Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia cyfrowe w warsztacie historyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2900-MK2-NCNH
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Narzędzia cyfrowe w warsztacie historyka
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne
Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor.
Przedmioty Historii II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są przedstawieniu różnorodnych zasobów cyfrowych i cyfrowych narzędzi, które mogą być użyteczne w pracy historyka (np. internetowe bazy źródeł i opracowań, narzędzia pomagające w nauce odczytywania rękopisów, automatycznie odczytujące dawne pismo lub pomagające w indeksowaniu treści źródeł). Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami m.in. cyfrowego edytorstwa źródeł, jak też nauczą się obsługiwać platformę do projektowania graficznego i nakręcą własny film popularnonaukowy.

Pełny opis:

Zajęcia służą przedstawieniu różnorodnych zasobów cyfrowych i cyfrowych narzędzi, które mogą być użyteczne w pracy historyka (np. internetowe bazy źródeł i opracowań, narzędzia pomagające w nauce odczytywania rękopisów, automatycznie odczytujące dawne pismo i pomagające w indeksowaniu treści źródeł). Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami m.in. cyfrowego edytorstwa źródeł, jak też nauczą się obsługiwać platformę do projektowania graficznego i nakręcą własny film popularnonaukowy. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania, oceny oraz krytycznego wykorzystania zasobów i narzędzi cyfrowych w praktyce badawczej studentów. Jednocześnie zajęcia pełnią rolę teoretycznego i praktycznego wprowadzenia do wybranych problemów historii cyfrowej, która rozumiana jest jako tworzenie i wykorzystywanie informatycznych narzędzi badawczych w pracy historyka.

Literatura:

Zob. „Zakres tematów”.

Efekty uczenia się:

1. Student zna wybrane bazy danych i cyfrowe narzędzia użyteczne w pracy badawczej historyka. Ma podstawową wiedzę na temat edytorstwa cyfrowego, geohistorii, badań stylometrycznych i korpusowych, sposobach wykorzystania sztucznej inteligencji i problematyce wolnego dostępu do nauki. Rozumie korzyści i ograniczenia związane z wykorzystywaniem zbiorów i narzędzi cyfrowych w pracy historyka.

2. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, wykorzystywać i krytycznie ocenić różnego rodzaju zasoby i cyfrowe narzędzia. Umie także samodzielnie zaprojektować plakat i nakręcić krótki film popularnonaukowy.

3. Student ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnego podejścia do źródeł historycznych oraz znaczenia współpracy między historykami i specjalistami z sektora IT w zakresie udostępniania zróżnicowanych materiałów źródłowych, tworzenia nowych narzędzi badawczych oraz prowadzenia badań naukowych. Rozumie konieczność ciągłego rozwijania własnych kompetencji cyfrowych w zakresie umożliwiającym korzystanie z nowych narzędzi.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Kryteria końcowej oceny:

– obecność na zajęciach (w ciągu semestru możliwe są maksymalnie trzy nieobecności: pierwsza jest bez konsekwencji, drugą i trzecią należy zaliczyć)

– bieżące przygotowanie (zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przemyślenie ich) oraz merytoryczna i konstruktywna aktywność podczas zajęć

– wykonanie pracy domowej: zaprojektowanie plakatu z wykorzystaniem platformy Canva

– wykonanie pracy semestralnej (w parach lub małych grupach): nakręcenie krótkiego filmu (5–10 min.)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Okniński, Hanna Rajfura
Prowadzący grup: Hanna Rajfura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie ze stron internetowych i lekturę artykułu naukowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)