Podstawy poradnictwa psychologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-FAK-D-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy poradnictwa psychologicznego |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA FAKULTATYWNE Odbywają się na platformie Kampus2 w formie asynchronicznej. |
Pełny opis: |
Niniejszy przedmiot poświęcony jest podstawowym umiejętnościom psychologicznym, takim jak budowanie kontaktu, odzwierciedlanie, zawieranie kontraktu na pracę grupową itp. Podczas zajęć analizowane będą treści dotyczące różnych umiejętności i narzędzi psychologicznych (np. NVC, techniki relaksacyjne). Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami procesu wspierania rozwoju oraz udzielania pomocy w różnych problemowych sytuacjach, jak np. wysoki poziom stresu, zaburzenia snu czy zaburzenia nastroju. Plan zajęć przedstawia się następująco: • Moduł nr 1: Praca z oporem w poradnictwie psychologicznym według Enrighta • Moduł 2: Podstawy Porozumienia Bez Przemocy (NVC) • Moduł nr 3: Techniki relaksacyjne i podstawy mindfulness • Moduł nr 4: Umiejętność zarządzania sobą w czasie • Moduł nr 5: Profilaktyka zaburzeń snu • Moduł nr 6: Podstawy teorii przywiązania • Moduł nr 7: Zaburzenia depresyjne u nastolatków • Moduł nr 8: Podstawy pracy z grupą |
Literatura: |
Cichoń, I., Chadzińska, M. (2013). Czy układ odpornościowy reguluje nasz sen?. Wszechświat, 114(1-3), 44-49. Enright, J. (1993). Pomaganie bez oporu,[w:] ABC psychologicznej pomocy, red. J. Santorskiego, Warszawa. Kawalec, A., & Pawlas, K. (2013). Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu. Problemy Higieny i Epidemiologii, 94(1), 1-5. Kołodziejczyk, J. (2005). Dyscyplina w klasie: metody i techniki interwencji. NODN" Sophia". Jęczmińska, D., Dymek, P. (2021) Depresja nastolatka. Kompendium wiedzy dla rodziców. Mudyń, K. (2016) Potęga i mądrość empatii. Porozumienie bez przemocy Marshalla B. Rosenberga i jego koncepcja natury ludzkiej. Sztuka leczenia, (2)31-41. Pyżalski, J., & Kołodziejczyk, J. (2015). Nauczyciel wobec sytuacji trudnych wychowawczo. Randak-Jezierska, M. (2013). Człowiek jako aktywny twórca swojego życia-zarządzanie sobą w czasie. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 29-36. Rygiel, K. (2017). Wybrane techniki relaksacyjne oraz możliwości ich zastosowania w kontekście zaburzeń i chorób psychofizycznych związanych ze stresem. Neuropsychiatry & Neuropsychology/Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 12(3). Sławińska, A. (2016). Zastosowanie progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona w praktyce klinicznej. Psychiatria i Psychoterapia, 12(4), 3-15. Stoińska, J. (2019). Zarządzanie sobą w czasie i jego znaczenie dla osiągania celów zawodowych i osobistych. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 19(19), 103-119. Urban, M. (2007). Diagnostyka i leczenie zaburzeń snu u dzieci i młodzieży. Psychiatria i psychologia kliniczna, 1(7), 36-41. Włodarczyk, E., (2016) Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie ‘matka/opiekun–dziecko’, Studia Edukacyjne, 39, 377-394. Żechowski, C., Cichocka, A., Rowiński, T., Mrozik, K., Kowalska-Dąbrowska, M., & Czuma, I. (2018). Style przywiązania a zdrowie psychiczne osób dorosłych w populacji ogólnej–badanie pilotażowe. Psychiatria, 15(4), 193-198. |
Efekty uczenia się: |
Efektem uczestnictwa w kursie jest: • zdobycie wiedzy dotyczącej podstaw budowania kontaktu w relacji pomagania, a także źródeł oporu i pracy z nim, • poznanie języka szakala i języka żyrafy, a także znaczenia potrzeb i uczuć w ramach porozumienia bez przemocy, • przećwiczenie umiejętności zarządzania sobą w czasie • poznanie założeń mindfulness i wybranych technik relaksacyjnych, • poznanie założeń teorii przywiązania wg Johna Bowlbiego oraz procedury obcej sytuacji (POS) Mary Ainsworth. • zdobycie umiejętności zawierania kontraktu na pracę grupową podczas warsztatów profilaktycznych. • zapoznanie się z objawami zaburzeń depresyjnych oraz proponowanych metod leczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Ocena będzie średnią ocen z poszczególnych zadań wykonywanych w czasie kursu • Kluczowe dla zaliczenia jest terminowe oddawanie prac, prace oddane po terminie mogą otrzymać maksymalnie ocenę dobrą • Zadania będą pojawiały się na platformie Kampus2 co dwa tygodnie • Możliwe jest nie oddanie 2 prac, w to miejsce student otrzymuje ocenę ndst, która wlicza się do średniej, ale nie wyklucza zaliczenia przedmiotu • W przypadku, gdy studentowi brakuje więcej niż 2 prac, wówczas w ramach pierwszego terminu otrzymuje on ocenę ndst., po dosłaniu brakujących prac może starać się o zaliczenie w ramach drugiego terminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Iwanicka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.