The Influence of New Media on United States Presidential Election Campaigns in the Years 2000-2024
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IMU-FAK-ANG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | The Influence of New Media on United States Presidential Election Campaigns in the Years 2000-2024 |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne w j. angielskim dla studiów studiów stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) . |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony w języku angielskim, pt. „Wpływ nowych mediów na amerykańskie kampanie prezydenckie w latach 2000-2024” pozwala zapoznać się z wiedzą z zakresu amerykańskiego rynku mediów ze szczególnym uwzględnieniem roli Internetu w systemie politycznym USA. Wykład z elementami konwersatorium zawiera chronologicznie i merytorycznie usystematyzowane informacje o działaniach sztabów wyborczych i zwolenników najważniejszych kandydatów na urząd prezydenta USA, prowadzonych w tzw. nowych mediach podczas kolejnych okresów przedwyborczych. Wykład nie ogranicza się do analizy kampanii prezydenckich w warstwie sieciowej. Zrozumienie roli Internetu w kampaniach prezydenckich możliwe jest dzięki przybliżeniu studentom zarysu systemu medialnego i ustrojowego USA. |
Pełny opis: |
Współcześnie proces kształtowania świadomości politycznej przesuwa się od instytucji państwowych i medialnych do przestrzeni sieciowej komunikacji, czyli do internetu traktowanego jako publiczna platforma informacyjna, a nie jedno z klasycznie funkcjonujących mediów. Celem przedmiotu pt. „Wpływ nowych mediów na amerykańskie kampanie prezydenckie w latach 2000-2024” jest przeanalizowanie amerykańskich kampanii prezydenckich z tego okresu w kontekście roli, jaką odegrały w nich nowoczesne środki komunikacji interaktywnej, w szczególności sieć internetowa. Z badań prezentowanych podczas wykładu wynika, że dzięki nowym technologiom komunikacyjnym, w szczególności sieci internetowej, kampanie wyborcze zyskują nowy wymiar strukturalno-organizacyjny i dodatkowy napęd społeczny. W wykładzie z elementami konwersatorium przyjęto ramę czasową obejmującą okres od roku 2000 do 2024 roku. Celowo pominięty został opis początków rozwoju sieci internetowej XX wieku. Wczesna faza rozwoju internetu, czyli lata 80. i 90. XX wieku, którą naznaczyła rywalizacja o strefy wpływów w sieci między firmami Netscape a Microsoft, nie skutkowała dla systemu politycznego USA rozwiązaniami, które miałyby znaczenie dla prowadzenia kampanii wyborczej w USA. Rozpoczęcie nowego millenium zbiegło się z fazą rozwoju sieci, która umożliwiała już sztabom wyborczym wykorzystanie nowego narzędzia komunikacji w sposób interaktywny, dlatego też rok 2000 i kampania prezydencka republikańskiego kandydata na prezydenta Johna McCaina zostały przyjęte za dolną cezurę czasową dla wykładu. W trakcie wykładu z elementami konwersatorium przy pomocy prezentacji multimedialnej studenci poznają zestawienia wyników międzynarodowych badań opisujących cząstkowe elementy amerykańskich kampanii prezydenckich z lat 2000, 2004, 2008, 2012, 2016 i 2020 m.in.: porównawcze badania użyteczności i funkcjonalności stron internetowych poszczególnych kandydatów z kampanii 2008 roku, czy porównanie rozwiązań z zakresu technologii informatycznych w kampanii 2012 roku, a także analizy dotyczące m.in.: sieciowego fundraisingu, mailingu, baz telefonicznych, portali społecznościowych (facebook, twitter, youtube), reklamy internetowej typu search i display, bazy danych (databases) i microtargetingu. W toku zajęć studenci będą również mieć możliwość zgromadzenia wiedzy z zakresu systemu polityczno-prawnego USA, w ramach którego toczy się kampania prezydencka jak i systemu medialnego, w obrębie którego funkcjonują tak zwane media tradycyjne wyznaczające dotąd standardy komunikacyjne w kampanii wyborczej. Celem wykładu jest próba ustalenia, jaki wpływ wywarły nowoczesne technologie komunikacyjne na kształt kampanii prezydenckich w Stanach Zjednoczonych i które z analizowanych narzędzi internetowych i technik komunikacyjnych zostały przez sztaby kandydatów wykorzystywane ekstensywnie i czy fakt ten wpłynął na parametry skuteczności