Rola książki w komunikacji społecznej - wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-PW-Z2RKWKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Rola książki w komunikacji społecznej - wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-ZAOCZNE II STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są momentom przełomowym w oddziaływaniu społecznym książki na przestrzeni dziejów |
Pełny opis: |
Dzieje konsekwencji społecznych i umysłowych zmiany techniki przekazu. Momenty przełomowe w oddziaływaniu społecznym książki. Relacje zachodzące między bibliologią a rozwojem nauk; znaczenie produkcji piśmienniczej z rozwojem nauki (przede wszystkim uniwersyteckiej), opartej na erudycji książkowej. Wybrane europejskie i światowe instytucje kultury, które powstały w ciągu ostatnich 300 lat; ich wkład w integrację kultury na świecie. Podstawowym celem zajęć jest analiza tych momentów w dziejach książki, które decydowały o tym, że zdobywała ona dla siebie coraz to nowe przestrzenie i coraz silniej kształtowała świat człowieka. Z drugiej strony zajęcia mają wskazać na kontekst religijny, polityczny, ekonomiczny, intelektualny społeczny roli książki. Poszczególne zagadnienia: - „pismo zmienia świat”; - „książka się rozwija” - rola i znaczenie Biblioteki Aleksandryjskiej - książka w średniowiecznym systemie komunikacji społecznej - wynalazek i rozpowszechnienie się druku, cechy wydawnicze inkunabułów - cechy wydawnicze starego druku - reformacja a książka, książka a reformacja - powszechny indeks ksiąg zakazanych - książkowa sztuka graficzna i jej rola społeczna - „Uczyć – bawić – wychowywać” - książka w okresie oświecenia - książka a rewolucja przemysłowa, zmiany ekonomiczne, polityczne i społeczne w XIX w. - książka dla dzieci i młodzieży, książka dla ludu - książka masowa w “społeczeństwie masowym” - książka wobec nowych mediów XX w. - książka a rewolucja cyfrowa |
Literatura: |
Literatura zostanie podana podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie bibliologii i informatologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla studiowanej dyscypliny w zakresie nauk humanistycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania w zakresie bibliologii i informatologii, z wykorzystaniem oglądów innych autorów oraz formułowania wniosków |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana regulaminem studiów obecność na zajęciach. Praca pisemna. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kamler, Dorota Pietrzkiewicz, Jacek Puchalski | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.