Konteksty ilustracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-PW-D4KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Konteksty ilustracji |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
PW-DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentek/ów z teoretycznymi, historycznymi i współczesnymi kontekstami ilustracji. Szczególny nacisk będzie położony na konteksty społeczne, polityczne, kulturowe i technologiczne. Podczas zajęć wprowadzających przypomniane zostaną takie zagadnienia jak: definicje, funkcje ilustracji, semiotyka obrazu oraz relacje tekst-obraz. Zwięźle omówione też zostaną zagadnienia historyczne (rola i funkcje ilustracji, techniki, relacje do tekstów od rękopisów po XX w.) Główna część zajęć będzie dotyczyć ilustracji współczesnej, jej obecności i znaczenia m.in. w życiu społecznym, w polityce, i sztuce, czy szerzej w kulturze. Uwzględnione zostaną aspekty technologiczne (sztuczna inteligencja). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentek/ów z teoretycznymi, historycznymi i współczesnymi kontekstami ilustracji. Kurs podzielony zostanie na trzy części: wprowadzającą, główną i podsumowującą. Podczas zajęć wprowadzających omówione zostaną zagadnienia teoretyczne i historyczne dotyczące ilustracji (głównie książkowej): definicje ilustracji w różnych ujęciach; funkcje ilustracji; miejsce i rola ilustracji w książce; techniki ilustratorskie w ujęciu historycznym; związki ilustracji ze sztuką, polityką, religią itp. w ujęciu historycznym. Ustalone zostaną zostanie też tematyka szczegółowa części głównej. Moją intencją jest dopasowanie tematyki spotkań do zainteresowań badawczych uczestniczek/ów zajęć (drugi rok studiów magisterskich). Główna część zajęć dotyczyć będzie współczesnych zagadnień związanych z tytułową tematyką kursu. Analizowane będą relacje ilustracji (głównie książkowej, lecz nie tylko) do różnych zagadnień społecznych, politycznych, kulturowych. Szczegółowe tematy oraz ujęcie zagadnień zostaną ustalone podczas zajęć wprowadzających. W ramach poszczególnych spotkań omawiane będą wybrane szczegółowe problemy badawcze związane z miejscem ilustracji we współczesnej kulturze (książki). Część zamykająca. Jako podsumowanie zostaną zaprezentowane i omówione szczegółowe analizy wybranych wcześniej zagadnień. |
Literatura: |
Część lektur będzie podawana w trakcie zajęć w zależności od ustalonych w części wstępnej tematów szczegółowych. Ponadto: Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Łódź 2019. Banach A., O ilustracji, Kraków 1950. Berger J., Sposoby widzenia, Warszawa 2008. Boesch F., Media a przemiany historyczne, Warszawa 2021. Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017. Lachow W.N. Szkice z teorii sztuki książki, Wrocław 1978. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ➔ ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii i historii ilustracji; ➔ zna podstawowe zasady komponowania ilustracji; ➔ zna zasady kompozycji typograficznych uwzględniających ilustracje; ➔ ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kontekstu (społecznego, kulturowego i in.) w przygotowywaniu projektów typograficznych. Umiejętności: ➔ potrafi krytycznie analizować rolę ilustracji we współczesnych kontekstach społecznych, politycznych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem kultury książki; ➔ sprawnie posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ilustratorstwa książkowego i typografii książki; ➔ potrafi sformułować i przełożyć na działania praktyczne zasady projektu typograficznego wykorzystującego ilustrację w określonych celach (odwołania do kontekstu). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach (możliwa jedna nieobecność nieusprawiedliwiona; konieczność odrębnego zaliczania opuszczonych zajęć przy większej liczbie nieobecności). Zadowalająca znajomość materiału teoretycznego. Terminowe i poprawne wykonywanie zadanych prac. Przedstawienie analizy wybranego zagadnienia według omówionych podczas zajęć wprowadzających zasad. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Ochmański | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Ochmański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.