Opracowanie redakcyjne tekstu 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-PW-Z3ORT3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Opracowanie redakcyjne tekstu 3 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-ZAOCZNE II STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są teoretycznym i praktycznym zagadnieniom z zakresu opracowania redakcyjnego tekstu. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z opracowaniem redakcyjnym tekstu. Zaprezentowane teoretyczne zagadnienia zostaną przećwiczone w postaci zadanych zadań. Zakres tematyczny obejmował będzie takie gatunki tekstu jak: wywiad, powieść, reportaż, opowiadanie, esej, artykuł, recenzja, felieton. Omówione zostaną także wybrane zagadnienia gramatyczne , interpunkcyjne i leksykalne, wspomagające redakcję zadanych tekstów. |
Literatura: |
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001. Garbal Łukasz, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011. Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2013. Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012. Loth Roman, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. Łozińska Malwina, Zdunek Urszula, O znaczeniu i roli różnych źródeł poprawnościowych w warsztacie redaktora, „Język Polski” 2011, z. 2-3, s. 152-159. Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2012. Mitchell Michael, Wightman Susan, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, Kraków 2012. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Pasek Monika, Redakcyjne działania na tekście (na przykładzie książki naukowej), w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. M. Nowosad-Bakalarczyk, S. Niebrzegowska-Bartmińska, T. Piekot, Lublin 2015, s. 129-141. Podracki Jerzy, Gałązka Alina, Słownik interpunkcyjny, Warszawa 2002. Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006. Repucho Ewa, Bierkowski Tomasz, Typografia dla humanistów. O złożonych problemach projektowania edycji naukowych, Warszawa 2018. Saloni Zygmunt, Co wolno redaktorowi językowemu? (wypowiedź dyskusyjna), „Język Polski” 1997, z. 1, s. 67-68. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, Warszawa 2011. Trzaska Filip, Poradnik redaktora, Warszawa 1976. Trzynadlowski Jan, Edytorstwo, tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. Trzynadlowski Jan, Autor, dzieło, wydawca, Warszawa 1989. Uniwersalny słownik języka polskiego, red. Stanisław Dubisz, Warszawa 2006. Vandendorpe Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008. Weiner January, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Warszawa 2009. Wielki słownik ortograficzny. Wydanie zaktualizowane, red. Edward Polański, wyd. 4, Warszawa 2018. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2006. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
K2_W01; K2_W02; K2_U11; K2_U12; K2_K01; K2_K03 Wiedza: - zna i rozumie miejsce nauk o komunikacji społecznej i mediach w systemie nauk jako dyscypliny badającej współczesne środowisko informacyjne oraz system obiegu informacji w społeczeństwie; a także ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną - zna i rozumie miejsce edytorstwa bibliologicznego jako pola badawczego bibliologii i informatologii będącej subdyscypliną nauk o komunikacji społecznej i mediach, a także powiązania edytorstwa bibliologicznego z innymi dyscyplinami naukowymi pozwalające na przyjęcie interdyscyplinarnej perspektywy badawczej Umiejętności: - umie samodzielnie przygotować prace pisemne w języku polskim z wykorzystaniem różnego rodzaju źródeł i ujęć teoretycznych, opatrzone aparatem naukowym z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach - potrafi samodzielnie opracować teksty w języku polskim, zgodne z zasadami języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji biznesowej i marketingowej, a także słownictwem specjalistycznym branży wydawniczo-księgarskiej Inne kompetencje: - absolwent jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz jej rozwijania, doskonalenia i korzystania z różnego rodzaju źródeł informacji przy rozwiązywaniu problemów badawczych i/lub zawodowych; twórczego szukania rozwiązań problemów poznawczych i praktycznych, w tym wykorzystując opinie ekspertów zawartych m.in. w źródłach właściwych dla rynku wydawniczo-księgarskiego - absolwent jest gotów do pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, szczególnie kierowniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, zadowalająca znajomość materiału omawianego podczas zajęć oraz podanej literatury przedmiotu oraz terminowe i poprawne wykonanie zadanych zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jarzyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jarzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.