Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konteksty ilustracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-PW-D4KI
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0329) Dziennikarstwo i informacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konteksty ilustracji
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: PW-DZIENNE II STOPNIA - 4 semestr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek/ów z teoretycznymi, historycznymi i współczesnymi kontekstami ilustracji. Szczególny nacisk będzie położony na konteksty społeczne, polityczne, kulturowe i technologiczne. Podczas zajęć wprowadzających przypomniane zostaną takie zagadnienia jak: definicje, funkcje ilustracji, semiotyka obrazu oraz relacje tekst-obraz. Zwięźle omówione też zostaną zagadnienia historyczne (rola i funkcje ilustracji, techniki, relacje do tekstów od rękopisów po XX w.)

Główna część zajęć będzie dotyczyć ilustracji współczesnej, jej obecności i znaczenia m.in. w życiu społecznym, w polityce, i sztuce, czy szerzej w kulturze. Uwzględnione zostaną aspekty technologiczne (sztuczna inteligencja).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek/ów z teoretycznymi, historycznymi i współczesnymi kontekstami ilustracji. Kurs podzielony zostanie na trzy części: wprowadzającą, główną i podsumowującą.

Podczas zajęć wprowadzających omówione zostaną zagadnienia teoretyczne i historyczne dotyczące ilustracji (głównie książkowej): definicje ilustracji w różnych ujęciach;

funkcje ilustracji;

miejsce i rola ilustracji w książce;

techniki ilustratorskie w ujęciu historycznym;

związki ilustracji ze sztuką, polityką, religią itp. w ujęciu historycznym.

Ustalone zostaną zostanie też tematyka szczegółowa części głównej. Moją intencją jest dopasowanie tematyki spotkań do zainteresowań badawczych uczestniczek/ów zajęć (drugi rok studiów magisterskich).

Główna część zajęć dotyczyć będzie współczesnych zagadnień związanych z tytułową tematyką kursu. Analizowane będą relacje ilustracji (głównie książkowej, lecz nie tylko) do różnych zagadnień społecznych, politycznych, kulturowych. Szczegółowe tematy oraz ujęcie zagadnień zostaną ustalone podczas zajęć wprowadzających. W ramach poszczególnych spotkań omawiane będą wybrane szczegółowe problemy badawcze związane z miejscem ilustracji we współczesnej kulturze (książki).

Część zamykająca.

Jako podsumowanie zostaną zaprezentowane i omówione szczegółowe analizy wybranych wcześniej zagadnień.

Literatura:

Część lektur będzie podawana w trakcie zajęć w zależności od ustalonych w części wstępnej tematów szczegółowych.

Ponadto:

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Łódź 2019.

Banach A., O ilustracji, Kraków 1950.

Berger J., Sposoby widzenia, Warszawa 2008.

Boesch F., Media a przemiany historyczne, Warszawa 2021.

Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017.

Lachow W.N. Szkice z teorii sztuki książki, Wrocław 1978.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

➔ ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii i historii ilustracji;

➔ zna podstawowe zasady komponowania ilustracji;

➔ zna zasady kompozycji typograficznych uwzględniających ilustracje;

➔ ma uporządkowaną wiedzę na temat roli kontekstu (społecznego, kulturowego i in.) w przygotowywaniu projektów typograficznych.

Umiejętności:

➔ potrafi krytycznie analizować rolę ilustracji we współczesnych kontekstach społecznych, politycznych i kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem kultury książki;

➔ sprawnie posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu ilustratorstwa książkowego i typografii książki;

➔ potrafi sformułować i przełożyć na działania praktyczne zasady projektu typograficznego wykorzystującego ilustrację w określonych celach (odwołania do kontekstu).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach (możliwa jedna nieobecność nieusprawiedliwiona; konieczność odrębnego zaliczania opuszczonych zajęć przy większej liczbie nieobecności).

Zadowalająca znajomość materiału teoretycznego.

Terminowe i poprawne wykonywanie zadanych prac.

Przedstawienie analizy wybranego zagadnienia według omówionych podczas zajęć wprowadzających zasad.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mikołaj Ochmański
Prowadzący grup: Mikołaj Ochmański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)