Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium warsztatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-Z4SEWA-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium warsztatowe
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DK-ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - Dziennikarstwo muzyczne

Zajęcia praktyczne przygotowujące do szeroko pojętego zawodu dziennikarza muzycznego (dziennikarza, publicysty, prezentera, blogera, youtubera) we wszystkich typach mediów (prasa, radio, telewizja, nowe media).

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - Dziennikarstwo muzyczne

Zajęcia w ramach przedmiotu Dziennikarstwo muzyczne przygotują przyszłych dziennikarzy muzycznych do pracy zawodowej, za pomocą metod nauczania o charakterze praktycznym.

Studenci będą mieli szansę nie tylko przyswoić i wyćwiczyć elementy warsztatu dziennikarza muzycznego, ale także sprawdzić się w tej roli już podczas zajęć. Główną metodą dydaktyczną zastosowaną przez Prowadzącą będzie metoda trenerska. Studenci będą podczas każdych zajęć symulować pracę dziennikarską, w której istotnym elementem będzie jej samodzielność. Równocześnie Prowadząca będzie nadawać kierunek pracy Uczestników, dzieląc się swoim wieloletnim doświadczeniem dziennikarskim i muzycznym oraz prezentując wybrane przykłady pracy innych dziennikarzy.

Studenci z pomocą Prowadzącej utworzą na potrzeby zajęć blog oraz kanał w serwisie YouTube, gdzie znajdą się efekty ich pracy podczas zajęć, a dokładniej wszystkie gatunki dziennikarskie wykorzystywane w dziennikarstwie muzycznym – wywiad, recenzja, relacja, informacja/zapowiedź, felieton, a także formy audiowizualne. W przypadku wywiadu planowany jest udział w zajęciach specjalnego gościa – muzyka, z którym Studenci przeprowadzą wywiad na żywo.

Istotnym elementem kształcenia, obok tego z zakresu dziennikarstwa, będzie także muzyka – podstawowa wiedza muzyczna, a przede wszystkim umiejętność jej słuchania w sposób świadomy i krytyczny. Planowane są zajęcia, podczas których Studenci wcielą się rolę jurorów oceniających występy w talent show.

Literatura:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - Dziennikarstwo muzyczne

W zależności od zainteresowań uczestników i potrzeb zajęć – wybrane artykuły prasowe lub / i naukowe.

Efekty uczenia się:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - Dziennikarstwo muzyczne

Po ukończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

- zna specyfikę pracy dziennikarza muzycznego i realia kontaktu z muzykami i ich managerami

- zna całokształt aktualnego rynku muzycznego i branży muzycznej w Polsce i na świecie

- zna charakterystykę gatunków dziennikarstwa muzycznego

- zna elementy warsztatu dziennikarza muzycznego

- zna zasady pracy dziennikarza muzycznego i budowania relacji z muzykami i odbiorcami, także pod względem etycznym, np. zasady organizacji wywiadu lub wstępu na koncerty na podstawie akredytacji

- zna narzędzia i niezbędne oprogramowanie wykorzystywane w pracy dziennikarza muzycznego

- zna podstawowe elementy teorii muzyki

- zna specyfikę poszczególnych gatunków muzycznych

- zna podstawowe zasady emisji głosu

- zna najważniejsze zasady prezentowania się przed kamerą

UMIEJĘTNOŚCI

1. dziennikarskie, publicystyczne, prezenterskie oraz komunikacyjne

- umie pracować w mediach jako dziennikarz muzyczny i kreować własne medium

- umie współpracować z muzykami, menagementem, wydawcami i innymi dziennikarzami

- sprawnie posługuje się nowymi technologiami w pracy dziennikarskiej oraz odpowiednim oprogramowaniem

- umie wykorzystywać narzędzia takie jak blog czy kanał YouTube

- świadomie wybierać muzyków i ich twórczość w celu prezentacji publicystycznej

- napisać recenzję płyty lub koncertu, relację z koncertu, jego zapowiedź w formie informacyjnej, napisać felieton o tematyce muzycznej

- zorganizować, przygotować, przeprowadzić i opublikować wywiad zarówno w formie pisanej, jak i audiowizualnej

- umie we właściwy sposób posługiwać się swoim głosem

- umie pracować zarówno samodzielnie, jak i zespołowo

2. wypowiadania się o muzyce – poprawne merytorycznie i językowo (styl, interpunkcja)

3. aktywnego, świadomego i krytycznego słuchania muzyki

4. twarde (uwzględnione w punkcie WIEDZA) i miękkie – brane pod uwagę przez pracodawców – praca pod presją czasu, dobra organizacja pracy i zarządzanie czasem, komunikacja interpersonalna i łatwość w nawiązywaniu relacji, kreatywność, samodzielne myślenie

INNE KOMPETENCJE

- związane z pracą prezenterską, np. odpowiedni make up, body language, ściśle edytorskie – elementy korekty tekstu oraz fakultatywnie elementy historii muzyki rozrywkowej lub dziennikarstwa muzycznego w Polsce

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone przez mgr Paulinę Biegaj - Dziennikarstwo muzyczne

Ocena i zaliczenie uzależnione będzie od udziału, co ważne aktywnego, w zajęciach oraz pracy podczas zajęć – każdy zaliczony post w wersji roboczej lub opublikowanej (z uwzględnieniem także linków do video w YouTube) to składowa zaliczenia zajęć i końcowej oceny z przedmiotu.

Kryteria oceny:

- zaangażowanie podczas zajęć

- praca zgodna z ogólnymi wskazaniami Prowadzącej, a równocześnie kreatywna i samodzielna

- jakość efektów pracy – poprawność stylistyczna i merytoryczna

- terminowość pracy

- wysoka kultura osobista podczas zajęć i w relacjach z muzykami i ich managerami

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Bloch, Małgorzata Starzyńska
Prowadzący grup: Paulina Biegaj, Jagoda Bloch, Małgorzata Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Bloch, Małgorzata Starzyńska
Prowadzący grup: Jagoda Bloch, Małgorzata Starzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.
ul. Pasteura 5, 02-093 Warszawa tel: +48 22 5532 000 https://www.fuw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)