Netflix,TikTok or BeReal? Audiovisual social media – models and predictions
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-NTB-FAK-ANG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Netflix,TikTok or BeReal? Audiovisual social media – models and predictions |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne w j. angielskim dla studiów studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom związanym z mediami audiowizualnymi, ze szczególnym naciskiem na serwisy społecznościowe. Celem konwersatorium jest przestawienie podstawowych założeń dotyczących bieżącej działalności społecznościowych współczesnych mediów audiowizualnych, ich unikalnych zjawisk oraz modeli tworzenia i nadawania treści przez odbiorców końcowych. Na zajęciach poruszane są także aspekty technologiczne i prawne mediów audiowizualnych. Aby w pełni uczestniczyć w zajęciach, studentki i studenci powinni posługiwać się językiem angielskim przynajmniej na poziomie B1. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaprezentowanie podstawowych pojęć z zakresu społecznościowych mediów audiowizualnych zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Student otrzyma wiedzę do zastosowania w konkretnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Pracując samodzielnie oraz w grupie studenci będą mogli uczestniczyć w zadaniach pozwalających na wykorzystanie zdobytej wiedzy. Szczegółowe zagadnienia: 1. Media audiowizualne i przekazy audiowizualne w mediach społecznościowych 2. Homogeniczność i heterogeniczność społecznościowych mediów audiowizualnych 3. Personalizacja, prosumpcja i modele tworzenia zawartości w mediach audiowizualnych 4. Treści produkowane i nadawane przez końcowych użytkowników – user-generated content (UGC) 5. Regulacje technologiczne oraz normy prawne mediów audiowizualnych w Europie 6. Konwergencja mediów audiowizualnych z perspektywy użytkowników 7. Prywatność i etyka w nowych mediach |
Literatura: |
1. Adorno, Theodor (1977): Prolog zum Fernsehen [Wprowadzenie do telewizji] [w:] Gesammelte Schriften. 10:1, Suhrkamp: Frankfurt am Main. 2. Bartosik-Purgat, Małgorzata (2016): Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa: Difin. 3. Jaskiernia, Alicja (2016): Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. 4. Baird, R. (2022). Youth and social media: the affordances and challenges of online graffiti practice. Media, Culture & Society, 44(4), 764–784. https://doi.org/10.1177/01634437211069969 5. Brenzil, Alexis (2022). The Development and Growth of TikTok Creators. University of Hawai'i at Manoa ProQuest Dissertations Publishing 6. Colbjørnsen, T. (2021). The streaming network: Conceptualizing distribution economy, technology, and power in streaming media services. Convergence, 27(5), 1264–1287. https://doi.org/10.1177/1354856520966911 7. Deloitte (2023): Na kradzieży treści wideo rynek audiowizualny traci rocznie prawie 3 mld zł. Online: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Na-kradziezy-tresci-wideo-rynek-audiowizualny-traci-rocznie-prawie-3-mld-zl.html 8. Jan Andre Lee Ludvigsen & Renan Petersen-Wagner (2023) From television to YouTube: digitalised sport mega-events in the platform society, Leisure Studies, 42:4, 615-632, DOI: 10.1080/02614367.2022.2125557 9. Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska, M., Baran, T., Wysocki, A., & Jasiewicz, J. (2021). Fear of Missing Out Scale – A Nationwide Representative CAWI Survey in Poland. Central European Journal of Communication, 13(3(27), 313-332. https://doi.org/10.51480/1899-5101.13.3(27).1 10. Pew Research Center (2023): Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys. https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/ 11. Menon Devadas (2022): Factors influencing Instagram Reels usage behaviours: An examination of motives, contextual age and narcissism. Telematics and Informatics Reports. Volume 5, 2022, 100007, ISSN 2772-5030, https://doi.org/10.1016/j.teler.2022.100007. Jan Manicki |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student operuje siatką podstawowych pojęć naukowych z zakresu społecznościowych mediów audiowizualnych - wie, czym są społecznościowe media audiowizualne i zna ich rodzaje - zna pojęcia heterogeniczności i homogeniczności oraz personalizacji i prosumpcji w odniesieniu do mediów audiowizualnych - rozumie, czym są treści produkowane i nadawane przez końcowych użytkowników (UGC) - zna regulacje technologiczne oraz normy prawne mediów audiowizualnych w Europie - zna standardy etyczne społecznościowych mediów audiowizualnych Umiejętności: - student umie samodzielnie dokonać analizy społecznościowych mediów audiowizualnych pod kątem istniejących modeli - potrafi dostrzegać różnice i wskazywać specyfikę konkretnych platform społecznościowych mediów audiowizualnych - umie rozróżnić UGC od treści przygotowywanych przez koncerny medialne - potrafi dokonać analizy mediów audiowizualnych pod kątem norm prawnych obowiązujących w Europie - potrafi Inne kompetencje: - student zna terminologię medialną i potrafi dokonywać analizy społecznościowych mediów audiowizialnych - ma wrażliwość na aspekty etyczne oraz prywatności w społecznościowych mediach audiowizualnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium pisemnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Manicki | |
Prowadzący grup: | Jan Manicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.