Narzędzia cyfrowe w warsztacie historyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-MK2-NCNH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia cyfrowe w warsztacie historyka |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, fakultatywne Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor. Przedmioty Historii II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są przedstawieniu różnorodnych zasobów cyfrowych i cyfrowych narzędzi, które mogą być użyteczne w pracy historyka (np. internetowe bazy źródeł i opracowań, narzędzia pomagające w nauce odczytywania rękopisów, automatycznie odczytujące dawne pismo lub pomagające w indeksowaniu treści źródeł). Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami m.in. cyfrowego edytorstwa źródeł, jak też nauczą się obsługiwać platformę do projektowania graficznego i nakręcą własny film popularnonaukowy. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą przedstawieniu różnorodnych zasobów cyfrowych i cyfrowych narzędzi, które mogą być użyteczne w pracy historyka (np. internetowe bazy źródeł i opracowań, narzędzia pomagające w nauce odczytywania rękopisów, automatycznie odczytujące dawne pismo i pomagające w indeksowaniu treści źródeł). Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami m.in. cyfrowego edytorstwa źródeł, jak też nauczą się obsługiwać platformę do projektowania graficznego i nakręcą własny film popularnonaukowy. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania, oceny oraz krytycznego wykorzystania zasobów i narzędzi cyfrowych w praktyce badawczej studentów. Jednocześnie zajęcia pełnią rolę teoretycznego i praktycznego wprowadzenia do wybranych problemów historii cyfrowej, która rozumiana jest jako tworzenie i wykorzystywanie informatycznych narzędzi badawczych w pracy historyka. |
Literatura: |
Zob. „Zakres tematów”. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna wybrane bazy danych i cyfrowe narzędzia użyteczne w pracy badawczej historyka. Ma podstawową wiedzę na temat edytorstwa cyfrowego, geohistorii, badań stylometrycznych i korpusowych, sposobach wykorzystania sztucznej inteligencji i problematyce wolnego dostępu do nauki. Rozumie korzyści i ograniczenia związane z wykorzystywaniem zbiorów i narzędzi cyfrowych w pracy historyka. 2. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, wykorzystywać i krytycznie ocenić różnego rodzaju zasoby i cyfrowe narzędzia. Umie także samodzielnie zaprojektować plakat i nakręcić krótki film popularnonaukowy. 3. Student ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnego podejścia do źródeł historycznych oraz znaczenia współpracy między historykami i specjalistami z sektora IT w zakresie udostępniania zróżnicowanych materiałów źródłowych, tworzenia nowych narzędzi badawczych oraz prowadzenia badań naukowych. Rozumie konieczność ciągłego rozwijania własnych kompetencji cyfrowych w zakresie umożliwiającym korzystanie z nowych narzędzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Kryteria końcowej oceny: – obecność na zajęciach (w ciągu semestru możliwe są maksymalnie trzy nieobecności: pierwsza jest bez konsekwencji, drugą i trzecią należy zaliczyć) – bieżące przygotowanie (zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przemyślenie ich) oraz merytoryczna i konstruktywna aktywność podczas zajęć – wykonanie pracy domowej: zaprojektowanie plakatu z wykorzystaniem platformy Canva – wykonanie pracy semestralnej (w parach lub małych grupach): nakręcenie krótkiego filmu (5–10 min.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Okniński, Hanna Rajfura | |
Prowadzący grup: | Hanna Rajfura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Wymagana jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie ze stron internetowych i lekturę artykułu naukowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.