Badania czytelnicze 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-PW-Z2BC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Badania czytelnicze 1 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-ZAOCZNE II STOPNIA - 2 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Czytelnictwo jako interdyscyplinarne pole badawcze. Metody i techniki badań czytelniczych. Podstawowe badania jakościowe czytelnictwa - zogniskowany wywiad grupowy (FDI), wywiady indywidualne, w tym przede wszystkim pogłębiony wywiad indywidualny (IDI), dzienniczki czytelnicze. Przykłady badań czytelniczych. Realizacja projektu badawczego dotyczącego wybranego aspektu czytelnictwa. |
Pełny opis: |
Przygotowanie do prowadzenia badań czytelniczych z wykorzystaniem metod jakościowych. Omówienie zasad realizacji badań technikami wywiadu grupowego i indywidualnego, z zastosowaniem dzienniczków. Studenci opracowują i realizują pełny projekt badawczy, począwszy od opracowania celu i przedmiotu badania, przez przegląd literatury, opracowanie narzędzia (scenariusza wywiadu, arkusza wpisu dzienniczkowego), realizację badania, omówienie wyników, wskazanie wniosków oraz ograniczeń badania. |
Literatura: |
Opracowania metodologiczne, np. Barbour R., Badania fokusowe. Warszawa 2011. Flick U., Projektowanie badania jakościowego. Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011. Kvale S., Prowadzenie wywiadów. Warszawa 2012. Literatura przedmiotu, np. Kisilowska M., Paul M., Zając M. Jak czytają Polacy? Warszawa 2016. Kopeć J., Michalak D., Jak poznać Pana Tadeusza? Jakościowe badanie preferencji dla różnych nośników tekstów literackich. "Rocznik Biblioteki Narodowej" 2018, tom XLIX, s. 101-118. Michalak D., Czytanie książek - ujęcie jakościowe. "Rocznik Biblioteki Narodowej" 2018, tom XLIX, s. 31-64. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę w zakresie: - czytelnictwa jako interdyscyplinarnego pola badawczego, - doboru i projektowania narzędzi badań jakościowych w czytelnictwie, - kompetencji i zachowań czytelniczych różnych grup odbiorców. Student potrafi: - przygotować i przeprowadzić projekt badawczy, - określić cel, przedmiot, problem badania, postawić pytania badawcze, - dobrać narzędzia i techniki badawcze odpowiednio do celu, - zaprojektować narzędzia badawcze, - zgromadzić i opracować dane, - przedstawić wnioski i ograniczenia badania. Student współpracuje w grupie, realizując prace projektowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Aktywność na zajęciach. Udział w pracy zespołowej. Realizacja i przygotowanie (w zespole) raportu z projektu badawczego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO PRO
|
Typ zajęć: |
Projekt, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kisilowska-Szurmińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.