kampanii, np. poziom zebranych funduszy, czy liczbę odsłon strony internetowej kandydata. Drugim celem wykładu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy wykorzystanie komunikacji sieciowej sprzężonej z innymi technikami komunikacyjnymi zarówno przez sztaby i jak i zwolenników poszczególnych kandydatów miało wpływ na końcowy wynik wyborczy każdego z analizowanych kandydatów. Kampanie lat 2019/2020 i 2023/24 zostaną scharakteryzowane przy pomocy prezentacji stworzonych przez zespoły studentów. Każdy z dwu lub trzyosobowych zespołów w celu zaliczenia przedmiotu ma za zadanie przygotować i zaprezentować podczas zajęć analizę aktywności jednego z kilkunastu kandydatów/kandydatek na urząd prezydenta USA w wybranych mediach społecznościowych i ocenić potencjalny wpływ tych działań na: m.in. 1) promocję własnego wizerunku, 2) aktywizowanie nieaktywnych wyborczo obywateli i pozyskiwanie wolontariuszy, 3) zbieranie funduszy. Przy ocenie prezentacji brane będą pod uwagę: dogłębność analizy prowadzonej w trzech wskazanych warstwach, dobór prezentowanych przykładów oraz staranność i oryginalność prezentacji. Wykład prowadzony jest metodą podawczą z elementami interaktywnej aktywizacji studentów (aplikacja kahoot) oraz z elementami dyskusji. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna. Analizę poszczególnych, przytaczanych badań prezentowanych w formie wykresów i tabeli uzupełniają zrzuty stron internetowych, serwisów społecznościowych, reklam telewizyjnych a także odtworzenia materiałów wideo wyprodukowanych przez sztaby kandydatów, ich pojedynczych zwolenników oraz organizacje społeczne. Wykład zawiera elementy konwersatoryjne - przerywany jest wymianą opinii między prowadzącą a studentami, poświęconą prezentowanym materiałom. |
Literatura: |
Bimber B., Davis R, Campaigning Online. Oxford University Press, Oxford/New York 2003. Box-Steffensmeier J. M., Schier S. E. (red.), The American Elections of 2012, Routledge, New York/London 2013. Campaigning for President. Managers Look at 2008, The Institute of Politics John F. Kennedy School of Government Harvard University, Rowman &Littlefield Publishers, Lanham USA, 2009. Castells M., Communication Power, Oxford University Press, Oxford/New York 2009 Chadwick A., Internet Politics, Oxford University Press, New York/Oxford, 2006. Denton R.E., Woodward G. C., Political Communication in America, Praeger, New York 1990. Foot K. A., Schneider S. M., Web Campaigning, The MIT Press, Cambridge/London 2006. Germany J., Advances in Campaign Technology, [w:] Johnson D. W. (red.), Campaigning for President. Strategy and Tactics, Routledge, New York/London 2014. Graubard S., The Presidents. The Transformation of American Presidency from Theodore Roosevelt to George W. Bush, Penguin Books, New York 2006. Habermas J., The Public Sphere [w:] Mukerji Ch., Schudson M. (red.), Rethinking Popular Culture. Contemporary Perspectives In Cultural Studies, University of California Press, Berkley 1991. Johnson D. W., Campaigning for President. Strategy and Tactics. Routledge, New York 2013. Johnson D. W., No Place for Amateurs. How Political Consultants Are Reshaping American Democracy, Routledge, New York 2001. Katz R. S., Political Institutions in the United States, Oxford University Press, New York 2007. Kaye K., Campaign’08. A Turning Point For Digital Media, Virilion, Lexington 2009. King N., Hillary. Prawdziwa historia, Pruszków, Rachocki i s-ska, Pruszków 1994. Kotler P., Caslinone J. A., Chaos. Zarzadzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa 2009. Lees-Marshment J., Political Marketing: Principles and Applications, Routledge, London/New York 2009. Maarek P., Campaign Communication & Political Marketing, Willey-Blackwell, Chichester 2011. MacManus S., Presidential Election 2008. An Amazing Race, So What’s Next?, [w:] L. J. Sabato (red.), The Year of Obama. How Barack Obama Won the White House, Longman, New York 2010. Morris D., Vote.com. How Big Money Lobbyists and the Media Are Losing Their Influence, and the Internet Is Giving Power Back to the People, Renaissance Books, Los Angeles 1999. Newman B., The Marketing of the President. Political Marketing as Campaign Strategy, Sage Publication, Thousand Oaks 1994. Nimmo D., Savage R., Candidates and Their Images: Concepts, Methods and Findings, Goodyear Pub., Pacyfic Palisades 1976. Obama B., Odwaga Nadziei. Moja droga życiowa, wartości i ideały polityczne, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2008. Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Owen D., Campaign and the Media, [w:] Box-Steffensmeier J. M., Schier S. E. (red.), The American Elections of 2012, Routledge, New York/London 2013. Panagopoulos C. (red.), Politicking Online. The Transformation of Election Campaign Communications, Rutgers University Press, New Brunswick/New Jersey/London 2009. Płudowski T., Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Plouffe D., The Audacity to Win: The Inside Story and Lessons of Barack Obama’s Historic Victory, Vicing, New York 2009. Rodham Clinton H., Tworząc historię. Wspomnienia, Świat Książki, Warszawa 2003. Rushefski M., Patel K., Politics, Power & the Policy Making: The Case of Health Care Reform in the 1990 s, Sharpe, New York, 1998. Sabato L. J., The Year of Obama. How Barack Obama Won The White House, Longman, New York 2010. Stephanopoulos G., All too Human. A Political Education, Little Brown and Company, Boston 2000. Tracey E., Political Advertising: When More Meant Less, [w:] Johnson D. W. (red.), Campaigning for President. Strategy and Tactics, Routledge, New York/London 2014. Trippi J., The Revolution Will Not Be Televised, Harper, New York, 2004. Tod Ch., Gawiser S., How Barack Obama Won: A State-by-State Guide to the Historic 2008 Presidential Election, Random House, New York 2009. Waterman R., Wright, R., St. Clair G., The Image-Is-Everything Presidency. Dilemmas in American Leadership, Westview Press, Boulder 1999. Wojtkowski Ł., Kultura masowa a marketing polityczny. Przypadek amerykańskich kampanii politycznych 2000 i 2004 roku, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki. Amerykańska kampania prezydencka 2008 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu wykładu student: - zna fazy cyklu wyborczego USA, - zna podstawy systemu medialnego USA, - zna najważniejszych uczestników amerykańskich wyścigów prezydenckich z okresu 2000-2024, - potrafi opisać chronologię pojawiania się i charakterystykę działania kolejnych narzędzi internetowych w kampaniach wyborczych w USA w latach 2000 – 2024, - zna znaczenie pojęć: marketing polityczny, primaries, swing states, Super PACs, Super Tuesday, mikrotargeting, reklama typu display/search, fundraising, databases, phone banking i inne. UMIEJETNOŚCI Po zakończeniu przedmiotu student: - potrafi samodzielnie ocenić stopień wykorzystania i skuteczność nowych mediów w politycznych kampaniach wyborczych (przygotowanie prezentacji), - potrafi zdefiniować zagrożenia wynikające z kumulowania wiedzy o wyborcach pozyskanej przez sztaby wyborcze za pomocą internetu. INNE KOMPETENCJE Student potrafi za pomocą rekomendowanych przez prowadzącą narzędzi internetowych (m.in. Wayback Machine) wyszukiwać w sieci archiwalne treści, które są niedostępne w bieżącym obiegu internetowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja, aktywizacja interaktywna przy powtórkach materiału (aplikacja kahoot). Kryteria oceniania: Uzyskanie pozytywnej oceny (zaliczenie na ocenę) uzależnione jest od: - frekwencji podczas zajęć (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) - wartości merytorycznej przygotowanej prezentacji. Prezentacje są upubliczniane przez studentów podczas zajęć pod koniec semestru i oceniane przez prowadzącą według kryteriów prezentowanych podczas zajęć (więcej - patrz sekcja: Pełny opis przedmiotu). - aktywności w trakcie zajęć (np. udział w interaktywnych quizach (kahoot), uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć, etc.) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK-FAK
WT ŚR CZ WYK-FAK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kożdoń-Dębecka | |
Prowadzący grup: | Monika Kożdoń-Dębecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK-FAK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kożdoń-Dębecka | |
Prowadzący grup: | Monika Kożdoń-Dębecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.