Badania czytelnicze 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-PW-Z3BC2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Badania czytelnicze 2 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-ZAOCZNE II STOPNIA - 3 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Czytelnictwo jako interdyscyplinarne pole badawcze. Metody i techniki badań czytelniczych. Badania czytelnictwa oparte o obserwację i eksperyment - obserwacja wraz z etnografią wizualną, badania biometryczne. Przykłady badań czytelniczych. Realizacja projektu badawczego dotyczącego wybranego aspektu czytelnictwa. |
Pełny opis: |
Przygotowanie do prowadzenia badań czytelniczych z wykorzystaniem wybranych metod jakościowych. Omówienie zasad realizacji badań technikami obserwacji, etnografii wizualnej, badań biometrycznych. Studenci opracowują i realizują pełny projekt badawczy, począwszy od opracowania celu i przedmiotu badania, przez przegląd literatury, opracowanie narzędzia (arkusza obserwacji), realizację badania, omówienie wyników, wskazanie wniosków oraz ograniczeń badania. Uzupełnienie/ kontynuacja dla przedmiotu „Badania czytelnicze 1”. |
Literatura: |
Opracowania metodologiczne, np. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa 2013. Flick U., Projektowanie badania jakościowego. Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa 2015 Literatura przedmiotu, np. Jasiewicz, J. (2018). Eyetracking i facetracking rękopisów iluminowanych. Potencjał zastosowania metod badań biometrycznych w bibliologii. Naukowy Przegląd Dziennikarski, (3), 27-50. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę w zakresie: - czytelnictwa jako interdyscyplinarnego pola badawczego, - doboru i projektowania wybranych narzędzi badań w czytelnictwie, - kompetencji i zachowań czytelniczych różnych grup odbiorców. Student potrafi: - przygotować i przeprowadzić projekt badawczy, - określić cel, przedmiot, problem badania, postawić pytania badawcze, - dobrać narzędzia i techniki badawcze odpowiednio do celu, - zaprojektować narzędzia badawcze, - zgromadzić i opracować dane, - przedstawić wnioski i ograniczenia badania. Student współpracuje w grupie, realizując prace projektowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - dyskusja - elementy wykładu - praca w grupie - praca projektowa Kryteria oceniania: Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności - niezależnie, usprawiedliwione czy nie). Aktywność na zajęciach. Udział w pracy zespołowej. Realizacja i przygotowanie (w zespole) raportu z projektu badawczego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO PRO
|
Typ zajęć: |
Projekt, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.