Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-SN-DWOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej, WOS (program od 2020) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Realizacja programu specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia” i zaliczenie zajęć z dydaktyki historii cz.2. |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia”. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu WOS w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania WOS w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji. Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane. Podczas zajęć studenci dowiadują się, jak wykorzystać poszczególne metody na lekcjach WOSu. Studenci poznają zasady planowania lekcji WOS i pisania scenariuszy. Podczas zajęć poruszane jest zagadnienie uczenia uczniów krytycznego myślenia, czy odróżniania faktów od opinii. |
Literatura: |
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 - Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011 - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 -Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych) -Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie: - treści nauczania przedmiotu WOS oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; - zasady planowania lekcji WOS i tworzenia jej scenariusza - sposób wykorzystania debaty oraz metody projektu na lekcjach WOS - zagadnienia związane z planowania działu - warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zaplanować i przeprowadzić lekcję WOSu - zaprojektować dział - przygotować ćwiczenia doskonalące umiejętność krytycznego myślenia - dostosować sposób pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów - wykorzystać różnorodne środki dydaktyczne na lekcjach W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów - stosowania w pracy zasad i norm etycznych; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych - promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych, oraz poszanowania praw własności intelektualnej - zachęcania uczniów do rozwijania tzw. kompetencji przyszłości, m.in. krytycznego myślenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie prac zaliczeniowych: Proszę przygotować propozycję części lekcji z wykorzystaniem wybranej metody nauczania oraz przygotować scenariusza lekcji WOS na wybrany temat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kroll, Barbara Łochowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Łochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia „Dydaktyka WOS w szkole podstawowej” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji WOS w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu WOS w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania WOS w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji. Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane. Podczas zajęć studenci dowiadują się, jak wykorzystać poszczególne metody na lekcjach WOSu. Studenci poznają zasady planowania lekcji WOS i pisania scenariuszy. Podczas zajęć poruszane jest zagadnienie uczenia uczniów krytycznego myślenia, czy odróżniania faktów od opinii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.