowaniem metodologii wykorzystywanej w językoznawstwie, a zwłaszcza w teorii tekstu, ma uświadomić istotę zjawiska, jego wymiar społeczny oraz najczęściej spotykane postacie. Wiedza zdobyta na zajęciach będzie przydatna także w praktyce - w codziennej komunikacji oraz w przyszłej pracy zawodowej, w której jako narzędzia używa się słowa mówionego lub pisanego. |
Pełny opis: |
Na konwersatorium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu i retoryki. Celem jest zapoznanie studentów z różnymi technikami oddziaływania na odbiorcę wypowiedzi ustnej lub pisemnej za pomocą określonych środków językowych i pozawerbalnych oraz ze sposobami obrony przed atakiem słownym. Na zajęciach będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz korzystania z wykładu i wspólnego omawiania poruszanej problematyki uczestnicy zajęć będą sami przygotowywali krótkie wystąpienia o funkcji perswazyjnej oraz uczestniczyli w reżyserowanych na użytek zajęć debatach oraz negocjacjach. |
Literatura: |
1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. 2. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? [w:] „Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne”, Warszawa 1961. 3. Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57. 4. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009. 5. Bartmiński J. [red.], Współczesny język polski, Lublin 2001. 6. Beck G., Zakazana retoryka, Gliwice 2007. 8. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa – Bydgoszcz 2000. 7. Cialdini R. B, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001. 8. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. 9. Grice P., Logika i konwersacja, tłum. Jadwiga Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, 1977, nr 6. s. 85-99. 10. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27 11. Guber P., Zwycięskie opowieści, Warszawa 2011. 12. Kochan M., Pojedynek na słowa, Kraków 2005. 13. Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej. Jerzy Madejski. Szczecin. 1994, s.227-235. 14. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998. 15. Lewiński P., Argumentacja ad hominem jako strategia komunikacyjna. (w:) Sawicka G. (red.), Sytuacja komunikacyjna i jej parametry, Bydgoszcz 2010, s.95-103. 16. Maćkiewicz J., Kiedy słowo jest bronią, czyli erystyka w ujęciu potocznym. „Język Polski” LXXVI, 1996, nr 2-3 s. 108-113. 17. Perelman Ch. Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja. Warszawa 2002. 18. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa 1993. 19. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006. 20. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy konwersatorium zdobędą podstawową wiedzę z tekstologii i teorii perswazji. Poznają główne zasady i techniki perswazji, nabędą umiejętność analizy językowej najważniejszych typów tekstów o funkcji perswazyjnej. Zapoznają się także z różnymi metodami analizy środków językowych wykorzystywanych w komunikacji, w szczególności tych o funkcji perswazyjnej oraz podstawowymi rodzajami argumentacji retorycznej i erystycznej. Pozwoli to każdemu uczestnikowi zajęć samodzielnie tworzyć teksty o funkcji perswazyjnej, trafnie dobierać argumenty i skutecznie odpierać ataki słowne z uwzględnieniem prawnych i etycznych uwarunkowań działalności naukowej i zawodowej obowiązujących we współczesnym świecie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie zalicza zajęć. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 4.5 par. 17, c. par. 33. Punkty ECTS uzyskane przez studenta: - udział w konwersatorium (30 godz.) 1 pkt. ECTS - bieżące przygotowanie do zajęć (30 godz.) 1 pkt. ECTS - przygotowanie i wygłoszenie referatu (60 godz.) 2 pkt. ECTS - przygotowanie mowy perswazyjnej (30 godz.) 1 pkt ECTS - udział w przykładowej debacie i negocjacjach (60 godz.) 2 pkt Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji przez uczestników seminarium wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Chojnacka-Kuraś, Jarosław Łachnik, Elżbieta Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Na konwersatorium będą omawiane najważniejsze zagadnienia z teorii tekstu i retoryki. Celem jest zapoznanie studentów z różnymi technikami oddziaływania na odbiorcę wypowiedzi ustnej lub pisemnej za pomocą określonych środków językowych i pozawerbalnych oraz ze sposobami obrony przed atakiem słownym. Na zajęciach będą łączone problemy teoretyczne z praktyką językową, toteż oprócz korzystania z wykładu i wspólnego omawiania poruszanej problematyki uczestnicy zajęć będą sami przygotowywali krótkie wystąpienia o funkcji perswazyjnej oraz uczestniczyli w reżyserowanych na użytek zajęć debatach oraz negocjacjach. |
|
Pełny opis: |
Tematy przewidziane w programie zajęć: 1. Funkcje perswazyjna i argumentacyjna na tle innych funkcji języka i wypowiedzi. 2. Istota tekstu i jego gatunki spotykane w różnych typach dyskursu – politycznym, naukowym, religijnym, szkolnym i potocznym. 3. Argumentacja, perswazja i manipulacja w różnych sytuacjach komunikacyjnych. 4. Maksymy konwersacyjne P. Grice'a 5. Zasady i techniki perswazji. 6. Argumentacja erystyczna a mowa nienawiści. 7. Środki językowe wykorzystywane w manipulacji językowej. 8. Techniki skutecznego i nieskutecznego reagowania na ataki słowne. 9. Analiza wybranych tekstów publicystycznych, reklamowych i literackich pod kątem pełnionej przez nie funkcji perswazyjnej oraz stosowanej przez ich autorów manipulacji językowej. 10. Próba postawienia diagnozy – czy winę za naruszanie etyki słowa w komunikacji międzyludzkiej ponosi język, czy jego użytkownik? |
|
Literatura: |
1. Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000. 2. Austin J.L., Jak działać za pomocą słów? [w:] „Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne”, Warszawa 1961. 3. Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57. 4. Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009. 5. Bartmiński J. [red.], Współczesny język polski, Lublin 2001. 6. Beck G., Zakazana retoryka, Gliwice 2007. 8. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa – Bydgoszcz 2000. 7. Cialdini R. B, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2001. 8. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. 9. Grice P., Logika i konwersacja, tłum. Jadwiga Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, 1977, nr 6. s. 85-99. 10. Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27 11. Guber P., Zwycięskie opowieści, Warszawa 2011. 12. Kochan M., Pojedynek na słowa, Kraków 2005. 13. Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.