Dydaktyka historii cz. 1 (Specjalizacja nauczycielska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-SN-DH1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka historii cz. 1 (Specjalizacja nauczycielska) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, specjalizacji nauczycielskiej |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Zajęcia obowiązkowe dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej na studiach I stopnia na kierunku “Historia”. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji historii w szkole podstawowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Dydaktyka historii w szkole podstawowej (cz.1)” skierowane są do studentów realizujących specjalność nauczycielską na kierunku “Historia. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania i prowadzenia lekcji historii w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu treści podstawy programowej, celów ogólnych i szczegółowych, metod nauczania i form pracy, planowania pracy z uczniami, w tym tworzenia scenariuszy lekcji. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dla przedmiotu historia w szkole podstawowej oraz i ich metodyczną interpretacją. W jej zakres wchodzi: rozumienie koncepcji nauczania historii w szkole podstawowej, prawidłowe odczytywanie znaczenia czasowników operacyjnych, znajomość merytorycznych treści nauczania w szkole podstawowej oraz kształconych na tym etapie edukacji kompetencji warsztatu historyka. Podczas zajęć studenci poznają zasady formułowania prawidłowej informacji zwrotnej oraz komunikacji i współpracy z uczniem, czy zespołem uczniów. Podczas zajęć studenci dowiadują się jak formułować poprawnie cele i kryteria sukcesu oraz jak sprawdzić, czy zostały one zrealizowane. Podczas zajęć studenci uczą się jak planować dział, poznają koncepcje “powerful knowledge”,: “Understanding by Design”, “Universal Design for Learning” oraz “wiedzy pierwszego i drugiego rzędu”. Na zajęciach poruszany jest także aspekt uczenia myślenia chronologicznego oraz kształctowania pojęć historycznych, co w szczególności uczniom ze szkoły podstawowej przysparza wiele trudności. |
Literatura: |
- Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007. - Chapman A, Knowing History in Schools.Powerful knowledge and the powers of knowledge, 2021. - Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D. , Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008. - Marzano R., Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 - MaternickiJ., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993 - Ostrowska M., Jak formułować informację zwrotną, która buduje sprawczość i wiarę w siebie?, Głos Pedagogiczny, 11, 2021 - Pawlicki A., Wiedza wyzwalająca. Liberating knowledge, w: Polonistyka. Innowacje,15, 2022 - Sawiński J.P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014 - Szulc A., Nowa szkoła: zmianę warto zacząć przy tablicy, Rybna 2019 - Wiggins G., McTighe J., Understanding by Design, 2005 -Wojdon J., Techniki kreatywnego myślenia w kształtowaniu pojęć historycznych (link: https://www.academia.edu/22763872/Techniki_kreatywnego_my%C5%9Blenia_w_kszta%C5%82towaniu_poj%C4%99%C4%87_historycznych) -Wójcik A., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela : podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Lublin 2019 - Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, pod red. J. Maternickiego, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie: - zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji; - zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania; - treści nauczania historii oraz typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; - sposoby formułowania informacji zwrotnej - zagadnienia związane z planowania działu - warsztat pracy: właściwe wykorzystanie czasu lekcji oraz doboru metod i form pracy właściwych dla nauczania we wszystkich typach szkół; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; - zorganizować pracę uczniów; - zaprojektować dział - udzielić poprawnej informacji zwrotnej - podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania przeszłością, historią kraju i świata oraz rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; - skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; - podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia zajęć oraz kryteria oceniania: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadząca nie zwolni z tego obowiązku) - aktywność na zajęciach - przygotowanie do zajęć (znajomość materiałów zadanych przed zajęciami) - wykonanie pracy zaliczeniowej: zaplanowanie jednego działu dla klasy w szkole podstawowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kroll, Barbara Łochowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Łochowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kroll | |
Prowadzący grup: | Piotr Kroll, Łukasz Linowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.