Wprowadzenie do wiedzy o teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-1LWWT1W |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do wiedzy o teatrze |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla studentów I roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład dla studentów kulturoznawstwa mający na celu ogólne wprowadzenie do problematyki wiedzy o teatrze. Pomyślany jest jako wstęp do tematyki, z którą studenci nie mieli okazji wcześniej się zapoznać na innych zajęciach w Instytucie Kultury Polskiej ani przed podjęciem studiów. Omówione będą podstawowe problemy wiedzy o teatrze, zarówno w aspekcie historycznym, jak i teoretycznym. Wykład prowadzony z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych. Zajęcia przygotowują uczestników do pracy naukowej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Punktem wyjścia stanie się omówienie możliwych definicji teatru, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu komunikacyjnego, antropologicznego i społecznego. Akcent położony zostanie na problemach aktorstwa, publiczności i przestrzeni; na sposobach posługiwania się ciałem przez aktora, na zagadnieniu interakcji sceny i widowni, na stosunku dramatu scenicznego do rzeczywistości społecznej (pozateatralnej). Postawione też zostaną pytania o sposoby uprawiania teorii i historii teatru, o trudności związane z analizą przedstawienia teatralnego oraz o możliwości wykorzystania w badaniach teatrologicznych innych dyscyplin humanistycznych. |
Pełny opis: |
Wykład ma charakter propedeutyczny. Punktem wyjścia stanie się omówienie możliwych definicji teatru, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu komunikacyjnego, antropologicznego i społecznego. Akcent położony zostanie na problemach aktorstwa, publiczności i przestrzeni; na sposobach posługiwania się ciałem przez aktora, na zagadnieniu interakcji sceny i widowni, na stosunku dramatu scenicznego do rzeczywistości społecznej (pozateatralnej). Postawione też zostaną pytania o sposoby uprawiania teorii i historii teatru, o trudności związane z analizą przedstawienia teatralnego oraz o możliwości wykorzystania w badaniach teatrologicznych innych dyscyplin humanistycznych. Tematyka kolejnych wykładów: 1. Pojęcie teatru - różne definicje teatru i ich konsekwencje. 2. Teatr jako sytuacja komunikacyjna. 3. Przedstawienie - spektakl - widowisko - performans. 4. Dramat a teatr. Tekst teatralny. Scenariusz. Teatr postdramatyczny. 5. Aktor - postać. Stosunek aktora do roli - modele aktorstwa - modele treningu aktorskiego. 6.Widz - odbiorca, partner, współuczestnik. 7. Reżyseria a inscenizacja. Uprawnienia reżysera. Problem autorstwa przedstawienia teatralnego. 8. Przestrzeń sceniczna i przestrzeń teatralna. 9. Problemy zapisu i opisu przedstawienia. Czy istnieje dzieło teatralne? 10. Badania teatralne i ich subdyscypliny. Warsztat badacza teatru. 11. Teatrologia a performatyka. 12. Teatrologia kulturowa - poetyka kulturowa teatru. |
Literatura: |
Wykład ma charakter autorski. Literatura pomocnicza: - Christopher Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. i uzup. Wojciech Dudzik i Małgorzata Leyko, Warszawa 2002; - Erika Fischer-Lichte, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, przeł. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Wrocław 2012; - Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. i uzup. Sławomir Świontek, Wrocław 2002; - David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2012. - Elektroniczna Encyklopedia Teatru Polskiego www.encyklopediateatru.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna współczesne pojęcia z zakresu historii i teorii teatru, antropologii teatru i widowisk - student posiada wiedzę z zakresu badań teatralnych - student zna współczesne metodologie w obszarze badań teatralnych - student zna podstawowe fakty z zakresu historiografii teatralnej w Polsce i w Europie Umiejętności - student potrafi analizować zjawiska z zakresu historii teatru - student interpretuje zjawiska teatralne z uwzględnieniem ich kontekstu społecznego i estetycznego - student potrafi posługiwać się współczesnymi terminami i metodami teatrologicznymi - student interpretuje ikonografię teatralną oraz materiały audiowizualne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana obecność na zajęciach. Końcowe zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chałupnik | |
Prowadzący grup: | Agata Chałupnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chałupnik | |
Prowadzący grup: | Agata Chałupnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.