Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-SN22-PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej (program od 2020) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Realizacja programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku Historia. Zajęcia odbywają się na I roku specjalizacji. |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku Historia. Są to zajęcia wprowadzające do cyklu poświęconego metodyce nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie we wszystkich typach szkół. |
Pełny opis: |
Tematyką zajęć będą zagadnienia związane z podstawową wiedzą z zakresu nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie; pojęcia związane z dydaktyką nauczania, lekcja - jej rodzaje i funkcje, cele kształcenia i umiejętność ich formułowania do wybranej lekcji, metody nauczania i umiejętność ich zaplanowania i zastosowania, prawo oświatowe i zasady awansu zawodowego nauczycieli. Zajęcia mają przygotować studentów do udziału w ćwiczeniach z dydaktyk przedmiotowych. |
Literatura: |
- Adele F., Elaine M., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole, Poznań 2002 - Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot 2015 - Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011. - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Moss C. M., Brookhart S. M., Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Warszawa 2014 (https://sus.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/11/cele-uczenia-sie_moss_brookhart-1.pdf - dostęp 2.12.2022) - Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie: - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów; - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; - zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej; - dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; - wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie planu części lekcji z wykorzystaniem metody aktywizującej oraz sformułowanie celów i kryteriów sukcesu tego działania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dłużewska, Piotr Kroll | |
Prowadzący grup: | Barbara Dłużewska, Piotr Kroll | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku Historia. Są to zajęcia wprowadzające do cyklu poświęconego metodyce nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie we wszystkich typach szkół. |
|
Pełny opis: |
Tematyką zajęć będą zagadnienia związane z podstawową wiedzą z zakresu nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie; pojęcia związane z dydaktyką nauczania, lekcja - jej rodzaje i funkcje, cele kształcenia i umiejętność ich formułowania do wybranej lekcji, metody nauczania i umiejętność ich zaplanowania i zastosowania, prawo oświatowe i zasady awansu zawodowego nauczycieli. Zajęcia mają przygotować studentów do udziału w ćwiczeniach z dydaktyk przedmiotowych. |
|
Literatura: |
- Adele F., Elaine M., Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole, Poznań 2002 - Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji, czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Sopot 2015 - Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2011. - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Moss C. M., Brookhart S. M., Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję, Warszawa 2014 (https://sus.ceo.org.pl/wp-content/uploads/sites/4/2022/11/cele-uczenia-sie_moss_brookhart-1.pdf - dostęp 2.12.2022) - Sterna D., Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 |
|
Uwagi: |
Realizacja programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku Historia. Zajęcia odbywają się na I roku specjalizacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.