Stare i nowe szaty typograficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-FAK-Z-SNST |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Stare i nowe szaty typograficzne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | równoważny z OG humanistycznym |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z interpretacją drukowanej informacji, czyli ukształtowaniem i układem elementów publikacji. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zaprezentowane zostaną zagadnienia związane ze zmianami kanonu estetycznego książki, wynikające z nawiązywania do aktualnie panujących styli w sztuce. Wprowadzeniem do rozważań o szatach typograficznych będzie charakterystyka ewolucji kaligrafii i miniatorstwa w książce rękopiśmiennej. Następnie zostaną zaprezentowane (na wybranych przykładach) przemiany, jakim podlegała szata graficzna książki od gotyku, po wzorce renesansowe, klasycystyczne, na współczesnych kończąc. |
Literatura: |
Bieńkowska B., Staropolski świat książek, Wrocław 1976. Buchwald-Pelcowa P., Historia literatury i historia książki. Studia nad książką i literaturą od średniowiecza po wiek XVIII, Kraków 2005. Crane W., O zdobnictwie książek dawnych i nowych, Kraków 2018. Dunin J., Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX w, Łódź 1982. Houston K., Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, Kraków 2015. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984. Sowiński J., Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław 1982. Szwejkowska H., Książka drukowana XV–XVIII w., Wrocław 1983. Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986. Wokół typografii i idei pięknej książki, pod. red. M. Pest, Toruń 2013. Dotykowe lektury podawane są przy poszczególnych modułach tematycznych realizowanych na kursie. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Studentka/Student: • posiada wiedzę ogólną w zakresie historii typografii; • ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z kanonu estetycznego dzieł typograficznych; • zna i rozumie: problematykę procesów utrwalania tekstów pisanych, przedstawień symbolicznych i obrazowych oraz jej determinanty cywilizacyjne na przestrzeni dziejów. UMIEJĘTNOŚCI Studentka/Student: • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie typografii (bibliologii), kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; • potrafi wskazać główne przemiany w zakresie kształtowania się i użytkowania książki; • potrafi przedstawić merytoryczną argumentację oraz stworzyć syntetyczne podsumowania, ukazujące najważniejsze instytucje, osoby i obiekty związane z procesem powstawania książki, ocenić jej rolę i znaczenie w kulturze. KOMPETENCJE Studentka/Student: • posiada kompetencje do aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz promocji i zachowania dziedzictwa piśmienniczego; • uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student poddawany jest ocenie po każdym z modułów zajęciowych. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na ocenę końcową składają się wszystkie punkty uzyskane na platformie podczas realizacji kursu. Zaliczenie uzyskuje się od 60%. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Pietrzkiewicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Pietrzkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.