Edukacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-Z1EDME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja medialna |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i badaniami dotyczącymi wiedzy społeczeństwa o mediach i stanie umiejętności dojrzałego, krytycznego używania środków masowego przekazu. Poruszana jest zarówno problematyka najnowszych technologii informacyjnych, jak i starszych mediów, wciąż silnie obecnych w życiu Polaków. Bardziej szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie wykładu to m.in. 1. Różne rozumienia edukacji medialnej. 2. Modele kompetencji medialnych. 3. Pamięć i proces pamięciowy jako podstawa edukacji. Rola mediów w uczeniu (się). 4. Metodyka edukacji medialnej. 5. Edukacja medialna w Polsce – stan bieżący (szkoła powszechna, inne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, podmioty komercyjne) i postulaty. |
Literatura: |
* Drzewiecki Piotr, 2010, Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock – Warszawa. * Fundacja Nowoczesna Polska, 2014, Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych [na:] https://edukacjamedialna.edu.pl/kompetencje/ * Jagodzińska Maria, 2008, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice. * Kaszewski Krzysztof, 2015, Metody nauczania a kształcenie kompetencji medialnych. Analiza scenariuszy zajęć [w:] Ogonowska Agnieszka, Ptaszek Grzegorz, red., 2015, Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków, s. 51-67. * Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019. * Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008. * strony internetowe wybranych instytucji związanych z edukacją medialną: https://edukacjamedialna.edu.pl/; https://nowoczesnapolska.org.pl/; https://centrumcyfrowe.pl/; http://www.filmotekaszkolna.pl/; http://ninateka.pl/; http://www.fundacjanowemedia.org/; http://www.krrit.gov.pl/drogowskaz-medialny/; https://media.ceo.org.pl/; https://demagog.org.pl/ |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza - zna różne koncepcje edukacji medialnej oraz modele kompetencji medialnych; - rozumie podstawowe mechanizmy procesu pamięciowego - wie, na czym polega przydatność i ograniczenia mediów w procesie uczenia się - zna metody nauczania zalecane w edukacji medialnej, wymienia ich zalety i wady Umiejętności - umie zaplanować proces uczenia się w sposób przyjazny dla mózgu - umie dobrać metodę nauczania (pracy) do tematu, celu, odbiorcy i warunków - umie wykorzystać różne typy mediów w procesie uczenia (się) Inne kompetencje - wymienia przykłady działań związanych z edukacji medialną we współczesnej Polsce |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowy pisemny test zaliczeniowy |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kaszewski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Fizyki.