Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stare i nowe szaty typograficzne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-FAK-Z-SNST
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Stare i nowe szaty typograficzne
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Wykłady fakultatywne dla II STOPNIA- sem letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

równoważny z OG humanistycznym

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z interpretacją drukowanej informacji, czyli ukształtowaniem i układem elementów publikacji.

Pełny opis:

W trakcie zajęć zaprezentowane zostaną zagadnienia związane ze zmianami kanonu estetycznego książki, wynikające z nawiązywania do aktualnie panujących styli w sztuce. Wprowadzeniem do rozważań o szatach typograficznych będzie charakterystyka ewolucji kaligrafii i miniatorstwa w książce rękopiśmiennej. Następnie zostaną zaprezentowane (na wybranych przykładach) przemiany, jakim podlegała szata graficzna książki od gotyku, po wzorce renesansowe, klasycystyczne, na współczesnych kończąc.

Literatura:

Bieńkowska B., Staropolski świat książek, Wrocław 1976.

Buchwald-Pelcowa P., Historia literatury i historia książki. Studia nad książką i literaturą od średniowiecza po wiek XVIII, Kraków 2005.

Crane W., O zdobnictwie książek dawnych i nowych, Kraków 2018.

Dunin J., Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX w, Łódź 1982.

Houston K., Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, Kraków 2015.

Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984.

Sowiński J., Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław 1982.

Szwejkowska H., Książka drukowana XV–XVIII w., Wrocław 1983.

Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.

Wokół typografii i idei pięknej książki, pod. red. M. Pest, Toruń 2013.

Dotykowe lektury podawane są przy poszczególnych modułach tematycznych realizowanych na kursie.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Studentka/Student:

• posiada wiedzę ogólną w zakresie historii typografii;

• ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z kanonu estetycznego dzieł typograficznych;

• zna i rozumie: problematykę procesów utrwalania tekstów pisanych, przedstawień symbolicznych i obrazowych oraz jej determinanty cywilizacyjne na przestrzeni dziejów.

UMIEJĘTNOŚCI

Studentka/Student:

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie typografii (bibliologii), kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

• potrafi wskazać główne przemiany w zakresie kształtowania się i użytkowania książki;

• potrafi przedstawić merytoryczną argumentację oraz stworzyć syntetyczne podsumowania, ukazujące najważniejsze instytucje, osoby i obiekty związane z procesem powstawania książki, ocenić jej rolę i znaczenie w kulturze.

KOMPETENCJE

Studentka/Student:

• posiada kompetencje do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz promocji i zachowania dziedzictwa piśmienniczego;

• uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.

Metody i kryteria oceniania:

Student poddawany jest ocenie po każdym z modułów zajęciowych. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.).

Na ocenę końcową składają się wszystkie punkty uzyskane na platformie podczas realizacji kursu.

Zaliczenie uzyskuje się od 60%.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Pietrzkiewicz
Prowadzący grup: Dorota Pietrzkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)